Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Világdöntőbe jutottak az ELTE programozói
2024.04.19 12:23Megkapta az engedélyt akkumulátor-összeszerelő üzemére a BMW
2024.04.19 11:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyre nagyobb szerepet vállalna a Bosch az éghajlat-semleges közlekedés megvalósításában
Ahhoz, hogy a közlekedési szektor megfeleljen az EU szigorú kibocsátási szabályozásainak, drasztikusan csökkenteni kell a könnyű haszongépjárművek és a nehéz tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A Bosch ennek érdekében hajtásláncok sorozatát fejleszti – a belső égésű motoroktól kezdve, az akkumulátoros elektromos modelleken át az üzemanyagcellákig.
A közlekedés klímabarát átalakítása
széleskörű technológiai újítást kíván. Különösen a
haszongépjárművek hajtáslánc-technológiáját érintik a
követelmények, ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás nagymértékben
függ a vezetés módjától, a szállított tehertől és a
távolságtól egyaránt. A Bosch által kínált hajtáslánc
megoldások, melyeket a haszongépjárművekben lehet alkalmazni, a
következők.
Elektromos hajtáslánc könnyű
haszongépjárművekhez
Különösen az áruk és szolgáltatások iránti folyamatosan növekvő kereslet miatt elképzelhetetlen a városi szállítmányozás a könnyű haszongépjárművek nélkül. Azonban olyan hajtásláncokra van szükség, amelyek a lehető legkevesebb terhet róják a lakosokra és a környezetre. A Bosch eCityTruck hajtáslánc-megoldásai lehetővé teszik az alacsony zajszintű vezetést, zéró kibocsátással.
A kompakt modul az e-tengelyből áll,
amely egyesíti az elektromos motort, az erőelektronikát, az
erőátvitelt, valamint az elektromos hajtásmodult (sebességváltó
nélkül) egyetlen egységben. A megoldás könnyen integrálható a
legfeljebb 7,5 tonna tömegű könnyű haszongépjárművek számára. Az akkumulátor kialakításától függően akár 200 kilométer
is megtehető teljesen klímasemlegesen – ami azt jelenti, hogy a
napi 80 kilométernél rövidebb szállítási útvonalak többségét
egyetlen feltöltéssel könnyedén megteszik a járművek.
Akkumulátoros energia az országúton is
A vállalat a 7,5 és 26 tonna közti
teherautók számára is kínál megoldást – az eRegioTruck
hajtáslánc-megoldások a közepes és nagy teherbírású
teherautókban, valamint a városi és távolsági buszokban
alkalmazhatók. A Bosch célja, hogy a mintegy 250 kilométeres
körzetben a regionális forgalom a lehető leggazdaságosabb és
leghatékonyabb legyen – az elektromos motor, az inverter és a
járművezérlő egység pedig mind része ennek a
rendszermegoldásnak. A kompakt villanymotor külön elektromos
egységként, egy sebességváltóval kombinálva, vagy aktív
alkatrészként egy merev tengelybe integrálva építhető be a
járművekbe.
Erőátviteli megoldások hosszú
utakhoz és nehéz rakományokhoz
A nagyobb távolságokon közlekedő
teherautók számára a futásteljesítmény nagysága és a rakomány
súlya miatt a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetősége
sokrétű. Minden ügyfél igényeinek megfelelően, a világ bármely
pontján a vállalat a megfelelő hajtáslánc-megoldást kínálja –
legyen az dízel, földgáz, akkumulátor vagy üzemanyagcella. Emellett a Bosch a hidrogén felhasználásának lehetőségét is vizsgálja a belső égésű motorokkal működő járművekben.
A 40 tonnát meghaladó teherautók az
eDistanceTruck hajtáslánc-megoldásnak köszönhetően több mint
ezer kilométer megtételére is képesek lesznek elektromos
üzemmódban. Ide tartoznak az üzemanyagcellák, valamint a hibrid
hajtások – a kettő közül különösen az első profitálhat a
technológiából, ugyanis amennyiben az alkalmazott hidrogén
megújuló forrásokból származik, akkor az üzemanyagcella
működése éghajlat-semleges.
Kompakt kialakításuknak köszönhetően
a megoldások könnyen integrálhatók a meglévő járműplatformokra.
A Bosch jelenleg a Powercell startuppal dolgozik együtt a
technológia fejlesztésén és piacra dobásán. A tervek szerint
2022-ben megkezdik az üzemanyagcellák nagy mennyiségű gyártását,
és 2023-ban beindítják a teljes üzemanyagcellás rendszert, azaz
a Bosch üzemanyag-cellás modulját.
Technológiák a földgáz erőátviteli rendszerekhez
A földgáz-töltőállomások számára
fejlett infrastruktúrával rendelkező régiókban a Bosch rendszere
életképes alternatívát kínál a hagyományos üzemanyagokkal
szemben, a hosszú távú útvonalakon. A folyékony üzemanyagokkal
összehasonlítva a földgáz alacsonyabb szén-dioxid- és
részecskekibocsátást produkál, emellett számos ponton a helyi
üzemanyagáraktól függően költséghatékonyabb is.
Bosch dízeltechnológia
A dízelmotor mai napig a legnépszerűbb
hajtáslánc a haszongépjárművekben, és valószínű még egy
ideig az is marad hatékonysága és az erős motorteljesítmény
végett. A vállalat dízel portfóliója közt megtalálhatók
alkatrészek az üzemanyag-befecskendezés és az üzemanyag-ellátás,
a motor és a levegő kezelés, valamint a kipufogógáz-kezelés
folyamataihoz egyaránt.
Emellett a Bosch és a kínai Weichai
Power motorgyártó elsőként növelte a haszongépjárművek
dízelmotorjának hatékonyságát, akár 50 százalékkal – ez
igazi mérföldkő, tekintve, hogy a teherautók eddigi maximális
értéke 46 százalék volt. Az új motor egyik jellemzője a Bosch
moduláris közös nyomócsöves rendszere, melyet a
haszongépjárművek számára fejlesztettek. A rendszer biztosítja
a hatékony üzemanyag-ellátást és befecskendezést, és akár
nyolc hengeres motorméretekhez is konfigurálható. A szegmenstől
függően élettartama 1,6 millió kilométer, autópályán kívüli
üzemben pedig 15 ezer óra.
Ezenkívül a kipufogógáz
karbamid-befecskendezéssel történő kezelés – az úgynevezett
szelektív katalitikus redukció vagy SCR – a Bosch SCR rendszerben
kettős befecskendezéssel segít tovább csökkenteni a dízelüzemű
járművek kibocsátását és gazdaságosabbá teszi az erőforrások
felhasználását.
Teljesen csatlakoztatva – dolgok internete a meghajtásban
A Bosch a meghajtórendszer összekötésével felhőalapú szolgáltatásokat nyújt a jármű teljes életciklusában – ilyen IoT alkalmazás például a webalapú hitelesítés, amely továbbítja a hajtáslánc adatait a csatlakoztatott járművekről. A távelemzés lehetővé teszi a különböző alkalmazások egyidejű figyelemmel kísérését és értékelését, lehetővé téve a meghajtórendszer hibáinak korai felismerését. Ez csökkenti a fejlesztési időt és tovább növeli a rendszer megbízhatóságát a sorozatgyártású járművekben. Emellett további IoT-alkalmazások speciálisan kifejlesztett algoritmusok segítségével kiküszöbölhetik az egyes alkatrészek potenciális meghibásodásait.