A Teslával példálózik a VW: negyven új gigafactory kell az autóiparnak

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.07.11. 12:33

Ha nem kezd az iparág a kapacitások rohamos bővítésébe, 2025-re az akkumulátorhiány világszerte blokkolni fogja az elektromos autók terjedését, véli a Volkswagen K+F-vezére.

Az egyik legnagyobb hiánycikk lehet az elektromos autók akkumulátora a következő évtizedben, ami az autóiparban globálisan okozhat problémákat – figyelmeztet a VW kutatás-fejlesztési vezetője. Ulrich Eichhorn már-már mértékegységgé emelte a Tesla gigafactorynak nevezett üzemét, ugyanis a szakember szerint a kereslet-kínálat szűk keresztmetszete csak úgy iktatható ki, ha az autóipar 2025-ig negyven gigafactorynak megfelelő kapacitással növeli az akkugyártást.

Eichhorn becslését a VW saját céljaiból kiindulva végezte, a vezető a német konszern elektromos autókhoz fűzött terveit vette alapul a számításhoz. Ha Volkswagenhez hasonlóan minden autógyártó azt szeretné 2025-re, hogy az e-autók adják értékesítésének negyedét, akkor az így jelentkező 1,5 terawattórás igényt – jelenlegi kapacitásával számolva – csak negyven gigafactory elégítené ki.

„Több mint kétszáz gigawattórányi kapacitásra lesz szükségünk” – mondta Eichhorn egy Wolfsburgtól félórányira fekvő telephelyen, melyet az Automotive News a titokzatos jelzővel illetett. Egyébként a VW-konszern ambícióinak bővülését mutatja, hogy egy éve, 2016 júniusában Matthias Müller konszernvezér még csak 150 gigawattórás értékről beszélt.

Eichhorn kijelentése alapján nem csoda, hogy az utóbbi évek egyik legnagyobb iparági vitája volt, építsenek-e a német autógyártók közösen akkumulátorgyárat. A kérdés továbbra sem egyszerű, jelenleg a Bosch is hasonló ügyben mérlegeli lehetőségeit.

A kapacitások felfuttatása mellett az energiatárolási technológia fejlesztése is lehetséges útnak mutatkozik, az autógyártók és beszállítók pillanatnyilag inkább ezt választják. A VW elektrokémiai mérnökei jelenleg is vizsgálják a lítium különféle lehetséges autóipari felhasználási módjait. A lítium kénnel vagy légnemű anyagokkal történő társításának tartósnak (legalább tíz év élettartamúnak) és megbízhatónak kell lennie. Ha a projekt sikerrel zárulna, becslések szerint ezt követően még további 15 év kellene a piaci bevezetéshez.

Eichhorn a kihívásoktól függetlenül meg van győződve arról, hogy az elektromos meghajtás ideje elérkezett.