Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
2040-ig biztos maradnak a dízel teherautók az EU-ban
Belső égésű motorral felszerelt teherautókat 2035 után is regisztrálhatnak újonnan az Európai Unióban, függetlenül a személyautókra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó tiltástól. A nehézgépjárművekre vonatkozó korlátozásra legkorábban 2040-ben kerülhet sor.
Egy kiszivárgott, bizottsági belső dokumentum szerint a 2029-ig tartó időszakra vonatkozó károsanyag-kibocsátási tervezetet jóvá fogják hagyni, de az ezt követő időszakra még nem határoztak meg pontos számokat. A dokumentumot az Euractiv közölte, az EU Bizottság javaslatait február 14-én teszik közzé hivatalosan.
A javaslat három jelentési időszakot határoz meg: a 2030-tól 2034-ig, a 2035-től 2039-ig és 2040-től induló időszakot különítik el. A jelentés szerint legkorábban 2040-re tűznék ki a 100 százalékos kibocsátáscsökkentési célt – vagyis legkorábban 2040 lehet az a dátum, ami után csak zéró emissziós közúti járműveket hozhatnak forgalomba az EU-ban, legyen szó bármilyen kategóriáról.
A belső égésű motorral szerelt személygépkocsik 2035-ös de facto betiltása továbbra is indokolt a dokumentum szerint, hiszen így 2050-re lényegében csak zéró emissziós autók maradnak az utakon – amire szükség lesz a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez. Fedor Unterlohner, a Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi szervezet teherszállításért felelős menedzsere viszont bírálta a kiszivárgott dokumentumot az Euractivnak:
„A teherautók átlagos élettartama 18 év Európában, 2040 túl késő lenne az éghajlat szempontjából a változáshoz.” A T&E azt kérte, hogy a 2035-ös határidő a nehézgépjárművekre is vonatkozzon.
Vannak, akik örülnek a hírnek
Az iparági reakciók eltérnek a T&E fenti kritikájától. „A 2035-ös céldátum egyszerűen irreális lett volna a technológiák piaci érettsége és az átfutási időre vonatkozó követelmények miatt” – mondta a VDA német autóipari szövetség szóvivője. A szövetség emellett az akkumulátoros elektromos teherautók és a hidrogén üzemanyagcellás nehéz haszongépjárművek infrastruktúrájának gyorsabb bővítését is sürgette – írja az electrive.com.
Ahogyan az autopro.hu egy, az Euro 7-es környezetvédelmi normáról szóló írásában már felidézte, az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) rámutatott, hogy az Európai Bizottság számításai szerint 2040-re az újonnan forgalomba helyezett teherautóknak kevesebb mint fele lesz kibocsátásmentes. Ugyanakkor az ACEA haszonjármű-gyártói egyetértenek abban, hogy 2040-re minden Európában értékesített haszonjárműnek zéró kibocsátásúnak kell lennie a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!