Elemzések A BYD nálunk építi első európai elektromos buszgyárát - Ez történt a 41. héten

A BYD nálunk építi első európai elektromos buszgyárát - Ez történt a 41. héten

Wurmbrandt András | 2016.10.17 10:30

A BYD nálunk építi első európai elektromos buszgyárát - Ez történt a 41. héten

A kínai BYD 6,2 milliárd forintos komáromi beruházásán kívül, a Thyssenkrupp, a BPW, a Fémalk, a Knorr-Bremse, a Mol és az Audi határozta meg az Autopro elmúlt hetét. És akkor a Mustangot még nem is említettük. Így láttuk mi a 41. hetet.

Hirdetés

Gyártók

Kulturális kitérővel indult a mögöttünk lévő hét az Autopro-nál, amikor beszámoltunk arról, hogy harmadik alkalommal adta át az Audi Hungaria a Minőségi Táncművészetért Díjat Dr. Knáb Erzsébet, a vállalat személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója.

Aztán persze gyorsan visszakanyarodtunk a járműipari témákra, a külgazdasági és külügyminiszter ugyanis bejelentette, hogy a kínai BYD 6,2 milliárd forintos beruházással létrehozza első európai elektromos buszgyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad. A termelés várhatóan már a jövő év elején beindul.

Ennél nagyobb az az összeg, amivel a Renault megmenti a Ladát: a francia autógyártó biztosítja ugyanis a nehéz helyzetben lévő orosz társaság tőkeinjekcióját: a 85 milliárd rubelért cserébe hetven százalék fölé emelkedik részesedése a vállalatban.

A világ másik oldalán sem rózsás a helyzet, nemcsak az oroszoknál: nem zárt jó hónapot a Ford Mustang, az ikonikus sportkocsiból szeptemberben 32 százalékkal kevesebbet adtak el. A gyártó ezért azonnali, egy hetes szünetet rendelt el a Mustangot készítő üzemben, a munka csak október 17-én folytatódik.

A németek közben terveket szőnek, a BMW motorkerékpárokkal foglalkozó üzletágánál például azt, hogy 2020-ra kétszázezerre növelik eladott kétkerekűik számát a tavalyi137 ezerről.

A Daimler pedig azt, hogy 500 millió eurós beruházással Mercedes-Benz motorgyárat épít lengyelországi Wroclawtól nyugatra fekvő Jawor városban. A négyhengeres benzin- és dízelmotorokat gyártó üzem építése jövőre veszi kezdetét.

Nem telik el hét visszahívás nélkül: akár magyar autótulajdonosok, illetve az ő Toyota Priusuk is érintett lehet abban a több százezres visszahívásban, amit a kézifékek meghibásodása miatt kezdeményezett a gyártó.

Beszállítók

Az interjúké volt a főszerep a héten beszállítók rovatunkban. Jó néhány cég vezetőjét felkeresték kollégáink, akiknek Marc de Bastos Eckstein a thyssenkrupp Presta Hungary Kft. ügyvezetője például arról beszélt, hogy német kollégáik is magyar mérnökeikhez fordulnak kérdéseikkel. Megjegyezte azt is, több jelentős lépés is fordítva történt a kormányrendszereket fejlesztő cégnél, s talán éppen ez lehet sikerük titka.

A siker sokféle lehet, a 25 éves BPW-Hungáriánál épp egy új fejlesztési központban manifesztálódott. A futóműgyártásban és az agrárszektorban is Európa-szerte piacvezetői pozícióra törekvő társaság kétmillió eurós fejlesztésének jelentőségéről és a pályakezdő mérnökök előtt álló BPW-s lehetőségekről Mándli Péterrel, a vevőkapcsolati központ vezetőjével és Andrási Mátyás termékfejlesztési vezetővel beszélgettünk.

A pályakezdő mérnökök lehetőségei persze más cégeknél is előjöttek, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. például valódi fejlesztői munkát kínál a friss diplomásoknak. Arról kérdeztük Frank Péter kutatás-fejlesztési igazgatót, milyen projektekhez csatlakozhatnak az újak.

Meglepő módon a fejlődés útjában legtöbb helyen ma mégis a szakképzett munkaerő hiánya áll. A személyzeti kérdésekre alkotói szabadsággal válaszol a Fémalk. Hogy hogyan? Ebből az írásból kiderül.

És ha már thyssenkruppal kezdtük, zárjuk is azzal ezt a rovatot, a cég fővárosi kompetencia központjában jártunk, ahol virtuálisan már léteznek a jövő autói, az irányításuk viszont felvet pár(ezer) biztonságkritikus kérdést.

Szolgáltatók

Fontos hírrel indult a hét a Szolgáltatók rovatban: a norvégok után ugyanis a német kormány is jelentős lépést tett az elektromos autók terjedése, illetve a hagyományos meghajtás korának lezárása érdekében. 2030-tól leállítják a benzines és dízeles kocsik értékesítését.

És szintén a németek azok, akik szűk két év múlva jelentősen kiterjesztik az útdíjfizetési kötelezettséget a 7,5 tonna feletti össztömegű tehergépjárművek számára főútjaikon.

Azok viszont már magyarok, konkrétan a Mol, akik némiképp irányt váltanak az eddigiekhez képest. A nem motorüzemanyag típusú termékek arányát a jelenlegi 30 százalék alatti szintről 2030-ig fokozatosan 50 százalék fölé tervezik emelni, elsősorban a petrolkémiai és vegyipari befektetések megvalósításával.

Oktatás

Húszéves a Széchenyi István Egyetem gyakorlati rendszere, a Practing, amelynek során a hallgatóknak lehetőségük van a tanulmányaik alatt cégeknél gyakorlati tudásra szert tenni.

Techtogether


Megvan az idei Techtogether Automotive Hungary műszaki egyetemi hallgatói verseny programja, amely itt olvasható. Itt pedig jó néhány interjú található az induló csapatokkal.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink