Elemzések 2040-ig biztos maradnak a dízel teherautók az EU-ban

2040-ig biztos maradnak a dízel teherautók az EU-ban

autopro.hu/P.B. | 2023.02.03 06:18

2040-ig biztos maradnak a dízel teherautók az EU-ban

Fotó: Pixabay

Belső égésű motorral felszerelt teherautókat 2035 után is regisztrálhatnak újonnan az Európai Unióban, függetlenül a személyautókra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó tiltástól. A nehézgépjárművekre vonatkozó korlátozásra legkorábban 2040-ben kerülhet sor.

Hirdetés

Egy kiszivárgott, bizottsági belső dokumentum szerint a 2029-ig tartó időszakra vonatkozó károsanyag-kibocsátási tervezetet jóvá fogják hagyni, de az ezt követő időszakra még nem határoztak meg pontos számokat. A dokumentumot az Euractiv közölte, az EU Bizottság javaslatait február 14-én teszik közzé hivatalosan.

A javaslat három jelentési időszakot határoz meg: a 2030-tól 2034-ig, a 2035-től 2039-ig és 2040-től induló időszakot különítik el. A jelentés szerint legkorábban 2040-re tűznék ki a 100 százalékos kibocsátáscsökkentési célt – vagyis legkorábban 2040 lehet az a dátum, ami után csak zéró emissziós közúti járműveket hozhatnak forgalomba az EU-ban, legyen szó bármilyen kategóriáról.

A belső égésű motorral szerelt személygépkocsik 2035-ös de facto betiltása továbbra is indokolt a dokumentum szerint, hiszen így 2050-re lényegében csak zéró emissziós autók maradnak az utakon – amire szükség lesz a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez. Fedor Unterlohner, a Transport & Environment (T&E) környezetvédelmi szervezet teherszállításért felelős menedzsere viszont bírálta a kiszivárgott dokumentumot az Euractivnak:

„A teherautók átlagos élettartama 18 év Európában, 2040 túl késő lenne az éghajlat szempontjából a változáshoz.” A T&E azt kérte, hogy a 2035-ös határidő a nehézgépjárművekre is vonatkozzon.

Vannak, akik örülnek a hírnek

Az iparági reakciók eltérnek a T&E fenti kritikájától. „A 2035-ös céldátum egyszerűen irreális lett volna a technológiák piaci érettsége és az átfutási időre vonatkozó követelmények miatt” – mondta a VDA német autóipari szövetség szóvivője. A szövetség emellett az akkumulátoros elektromos teherautók és a hidrogén üzemanyagcellás nehéz haszongépjárművek infrastruktúrájának gyorsabb bővítését is sürgette – írja az electrive.com.

Ahogyan az autopro.hu egy, az Euro 7-es környezetvédelmi normáról szóló írásában már felidézte, az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) rámutatott, hogy az Európai Bizottság számításai szerint 2040-re az újonnan forgalomba helyezett teherautóknak kevesebb mint fele lesz kibocsátásmentes. Ugyanakkor az ACEA haszonjármű-gyártói egyetértenek abban, hogy 2040-re minden Európában értékesített haszonjárműnek zéró kibocsátásúnak kell lennie a 2050-es karbonsemlegességi cél eléréséhez.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink