Beszállítók Egyre nagyobb szerepet vállalna a Bosch az éghajlat-semleges közlekedés megvalósításában

Egyre nagyobb szerepet vállalna a Bosch az éghajlat-semleges közlekedés megvalósításában

autopro.hu/H.J. | 2020.10.18 12:21

Egyre nagyobb szerepet vállalna a Bosch az éghajlat-semleges közlekedés megvalósításában

Fotó: Bosch Media Service

Ahhoz, hogy a közlekedési szektor megfeleljen az EU szigorú kibocsátási szabályozásainak, drasztikusan csökkenteni kell a könnyű haszongépjárművek és a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A Bosch ennek érdekében hajtásláncok sorozatát fejleszti – a belső égésű motoroktól kezdve, az akkumulátoros elektromos modelleken át az üzemanyagcellákig.

Hirdetés

A közlekedés klímabarát átalakítása széleskörű technológiai újítást kíván. Különösen a haszongépjárművek hajtáslánc-technológiáját érintik a követelmények, ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás nagymértékben függ a vezetés módjától, a szállított tehertől és a távolságtól egyaránt. A Bosch által kínált hajtáslánc megoldások, melyeket a haszongépjárművekben lehet alkalmazni, a következők.

Elektromos hajtáslánc könnyű haszongépjárművekhez

Különösen az áruk és szolgáltatások iránti folyamatosan növekvő kereslet miatt elképzelhetetlen a városi szállítmányozás a könnyű haszongépjárművek nélkül. Azonban olyan hajtásláncokra van szükség, amelyek a lehető legkevesebb terhet róják a lakosokra és a környezetre. A Bosch eCityTruck hajtáslánc-megoldásai lehetővé teszik az alacsony zajszintű vezetést, zéró kibocsátással.

A Bosch a városi fuvarozás klímasemlegességét is biztosítja.

A Bosch a városi fuvarozás klímasemlegességét is biztosítja. | Fotó: Bosch Media Service

A kompakt modul az e-tengelyből áll, amely egyesíti az elektromos motort, az erőelektronikát, az erőátvitelt, valamint az elektromos hajtásmodult (sebességváltó nélkül) egyetlen egységben. A megoldás könnyen integrálható a legfeljebb 7,5 tonna tömegű könnyű haszongépjárművek számára. Az akkumulátor kialakításától függően akár 200 kilométer is megtehető teljesen klímasemlegesen – ami azt jelenti, hogy a napi 80 kilométernél rövidebb szállítási útvonalak többségét egyetlen feltöltéssel könnyedén megteszik a járművek.

Akkumulátoros energia az országúton is

A vállalat a 7,5 és 26 tonna közti teherautók számára is kínál megoldást – az eRegioTruck hajtáslánc-megoldások a közepes és nagy teherbírású teherautókban, valamint a városi és távolsági buszokban alkalmazhatók. A Bosch célja, hogy a mintegy 250 kilométeres körzetben a regionális forgalom a lehető leggazdaságosabb és leghatékonyabb legyen – az elektromos motor, az inverter és a járművezérlő egység pedig mind része ennek a rendszermegoldásnak. A kompakt villanymotor külön elektromos egységként, egy sebességváltóval kombinálva, vagy aktív alkatrészként egy merev tengelybe integrálva építhető be a járművekbe.

Erőátviteli megoldások hosszú utakhoz és nehéz rakományokhoz

A nagyobb távolságokon közlekedő teherautók számára a futásteljesítmény nagysága és a rakomány súlya miatt a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetősége sokrétű. Minden ügyfél igényeinek megfelelően, a világ bármely pontján a vállalat a megfelelő hajtáslánc-megoldást kínálja – legyen az dízel, földgáz, akkumulátor vagy üzemanyagcella. Emellett a Bosch a hidrogén felhasználásának lehetőségét is vizsgálja a belső égésű motorokkal működő járművekben.

A 40 tonnát meghaladó teherautók az eDistanceTruck hajtáslánc-megoldásnak köszönhetően több mint ezer kilométer megtételére is képesek lesznek elektromos üzemmódban. Ide tartoznak az üzemanyagcellák, valamint a hibrid hajtások – a kettő közül különösen az első profitálhat a technológiából, ugyanis amennyiben az alkalmazott hidrogén megújuló forrásokból származik, akkor az üzemanyagcella működése éghajlat-semleges.

Kompakt kialakításuknak köszönhetően a megoldások könnyen integrálhatók a meglévő járműplatformokra. A Bosch jelenleg a Powercell startuppal dolgozik együtt a technológia fejlesztésén és piacra dobásán. A tervek szerint 2022-ben megkezdik az üzemanyagcellák nagy mennyiségű gyártását, és 2023-ban beindítják a teljes üzemanyagcellás rendszert, azaz a Bosch üzemanyag-cellás modulját.

Technológiák a földgáz erőátviteli rendszerekhez

A földgáz-töltőállomások számára fejlett infrastruktúrával rendelkező régiókban a Bosch rendszere életképes alternatívát kínál a hagyományos üzemanyagokkal szemben, a hosszú távú útvonalakon. A folyékony üzemanyagokkal összehasonlítva a földgáz alacsonyabb szén-dioxid- és részecskekibocsátást produkál, emellett számos ponton a helyi üzemanyagáraktól függően költséghatékonyabb is.

Bosch dízeltechnológia

A dízelmotor mai napig a legnépszerűbb hajtáslánc a haszongépjárművekben, és valószínű még egy ideig az is marad hatékonysága és az erős motorteljesítmény végett. A vállalat dízel portfóliója közt megtalálhatók alkatrészek az üzemanyag-befecskendezés és az üzemanyag-ellátás, a motor és a levegő kezelés, valamint a kipufogógáz-kezelés folyamataihoz egyaránt.

Emellett a Bosch és a kínai Weichai Power motorgyártó elsőként növelte a haszongépjárművek dízelmotorjának hatékonyságát, akár 50 százalékkal – ez igazi mérföldkő, tekintve, hogy a teherautók eddigi maximális értéke 46 százalék volt. Az új motor egyik jellemzője a Bosch moduláris közös nyomócsöves rendszere, melyet a haszongépjárművek számára fejlesztettek. A rendszer biztosítja a hatékony üzemanyag-ellátást és befecskendezést, és akár nyolc hengeres motorméretekhez is konfigurálható. A szegmenstől függően élettartama 1,6 millió kilométer, autópályán kívüli üzemben pedig 15 ezer óra.

Ezenkívül a kipufogógáz karbamid-befecskendezéssel történő kezelés – az úgynevezett szelektív katalitikus redukció vagy SCR – a Bosch SCR rendszerben kettős befecskendezéssel segít tovább csökkenteni a dízelüzemű járművek kibocsátását és gazdaságosabbá teszi az erőforrások felhasználását.

Teljesen csatlakoztatva – dolgok internete a meghajtásban

A Bosch a meghajtórendszer összekötésével felhőalapú szolgáltatásokat nyújt a jármű teljes életciklusában – ilyen IoT alkalmazás például a webalapú hitelesítés, amely továbbítja a hajtáslánc adatait a csatlakoztatott járművekről. A távelemzés lehetővé teszi a különböző alkalmazások egyidejű figyelemmel kísérését és értékelését, lehetővé téve a meghajtórendszer hibáinak korai felismerését. Ez csökkenti a fejlesztési időt és tovább növeli a rendszer megbízhatóságát a sorozatgyártású járművekben. Emellett további IoT-alkalmazások speciálisan kifejlesztett algoritmusok segítségével kiküszöbölhetik az egyes alkatrészek potenciális meghibásodásait.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink