Elemzések 2019 lehet az autóipar fekete éve

2019 lehet az autóipar fekete éve

Kuthi Áron | 2019.01.14 05:00

2019 lehet az autóipar fekete éve

Túl sűrűn jönnek a negatív autóipari hírek, pedig még csak két hét telt el az évből, elég csak a Ford és a Jaguar Land Rover által bejelentett leépítésekre gondolni. Ráadásul még előttünk a brexit, és nagyon úgy tűnik, Kína és az Egyesült Államok is beásta magát saját lövészárkába a kereskedelmi háború globális frontján.

Hirdetés

Rögtön borongósan kezdődött az év második munkahete, január 8-án jöttek ki az ipari adatok a német gazdaság tavaly novemberi teljesítményéről. Ezek egyértelműen azt mutatják, hogy Európa motorja a recesszió szélén táncol. A várt 0,3 százalékos növekedés helyett 1,9 százalékos visszaesés alakult ki havi szinten, ami 2015 nyara óta a legnagyobb havi visszaesés. Elemzők rámutattak, a gyengélkedés a gazdaság széles bázisán látszik, az autóipari kibocsátás 1,8, a fémipar 2, a gépgyártás 4,2, és a vegyipar 5 százalékos havi esést produkált. A zökkenés persze részben a kevesebb novemberi munkanapnak is betudható, valamint annak, hogy az autóipar még érezte az új minőségtanúsítási rendszer, a WLTP fékező hatásait.

Veszteséges európai üzletágának átalakításába kezd a Ford, érkezett a bejelentés január 10-én. A kabát újragombolása több ezres leépítéssel, modellek piacról történő kivezetésével fog járni. A gyártó 2018 harmadik üzleti negyedévét 245 millió dollár (221,7 millió euró) veszteséggel zárta Európában. Médiahírek szerint az átszervezés csak az Egyesült Királyságban ötezer munkahelyet veszélyeztet, de valamilyen formában érinteni fogja a hozzánk legközelebb eső gyártóbázist, a craiovait Romániában, ahol a C-Max gyártását ezennel befejezik, és ahova egy elektromos modell érkezik. Steven Armstrong, a Ford európai vezetője ugyanakkor nem zárt ki gyárbezárásokat sem.

A Jaguar Land Rover háza tájáról már múlt év második felében tudni lehetett, hogy leépítések jönnek. A bejelentés szintén január 10-re esett, de már napokkal előtte megszellőztette a Financial Times, hogy globálisan ötezer alkalmazottat bocsátanak el az autógyártótól. Az amerikai üzleti lap nem is tévedett nagyot, bár "csak" 4500 embernek kell mennie. A szám mindenesetre az összes foglalkoztatott tíz százalékát jelenti, ezzel hárommilliárd eurót szeretne megspórolni a vállalat. A Jaguar dízelek dominálta kínálata számára rettentő csapásnak bizonyult a dízelbotrány, nagyon sok fogyasztó fordult el a dízelhajtástól. A leépítéstől nem lehet elválasztani brexitet és a Kínával állóháborúvá merevedett amerikai kereskedelmi villongást. És itt van a nyitrai gyárnyitás is, ahol 2020 végére 2800 embert tervez foglalkoztatni a JLR-csoport. Jóllehet, a döntés még pont a 2015-ös brexit népszavazás előtt született a költözésről, most sokaknál mégis úgy csapódik le, hogy a brexit hatására helyezi a gyártó a termelést egy EU-tagállamba.

A brexit előre nem látható fejleményeitől tartva április első hetében leáll a nagy-britanniai Honda – jelentette be január 11-én az japán autógyártó. A britek EU-tagsága március 29-én szűnik meg, és egyelőre nem tudni, a termelésben, áruszállításban ez milyen hatásokkal jár.

A robotika területéről sem érkezett túl sok jó hír a múlt héten. Az augsburgi központú Kuka egy 300 millió eurós, elbocsátásokat is tartalmazó reorganizációs tervet jelentett be azonnali hatállyal. A robotgyártó a döntést az autóipar tavalyi gyengülő teljesítményével, a világkereskedelmi bizonytalanságokkal indokolta.

Szintén múlt heti esemény, hogy asztalhoz ült egy miniszteri szintű amerikai-kínai delegáció, hogy a két vezető hatalom közötti elhúzódó tarifaháború feszültségein enyhítsen. A találkozón ellenben semmilyen konkrét döntés nem született, sőt lassan közelít egy március 2-i határidő is, amikor a Trump-kormányzat kész egy újabb, ezúttal 200 milliárd dolláros tarifablokádot emelni a kínai importra.

Nem vetít előre túl sok jót az sem, hogy a világkereskedelmi feszültségre és a költséges fejlesztési beruházásokra hivatkozva (még tavaly) a BMW és a Daimler is csökkentette 2019-re szóló profit-előrejelzését.

Túl sokminden zajlik egyszerre – fogalmazott a Bloombergnek Jürgen Pieper. A frankfurti Bankhaus Metzler elemzője szintén a borús novemberi német ipari adatokat vette elő, valamint a WLTP-vel kapcsolatos procedúrát. A zökkenés nagyon nem jön jókor, hiszen az elektromos átállásba és intelligens megoldásokba fektetni akaró gyártók csak stabil eladások mellett tudnák ezeket a milliárdos terveket finanszírozni. Ráadásul pont a legnagyobb piac, Kína kapuit zárja szűkebbre az állóháborúra emlékeztető amerikai-kínai kereskedelmi villongás.

Nyitókép: Motortion / Dreamstime

Hirdetés

Kiemelt Partnereink