Beszállítók Új utakon a Nemak Győr – jövőnk kulcsa az innováció

Új utakon a Nemak Győr – jövőnk kulcsa az innováció

autopro.hu/B.A. | 2019.10.14 16:00

Új utakon a Nemak Győr – jövőnk kulcsa az innováció

Innováció – sokszor halljuk mostanában ezt a kifejezést, sőt, a Nemak jelmondatában is ez szerepel: „Innovative Lightweighting”. Mit jelent számunkra az innováció és miként befolyásolja ez az egy szó a jövőnket? Dr. Fegyverneki Györgyöt, a Nemak Győr Kft. Termék- és szerszámfejlesztő mérnökség vezetőjét, az öntészeti technológia felelős vezetőjét, valamint Deák János Györgyöt, a vállalat Műszaki támogatás vezetőjét, az alacsony nyomású öntés, az LPDC technológia meghonosításáért felelős vezetőjét kérdeztük.

Hirdetés

Mivel csökkenthető leginkább a károsanyag-kibocsátás?
Deák János György:A környezetünk megóvása mindennél fontosabb, ennek egy fontos eszköze a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Fejleszthetjük a belső égésű motorokat, átállhatunk elektromos hajtásra, de ettől még a fizika törvényeit nem írhatjuk át: egy nagy tömegű jármű mozgatásához mindig sok energiára lesz szükségünk. Ha valóban csökkenteni kívánjuk a károsanyag kibocsátást, csökkentenünk kell a jármű tömegét, így egy kisebb, könnyebb, kedvezőbb kibocsátású motor is elegendő lesz a mozgatásához.

– A fejlődést így elsősorban a tömegcsökkentés jelenti?
D.J.Gy.: – A fejlődés iránya egyértelműen a jármű szerkezeti elemeinek könnyebbé tétele felé mutat. A győri gyárunk eddig csak belső égésű motorokhoz gyártott öntvényeket, most jött el az idő, 25 év után, hogy egy új területet fedezzünk fel: a járművek szerkezeti elemeinek gyártását. Ez természetesen magával hoz új gyártási technológiákat is, mivel jelenleg sem a meglévő öntőgépeink, sem a hidegüzemünk nem képes az új termékek legyártására. Az egyetlen terület a magkészítés, amely már ma is képes a szükséges magok legyártására – nemrég kaptuk meg ehhez az első szerszámainkat.

– Milyen technológiai fejlesztések várhatóak a győri üzemben?
D.J.Gy.: – A legfontosabb új technológiáról, az alacsony nyomású öntésről (LPDC) már hallhattunk, olvashattunk korábban is. A legfontosabb hír ezzel kapcsolatban, hogy a cégcsoporton belül megszületett és hivatalossá vált a döntés, hogy mi leszünk Európában az egyik első Nemak gyár, amely ilyen technológiával rendelkezik majd. Ez a piacon nagyon jó pozíciót biztosít majd nekünk a jövőben. Sok leendő megrendelő figyeli most minden mozdulatunkat.

– Mikor indul el ez a fajta gyártási mód?
D.J.Gy.: – Az első LPDC öntőgépünk még idén megérkezik és az első öntvényeket is idénre tervezzük. Első projektként egy számunkra eddig új vevő három alkatrészét fogjuk önteni. Mindhárom öntvény csúcskategóriás hibrid hajtású autók alvázának, illetve felfüggesztésének lesz az egyik legfontosabb, legerősebb, de méretéhez képest a legkönnyebb része. Ugyan maga az alacsony nyomású öntési technológia már több évtizede ismert, viszont a következő években reneszánszát élheti, hiszen a járműipar súlycsökkentési és ezáltal kibocsátás csökkentési törekvéseit nagymértékben tudja támogatni vékony falú öntvények előállításával.

– Mely autókba kerülhetnek majd az így készülő alkatrészek?
Dr. Fegyverneki György: – Természetesen, mint minden „új” technológia, először az alacsony nyomású öntés is a prémium szegmensbe tartozó autóknál debütál, hiszen itt van lehetőség nagyobb fejlesztési költségvetés elérésére, melynek eredményeit a vevők meg is fizetik. Jogosan feltehető a kérdés, hogy ha vékony falú öntvények gyártásáról beszélünk, akkor miért nem a nagynyomású öntési technológiát alkalmazzuk. Erre nagyon egyszerű a válasz: ezen alkatrészek geometriai bonyolultsága nem teszi lehetővé, hogy csupán fém szerszám segítségével alakítsuk ki az öntvény belső üregeit, ehhez homok magok alkalmazására is szükség van. Homokmagok alkalmazása esetén viszont csak alacsony nyomás jöhet szóba, annak érdekében, hogy az öntési folyamat során a homokmagok ne sérüljenek.

– Milyen előnyökkel jár az LPDC-öntés?
F.Gy.: – Az alacsony nyomású öntés gyakorlatilag a ma ismert egyik legkorszerűbb eljárás, hiszen biztosítható vele a szabályozott formatöltési sebesség, valamint mivel a folyékony fém minimálisan érintkezik a levegővel, ezért a keletkező oxidok szempontjából is optimális öntvény gyártására nyílik lehetőség. Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy tartósabb, hosszabb élettartamú alkatrészek állíthatók elő kiváló minőségben. Pont ez az, amire a prémium szegmensben érdekelt cégek, illetve vevők vágynak. Azaz elérhető a közös cél: kiváló minőségű, hosszú élettartamú, kisebb súlyú és ezáltal kisebb kibocsátással rendelkező autók előállítása.

– Milyen technológiai színvonalon áll most a győri Nemak?
D.J.Gy.: – Az elmúlt években érezhettük úgy, hogy elértük a csúcsot – 25 év alatt mindent szinte tökélyre fejlesztettünk: a gépeinket, munkakörnyezetünket, folyamatainkat, mindennapi munkánk rutinjait, köszönhetően a dolgozóink által beadott majdnem tízezer ötletnek, illetve a mérnökeinknek, vezetőinknek. Természetesen mindig van hová fejlődni, de igazán áttörő újításokra már nem számított senki.

– Milyen kihívásokkal jár ennek az új technológiának a bevezetése?
D.J.Gy.: – Nos, elérkezett az idő, hogy a hengerfej üzletág fenntartása mellett elölről kezdjünk mindent az új üzletágban. Itt most nincsenek rutinos, öreg rókák. Meg kell ismernünk, ki kell tapasztalni a buktatóit, rá kell jönnünk, hogyan lehetünk hatékonyak. Mintha először csinálnánk ilyet… és valóban. Itt az idő, hogy leporoljuk az innovatív gondolkodásunkat és fejest ugorjunk egy új korszakba, új termékekkel, új gépekkel, új eljárásokkal – de a régi, jól bevált csapattal.

– Hogyan lehet ebbe viszonylag gyorsan beletanulni?
F.Gy.: – Ebben a helyzetben felértékelődik az a fajta szakmai, illetve K+F együttműködés, amit a Nemak a felsőoktatási intézményekkel, különösen a Miskolci Egyetemmel tart fenn. Az egyetemmel közösen, hallgatók és doktoranduszok bevonásán keresztül ismerjük meg és sajátítjuk el az új technológia minden csínját-bínját, melynek előnyeit mind a cég, mind az egyetem hosszú távon élvezheti. Az alacsony nyomású öntési eljárás már nem csak jól képzett anyagmérnököket, kohómérnököket igényel, hanem jelentősebb szerephez jutnak a gépészmérnökök is. Ezen eljárás magas szintű működtetéséhez hozzátartozik a hidraulika és pneumatika világában való jártasság is. Elég elképzelni, hogy egyszerre kell uralni a szerszámon belüli nyomás viszonyokat a formatöltés során, illetve 60-80 hűtő-fűtő kört kell szabályozni szerszámonként annak érdekében, hogy kiváló minőségű alkatrészeket gyárthassunk.

– Mindehhez komoly innovációra van szükség.
D.J.Gy.: – Ahogy a címben is szerepel, a jövőnk kulcsa az innováció: a hengerfejeknél már bizonyítottuk Európának, hogy a legjobbak tudunk lenni, most kaptunk még egy lehetőséget, hogy megmutassuk, ebben is mi leszünk a legjobbak.

A képen balról: Dr. Fegyverneki György, Termék- és szerszámfejlesztő mérnökség vezető és Deák János György, Műszaki támogatás vezető
Hirdetés

Kiemelt Partnereink