Gyártók Virtuális vállalat: autóbuszgyártó klaszter alakult a magyar beszállítókért

Virtuális vállalat: autóbuszgyártó klaszter alakult a magyar beszállítókért

autopro.hu | 2010.04.07 15:26

Virtuális vállalat: autóbuszgyártó klaszter alakult a magyar beszállítókért

Tizenkilenc buszgyártó vállalat részvételével szerdán megalakult a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter. Az alapító okiratot Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) könyvtárában írták alá az alapítók. A cél: ismét életre kelteni a patinás magyar buszipart. Talán még nem késő.

Hirdetés

A klaszter tagjai: Alfa Busz Projekt Kft., Auto Rad Controlle Kft., Autó Univerzál Kft., I-Cell Kft., Ik Fémtechnika Kft., Ik Járműtechnika Kft., Ikarusbus Kft., Jáfi Autókut Kft., KTI Közlekedéstudományi Intézet, Nonprofit Kft., Liberatus Hungary Kft., Magyar Autóbuszgyártó Kft., Nor-Service Kft., Omnex Kft., Orosházaglas Kft., Rába Jármű Kft., Silex Kft., Trezor-Liktor Zrt., Tüv Nord Kft., Vill-Cad Kkt.

- A klaszter típusú összefogás jelentősen növeli a magyar cégek esélyeit a kiélezett nemzetközi versenyben - hangsúlyozta dr. Fórián István, az Autóbusz Rekonstrukciós Program miniszterelnöki megbízottja., aki szerint régóta váratott magára, hogy a hazai gyártók és beszállítók egymásra találjanak.

Fórián szerint a hazai autóbuszok idős férfikorba léptek. A magyar buszok átlagos életkora 10-11 év, a BKV-nál ennél is rosszabb a helyzet, ott 17 év az átlag.

A klaszter esélyeiről szólva kifejtette: a magyar piac létezik, igaz, nem tudott vásárlóként fellépni. A belső piac mellett az export is reális esély, Mongóliától Tunéziáig ugyanis van imázsa a magyar autóbusznak. A szürkeállomány, amely a buszokat egykoron sikerre vitte, még megvan.


Fórián István elmondta: egy évvel ezezlőtt Győrben, egy buszos konferencián vetődött fel a klaszteralapítás ötlete. A klaszter, amely egyelőre "virtuális vállalat", a hazai közlekedési vállalatok igényeit Magyarországon gyártott autóbuszokkal tudná kielégíteni, legyen szó új fejlesztésű, vagy felújított járművekről.

A kormányzati segítséget az MFB kétszer 50 milliárd forintos hitelprogramja jelentheti - mondta a miniszterelnöki megbízott. Emlékeztetett arra, hogy az MFB néhány hete bejelentette: összesen ilyen nagyságú hitelprogramot indít a közösségi közlekedés fejlesztésére, amely 10 százalék önrésszel vehető igénybe.


Hozzátette: a klaszter stratégiai feladata, hogy a magyar autóbusz- és alkatrészgyártást újra versenyképessé tegye a nemzetközi piacon. Ezért a most aláírt együttműködési megállapodás kiemelten fókuszál a K + F tevékenység és kapacitások összehangolására.

A sajtótájékoztatón és az aláíráson ott volt Mester Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) versenyképességért felelős szakállamtitkára, aki szerint autóbuszgyártás olyan iparág, amely magas hozzáadott értéket képvisel és komoly munkahelymegtartó képessége van.

Az autopro.hu felvetésére, hogy miért vártak eddig a klaszter alapítással, miközben Magyarországon az elmúlt 10-15 évben könnyes nosztalgiázással emlegették az Ikarus aranykorát, Fórián István azt mondta, bizonyára korábban kellett volna összefogni a magyar buszgyártásért.
- Tavaly nyáron vettem át a megbízólevelet mint az Autóbusz Rekonstrukciós Program miniszterelnöki megbízottja, s azonnal munkához láttam - jelezte finoman Fórián István azt, hogy az elmúlt tíz év késlekedésért még sem őt kellene felelőssé tenni.

Végül azt kérdeztük Fórián Istvántól, meddig dolgozik még a magyar buszgyártásért mint miniszterelnöki megbízott, különös tekintettel arra, hogy vasárnap választás lesz az országban.

- Nem én vagyok a fontos, hanem a cél, hogy a magyar buszgyártás ismét életre keljen - mondta az autopro.hu kérdésére.

Kiemelt Partnereink