Beszállítók Áramot fejleszt a kipufogó

Áramot fejleszt a kipufogó

Biró Csongor | 2015.09.17 10:55

Áramot fejleszt a kipufogó

A Frankfurti Autószalonon a Faurecia bemutatta a világ első olyan kipufogórendszerét, amely áramot termel vissza a hibridautókba, illetve a csökkenti a teherautók fogyasztását.

Hirdetés

A francia beszállító nem az első, amelyik újrahasznosítja a kipufogógázok hőjét, de az első, amely elektromos áramot állít elő belőle. Az EHPG-nek elnevezett rendszer a Rankine-ciklus elvei szerint működik. A Rankine-ciklus vagy Clausius–Rankine-ciklus egy termodinamikai körfolyamat, mely a hőenergiát mechanikai munkává alakítja. A körfolyamat külső hőforrást használ. Az üzemi közeg általában víz, de ritkán előfordul más folyadék is, mely a körfolyamat alatt gőz halmazállapotot is felvesz. A legtöbb fosszilis tüzelőanyagot (szenet, kőolajszármazékokat és földgázt) használó és nukleáris erőmű ezt a körfolyamatot használja energiatermelésre. A körfolyamat nevét a skót polihisztor, William John Macquorn Rankine után kapta.

Az erőművekhez hasonló megoldásban a Faurecia hőcserélőt alkalmaz, ami a kipufogócső termikus energiáját folyadékká alakítja, ami gőzzé változtatva turbinát vagy egy feszítőt (expander) mozgathat. Ez egy tengellyel közvetlenül behajthat egy teherautó váltójába, vagy összekapcsolható egy generátorral, ami elektromos áramot termel, amelyet a hibrid jármű akkumulátora tárol. A gőzt kondenzálja, a felszabaduló hőt pedig a jármű hűtő-fűtő rendszere hasznosítja. Az EHPG alkalmazásával kisebb szén-dioxid- és üzemanyag-fogyasztás érhető el.

Az EHPG, azaz a exhaust heat power generation felépítése

Teherautóknál - a Jászárokszálláson is termelő Faurecia közleménye szerint - 5 százalékkal javítható a hatékonyság a plusz tömeg ellenére is. AZ EHPG 10-15 kilowatt mechanikai energiát termel, ami egy jármű életciklusa során 40 teletank (20 ezer liter gázolaj) megtakarítását és 50 tonna szén-dioxid ki nem bocsátását jelenti. A rendszer felára számítások szerint két év alatt megtérül. Luc Herbin alelnök úgy véli, leginkább a nemzetközi szállításban érdekelt - azaz hosszú ideig állandó sebességgel haladó - kamionokba szerelik majd be az újítást.

Hibrid személyautókban az EHPG 1-2 kilowatt plusz elektromos energiát ad, amivel növelhető a hatótáv, a fogyasztás 7 százalékkal csökken, a szén-dioxid-kibocsátás 9 grammal lesz kevesebb kilométerenként. Ez egy kocsi életciklusa során 2,5 tonna szén-dioxid megtakarítását jelenti.

Az EHPG szériamegjelenése a teherjárművekben 2020-ban várható, a személyautókban ezt követően kerülnek majd be.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink