Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Szilárdtest akkukat gyártana 2025-től a Nissan
2024.04.19 04:19Új árazási struktúra jön Európában a Supercharger hálózathoz
2024.04.18 17:17A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A szén-dioxid-célok teljesítéséhez köti a főnöki fizetéseket a Shell
Míg az Európai Unió a maga részéről 2050-re jósolja a globális szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkenését, a Shell korántsem ennyire bizakodó. A holland-brit olajipari óriás 2070-re látja reálisnak, hogy ez megtörténik, vagyis annyi szén-dioxidot lesz képes megkötni az emberiség, mint amennyit termel.
A károsanyag-kibocsátás alakulása a Shell szerint hat tényezőtől függ. Ezek pedig a szén ára, az energiahatékonyság, az előállított energia végfelhasználásának módja, az energiaszektor átalakulása, a szén-dioxid megkötésének módja valamint az újraerdősítés. De van egy hetedik faktor is, ez pedig a gondolkodásmód megváltozása. A változtatást pedig épp saját magán kezdi az olajcég, mert bejelentette, hogy 2020-tól a vezetői fizetéseket is a kibocsátási célok lépcsőzetes megvalósulásához köti.
A Sky Scenario néven futó emissziós terv azt tűzte ki célul, hogy a Shell 2035-ig 20 százalékkal, 2050-ig pedig 50 százalékkal csökkentse a jelenlegi károsanyag-kibocsátást. A vállalat úgy számol, nagyjából ez az a görbe, amely mentén a párizsi klímaegyezményben foglalt 2 Celsius-fok alatti globális hőmérséklet-emelkedés követelménye megvalósulhat.
Ben van Beurden, a Shell vezérigazgatója sokáig ellenezte a vezetői fizetések és a klímacélok összekötését, de most ő állt élére a programnak. Ebben a sajtó vélekedése szerint nagy szerepe van a Shell fontos együttműködő partnerének, a Climate Action 100+ nevű nemzetközi konzorciumnak, amely ötéves együttműködésre gyűjtött össze számos, a környezetvédelemben érdekelt globális vállalatot.
A Shell azt vállalta, hogy 2035-re 20, 2050-ig 50 százalékkal csökkenti szén-dioxid kibocsátását, miközben az EU eddigre már klímasemlegessé akar válni. Csak összehasonlításképpen: a Shell terveivel szemben az autógyártókra sokkal keményebb vállalást szabott ki az Európai Unió, az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra (a 2021-es szinthez képest). Az eredeti tervezethez képest ez csak 2,5 százalékponttal enyhébb szigorítás, mert az Európai Parlament 40 százalékos csökkentést akart elérni, de tervasztalon volt egy 45 százalékos mérték is. A BMW már a parlamenti szavazás idején keményen megüzente, hogy tarthatatlan a szabályozás.
A Shellnek mindettől függetlenül még van honnan szépítenie, egy tavalyi fenntarthatósági jelentésében beismerte, hogy az üvegházhatást okozó gázkibocsátása tavaly nőtt azáltal, hogy az olajipar magára találásával nőttek az olajárak, és a Shell további finomítókat állított üzembe.