Beszállítók A nagy teljesítményű autókat célozza a Britishvolt

A nagy teljesítményű autókat célozza a Britishvolt

autopro.hu/D.Á. | 2022.01.27 10:20

A nagy teljesítményű autókat célozza a Britishvolt

Fotó: Britishvolt

A brit Britishvolt két különböző akkumulátor-összetétellel fog előállni: egyiket a teherautók, a másikat a nagy teljesítményű autók telepeiben tervezik hasznosítani. Még nem tudni, mely autógyártókkal szerződik majd a vállalat, de egyes források szerint akár a Lotusnak is szállíthatnak majd.

Hirdetés

A Britishvolt célul tűzte ki, hogy Nagy-Britannia legnagyobb akkumulátorgyártója legyen. A magabiztosság mögött 731 milliárd forintnyi, főleg magánbefektetőktől származó tőke áll, amelyet a fejlesztésekre és egy óriási gyár építésére fordítanak. Itt a termelés megkezdését 2024-re időzítik.

A lehetséges ügyfelek között híresztelések szerint az elektromos teherautókat gyártó Tevva startup és a kanadai busz- és teherautógyártó Lion Electric szerepel – utóbbi a Britishvolt Kanadában építeni tervezett gyárából kaphatja majd az akkumulátorokat. Felmerült továbbá a kanadai repülőgépgyártó Bombardier, a sportautós vonalon pedig a Lotus is, mint potenciális partner. Graham Hoare, a vállalat nemzetközi tevékenységéért felelős igazgatója, a brit Ford korábbi vezetője elmondta, összesen 29 teher- és sportautógyártó céggel vették fel a kapcsolatot.

Más célokra más technológiák

A Britishvoltnak szüksége lesz tömeggyártó partnerekre is, ha el akarják érni a 2028-ra kitűzött évi 48 gigawattórányi legyártott akkumulátorkapacitást (480 ezer darab 100 kilowattos akkumulátorcsomagot). Már a gyártás első fázisára eltervezett 110 ezres darabszámot is nehéz lesz elérni, ha csak startupokra és sportkocsigyártókra fókuszálnak, Hoare azonban nem aggódik. Szerinte a legnagyobb szereplők, például a Mercedes-AMG vagy a BMW M-es autóiba is nagyobb energiasűrűségű és teljesítményű, prémium akkumulátorokat szánnak majd a gyártók.

A haszongépjárművek szektorának lítium-vas-foszfát típusú akkumulátorokat fejleszt a Britishvolt. Az ezekbe kerülő katódok előállítása olcsóbb, és az akkumulátor kevesebb karbantartást igényel, de kisebb az energiasűrűsége, ezért vagy kisebb hatótávot biztosítanak, vagy nagyobb méretűeknek kell lenniük. Ilyen összetételű telepeket használnak például a kisebb hatótávú Tesla Model 3-ak, de a Britishvolt csak teherautókba szánja saját fejlesztését.

A vállalat a brit Faraday Institute kutatóintézettel dolgozik együtt az akkumulátortechnológiákon, de még nem jogosultak sajátjuknak hívni őket. Hoare szerint egyes lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid technológiákat katódgyártóktól szereznek be, majd megalkotják a 15 összetevőből álló akkumulátorokat, mintha tortát sütnének, amit egyébként könnyű elrontani.

Tiszta és átlátható

A fő nyersanyagot, a kobaltot a Britishvolt a Glencore vállalattól fogja beszerezni, amely Hoare szerint – ellentétben az embertelen körülmények között működő kongói bányákkal – etikusan és alacsony emisszió mellett termeli azt ki. A Britishvolt egyenesen azt állítja, hogy az ő akkumulátorai lesznek az egyik legtisztábban előállított típusok, mivel száz százalékban zöldenergiával működtetik majd gyáraikat – helyi és norvég szélerőművekből, vízenergiából nyerik majd az áramot.

Az ilyen törekvések egyre fontosabbak, hiszen az Európai Unió egyre átláthatóbb működést követel meg az akkumulátorgyártóktól: 2024 júliusától a gyártóknak nyilatkozniuk kell a termékeik szén-dioxid-lábnyomáról, 2027-re pedig már maximális karbonlábnyomot is meghatároz az Unió.

A Britishvolt komoly kihívója lesz az Envision, amely a Nissan sunderlandi gyára mellett épít üzemet, és 2024-től szintén 11 gigawattórás kezdő-, majd 38 gigawattórás teljes kapacitást tervez elérni. A Britishvolt tervez szilárdtest-akkumulátorokat is gyártani, de ez várhatóan 2028 előtt nem valósul meg — írta meg az Autocar.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink