Beszállítók Hidrogénbuszhoz fejlesztett futóművet a Rába

Hidrogénbuszhoz fejlesztett futóművet a Rába

Pörge Béla | 2022.06.15 16:20

Hidrogénbuszhoz fejlesztett futóművet a Rába

A képen kiemelve láthatóak a Rába futóművei. | Fotó: Rába

Június elején, a ZalaZone tesztpályán tartott kétnapos hidrogéntechnológiai szakmai rendezvényen mutatta be a Rába Csoporthoz tartozó Rába Futómű Kft. azt a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt, aminek a futóművét a magyar vállalat készítette el. A buszt ugyan Szlovákiában szerelték össze, ám a jármű kompozit karosszériája is magyar alapokon nyugszik, a fővárosban már ismerős is lehet.

Hirdetés

A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség a Technológiai és Ipari Minisztériummal közösen 2022. június 8-án és 9-én Zalaegerszegen, a ZalaZone tesztpályán és rendezvényközpontban tartotta a „Hidrogén – jelen és jövő a mobilitásban” című V4 konferenciát és egyben hidrogéntechnológiai bemutatót. Az eseményre ellátogatók megismerhették a hidrogén ágazatban jelenleg zajló fejlesztéseket, valamint a folyamatban lévő legjelentősebb V4-es nemzeti projekteket és stratégiákat.

A konferencián kiemelt szerepet kaptak a hidrogénalapú mobilitás területén zajló folyamatok, továbbá a hidrogéntechnológiai ágazatok leggyorsabban növekvő szegmensei. A rendezvényen kiállító nagyvállalatok és kutatóműhelyek pedig bemutathatták úttörő ötleteiket, versenyelőnyt biztosító újításaikat – így tett többek között a Rába is.

Igazi V4-es projekt

A szlovákiai (de részben helyi magyar vezetésű) Mobility & Innovation Production (MIP) által kifejlesztett autóbusz egy igazi V4-es projekt, hiszen a jármű több ország együttműködésének gyümölcse. A kompozit karosszéria a magyar Modulo, a két futómű pedig a Rába fejlesztése, míg a busz a cseh TÜV jóvoltából kapott európai típusengedélyt, mellyel egyébként a magyar előd nem rendelkezik. A Dunaszerdahely közelében gyártott autóbusz vontatómotorját a Siemens adja.

Fotó: Mobility Innovation

A jármű 7982 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles, továbbá 68 fő szállítására alkalmas – ezek az adatok megegyeznek a Budapesten közlekedő Modulo C68E-k paramétereivel, ugyanakkor a hajtás miatt a busz 1,1 tonnával nehezebb, és a megengedett maximális tömege is nagyobb. A jármű mozgatásáról egy 125 kilowatt csúcsteljesítményű Siemens villanymotor gondoskodik, amihez a két modulból álló, 70 kilowattóra összkapacitású akkumulátorcsomagból nyer energiát - ez önmagában 100 kilométeres hatótávot enged a busznak. A járművet egy 30 kilowatt teljesítményű hidrogén üzemanyagcellás hatótáv-növelővel is felszereltek, így a busz hatótávolsága az MIP szerint elérheti a 400 kilométert, ehhez pedig mindössze 10,5 kilogramm hidrogénre van szüksége.

Rábafejlesztés, hazai siker

A Rába a hidrogénhajtású szlovák városi buszon keresztül csatlakozott a ZalaZone-on tartott eseményhez, hiszen a busz első és hátsó futóműve is a vállalat fejlesztése. Vincze Péter, a Rába Fejlesztési Intézetnek vezetője az autopro.hu érdeklődésére elárulta, hogy a futóművet viszonylag egyszerű volt adaptálni az MIP hidrogénes prototípusába, ugyanis a Modulo C68E is elektromos hajtású - a hidrogénes hajtás is elektromos meghajtásnak számít, csupán nem kizárólag akkumulátorpakkal rendelkezik, hanem egy hidrogén az áram forrása nem ugyanaz. A futómű szempontjából ez azonban ugyanúgy elektromos hajtás – folytatta Vincze Péter, aki kitért arra is, hogy a Rába futóműve például abban speciális, hogy a futóműtengelyére nem merőleges a behajtás – ezt egy úgynevezett Z-hajtásból alakították tovább, amit a dízelbuszokhoz fejlesztett a cég.

Fotó: Rába Járműipari Holding Nyrt.

A futóművön különböző élettartam-optimalizálásokat kellett elvégeznie a Rábának, amivel az MIP buszára ellenőrizték a hajtásláncot, a nagyobb teljesítmény okán. Az optimalizáláshoz élettartam szimulációkat végeztek, például a fogfelület kifáradást is vizsgálták.

Fotó: Rába Járműipari Holding Nyrt.

Az együttműködés keretében a Rába és az MIP fejlesztői jelenleg is bizonyos felfüggesztőelemek és futóműelemeket integrálásán dolgoznak, amivel a folyamat végén létrejöhet egy kizárólag az MIP buszához megalkotott Rába futómű, mely külön cikkszámot kap. A fejlesztés és a műszaki egyeztetés jelenleg még folyamatban van, ahogyan a Rába és az MIP további együttműködésének részleteiről is zajlanak a tárgyalások.

A Rába Járműipari Holding Nyrt. az egyik legnagyobb magyar termelőgyár, amin belül a 2010-ben létrehozott Rába Fejlesztési Intézetnek köszönhetően kiemelkedő figyelmet kapott a kutatás-fejlesztés és az innováció, így a Rába egyedi megoldásokkal és saját fejlesztésekkel tud megfelelni a különböző vevői igényeknek. Erre jelent kiváló példát az MIP által kifejlesztett környezetbarát, elektromos - hidrogénes autóbusz. A Rába a jövőre fókuszálva egyre nagyobb hangsúlyt fektet az elektromobilitás szegmensben betöltött szerepére, illetve ez irányú fejlesztési képességinek erősítésére

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink