Beszállítók A jövő autonóm járműveit Budapesten fejlesztik

A jövő autonóm járműveit Budapesten fejlesztik

Pörge Béla | 2020.10.13 10:47

A jövő autonóm járműveit Budapesten fejlesztik

Dr. Szászi István, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának vezetője. | Fotó: Bosch

Dr. Szászi István tizenhat éve dolgozik a Boschnál, másfél éve a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője. Az autopro.hu-nak adott interjújában beszélt a fejlesztési központ legfőbb területeiről, a Bosch és a magyar egyetemek kapcsolatáról és arról is, miért nem lehet pontosan megmondani, hogy mikor kerülnek az utakra önvezető autók.

Hirdetés

Lassan 18 hónapja Ön vezeti a Budapesti Fejlesztési Központot. Leszámítva a koronavírus extrém hatásait, mi okozta a legnagyobb kihívást a munkájában?

Ez a másfél év nem olyan hosszú idő, ha ezt a hatalmas szervezetet nézzük, főleg, hogy az első hónapokat azzal töltöttem, hogy feltérképezzem a szervezet működését. Ugyanakkor azt ki kell emelnem, hogy nem volt ismeretlen számomra ez a terület, hiszen 16 éve dolgozom a Boschnál, és annak idején a Budapesti Fejlesztési Központban indult a karrierem.

A legfontosabb célom, hogy megőrizzük a versenyképességünket. Budapest mellett én felelek a szófiai és a kolozsvári fejlesztési központokért is, így egy meghatározó régiós szerepről, tevékenységről beszélhetünk. A világban nagyon gyorsan változnak a trendek, az autóipar dinamikusan fejlődik. Nekünk Magyarországon, és ebben a régióban nagyon fontos, hogy ne csak a költségelőnyökről beszélhessünk, hanem egy olyan páratlan és különleges tudásközpontról, amely megkerülhetetlen, amikor a nemzetközi autóipar vérkeringéséről beszélünk.

Minden szervezet és minden vezető számára meghatározó referenciapont a mesterséges intelligencia, mint technológia használata. Emellett az autonóm járművek és az elektromobilitás jelenti a legfőbb kutatási területünket. A legfontosabb kérdés az, hogy ezeket a technológiákat hogyan alakítjuk a szervezeten belül, és miként tudunk egyre nagyobb szerepet vállalni ennek kapcsán – akár cégcsoporton belül, vagy a magyarországi, illetve a globális autóiparban.

Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke februárban ezt nyilatkozta: "a konjunktúra gyengülése és az autóipari termelés jelentős csökkenése nyomot hagyott a Bosch eredményén is." Ugyanakkor úgy vélte, hogy a diverzifikációs erőfeszítések stabilizálták a cég működését és a meglévő üzletágak termelésének növekedése mellett lehetővé teszik új üzletágak felfejlesztését is: "a kihívásokkal terhes gazdasági környezetben is jelentős beruházásokat hajtunk végre nagy növekedési potenciállal rendelkező kulcsfontosságú területeken."

Mit jelentett vagy jelent ez a budapesti vállalat számára?

Mi a Bosch életében nagyon fontos pozíciót töltünk be, jelentős szerepünk van a jövő formálásában. Ahogy azt Dr. Volkmar Denner is megfogalmazta, az egész autóipari szegmens komoly kihívásokkal néz szembe, ez természetesen bennünket is érint.

2018-ban bejelentettük, hogy megépül a Campus 2, amely 37 milliárd forintos beruházás. Egy hatalmas központ épül a már meglévő Campus-szal szemben a Gyömrői úton. A tervek szerint a bővítés 2021-ben megvalósul, igaz, figyelemmel követjük az autóipar változásait, a lehetőségeket, és ha szükséges, racionalizáljuk a projektet.

Az autóipar két megatrendjében, az autonóm járművek fejlesztésében és az elektromobilitásban is megkerülhetetlen a budapesti fejlesztési központ, közel ezer fő dolgozik az autonóm járművek technológiai fejlesztésén csak itt, a magyar fővárosban.

Visszatérve a nyilatkozatra, ebben a nehéz helyzetben is invesztálunk ezekbe a területekbe, mert hiszünk abban, hogy ezek a jövő technológiái.

Az előbb említett megatrendek közül melyik terület áll közelebb az életszerű alkalmazáshoz?

Egy radarszenzor az adaptív távolságkövetésben, egy kamera az automata jelzőtábla-felismerésben vagy a sávtartásban már ott van az autókban, ezeknek az alapja a szenzortechnológia. Ebben erőteljes szerepünk van, rengeteg gyártónak fejlesztünk ilyen technológiai eszközöket itt Budapesten.

Az autonóm járművek négyes és ötös szintjének tesztelése már beindult a Daimlerrel közösen, Mercedes robotaxikban teszteljük ezeket az önvezetési funkciókat, részben Kaliforniában, részben Budapesten. Az, hogy ezek a fejlesztések mikor jelennek meg, izgalmas és összetett kérdés: technológiailag látjuk, hogy a négyes és ötös szintű autonóm járművek megjelenése sincs messze, de ez gazdasági, sőt jogi és etikai kérdés is egyben, ezért nem mondanék évszámot.

Az autopro.hu ott volt a Csorna melletti kísérleti útszakasz átadásán. Önök is használják tesztelésre a kiépített utat? Ha igen, mennyiben segítik az itt szerzett adatok a fejlesztéseiket?

Vannak olyan járműfunkciók, amelyeket városi forgalomban is kipróbálhatunk tesztmérnökök és tesztautók segítségével, erre van engedélyünk Magyarországon, ez egyedülálló az európai országokat tekintve.

Egy másik tesztelési lehetőség a ZalaZONE tesztpálya, amit már használtunk, és a jövőben is szeretnénk igénybe venni, számítunk a ZalaZONE Smart City pályáján való tesztlehetőségre is.

A Csorna melletti tesztpályát még nem használtuk, de természetesen minden hasonló lehetőség igénybevételére nyitottak vagyunk. A Campus 2 területén is lesz majd lehetőségünk tesztekre.

2019-ben a Bosch az élen járt a K+F+I projekt pályázatokon. Az önvezető autózáshoz kapcsolódó (klasszikus és mesterséges intelligencia alapú) szenzorok, komponensek validációja és verifikációja projektben együtt dolgoztak a ZalaZONE tesztpályával és Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel. Mennyire lett jellemző az ilyen típusú hármas együttműködés?

Nagyon jellemző, akár még több szereplő részvételével is. Nemrégiben indult együttműködésünk a BME-vel egy kompetenciacentrum-pályázaton, amit a kormányzat is támogat. Ebben a projektben olyan validációs és teszt témákon dolgozunk, amelyek az autonóm járművek témakörébe tartoznak. További példaként említeném a már négy éve tartó közös projektünket a műszaki egyetemmel és az MTA SZTAKI-val, szintén az autonóm járművek területén.

Az autó energiamenedzsmentjéért felelős akkumulátor-szenzort Önök fejlesztik Budapesten. Az egység kritikusnak tűnik az elektromos autók elterjedésében. Az OEM-ekhez került már az egység, vagy még folyik a fejlesztés?

A hagyományos akkumulátorok esetében ez már évek óta használatban van, szinte minden modernebb autóban megtalálható ez a szenzor.

A lítium-ionos akkumulátorok esetében a 48 voltos, mild (vagy lágy) hibridek esetében az akkumulátor nem az autó indítására szolgál, hanem a hibridrendszer villanymotorjának az akkumulátora. Ennek az akkumulátornak a fejlesztése Budapesten kezdődött, itt a Boschnál.

Rengeteg fejlesztés került ki ebben az évben Boschtól: Smartglass Light Drive okosszemüveg-rendszer, Virtual Visor LCD panel, új 3D-s műszerfali kijelző stb. Önök is részt vettek ezekben a fejlesztésekben?

A felsorolt termékek fejlesztésében nem veszünk részt. Szeretném viszont kiemelni az autonóm járművek belső terét figyelő kamerákat, amelyek segítségével állapítja meg a rendszer, hogy a járművezető milyen állapotban van. Ennek a kamerának a fejlesztésével például itt foglalkozunk a budapesti telephelyen, erre is nagyon büszkék vagyunk.

Melyik budapesti fejlesztésükre a legbüszkébbek az elmúlt másfél év során?

Nehéz a kérdés, olyan ez, mint amikor egy szülőtől megkérdezik, hogy melyik gyerekét szereti jobban. Minden termékünkre büszke vagyok, de ha muszáj kiemelni valamit, akkor nem terméket, hanem technológiára fókuszálnék: ez az autonóm jármű és az elektromobilitás, az ezekhez kapcsolódó termékekre vagyok a legbüszkébb.

Denner urat idézve, 2025-re azt szeretnénk, hogy minden termékünkben benne legyen a mesterséges intelligencia, vagy a termék előállításához használjuk a mesterséges intelligenciát. Ez minden Bosch termékre vonatkozik, nemcsak az autóipari fejlesztésekre.

Személy szerint Ön melyik területet érzi magához a legközelebb állónak?

Az autonóm járműveket emelném ki, azért, mert már 1999-ben részt vettem a műszaki egyetemen olyan projektben, amely a kamionok sávtartását valósította meg. Ebben a projektben fiatal mérnökként a képfeldolgozó algoritmusban a sávdetektálásért voltam felelős, illetve az irányító algoritmusért, ami a fékrendszert működtette. Ez az én szakterületem, az irányításelmélet.

Ma jutottam el oda, hogy egy olyan területért felelek, melynek a fejlesztésében már húsz évvel ezelőtt részt vettem. A személyes kötődés miatt ez áll hozzám a legközelebb.

Az elmúlt időszakban a verseny a kiváló képességű egyetemi hallgatókért csak fokozódott. Mivel lehet többet adni egy hallgatónak, hogy a Boscht válassza? Úgy tűnik, hogy a fejlesztések nagyobb hányada ma már erősen informatikai képzettséget és tapasztalatot kíván. Hogyan tudják biztosítani a fejlődéshez szükséges emberi erőforrást?

Az egyetemi ökoszisztéma támogatása közös projektekkel, az oktatásba való bevonódás kiemelten fontos a Boschnak és számomra személyesen is. Szeretném úgy alakítani a szervezet életét, hogy az ipari szemléletet bevihessük az egyetemek falai közé.

A Zyntern friss felmérése szerint a Bosch a legvonzóbb vállalat a fiatalok körében a műszaki és mérnöki területeken. Ez jól mutatja, hogy nemcsak mi törekszünk arra, hogy a fiatalok szemében vonzók legyünk, hanem ők is úgy gondolják, hogy egyedülálló lehetőséget kaphatnak a Boschnál.

Függetlenül attól, hogy egy fiatal, pályakezdő mérnök végül minket választ-e, vagy máshol kezdi meg a munkáját, számunkra nagyon fontos, hogy a magyar felsőoktatást támogassuk. Több mint 14 felsőoktatási intézménnyel tarjuk aktívan a kapcsolatot, együtt dolgozunk különböző projekteken. Legutóbb a Kaposvári Egyetem képzését támogattuk azért, hogy az autóipari tudást az egyetem falai közé vigyük.

Mennyire nemzetközi ma a Budapesti Fejlesztési Központ?

A fejlesztési központban nemcsak magyar kollégák dolgoznak, a világ számos pontjáról érkeznek ide, elsősorban Németországból, de van francia, indiai és kínai kollégánk is. Nemzetközi csapatunk van, szinte csak angolul tartok egyeztetéseket. Ez a közeg több szempontból is előnyös, a kollégák megismerhetnek más kultúrákat is, tanulhatnak egymástól és a mindennapokban a munkájuk során is rendszeresen használják az angol vagy a német nyelvet.

Egy másik szempontból is nemzetközi a működésünk, hiszen a magyar kollégák is nemzetközi projektcsapatokban dolgoznak. Ezekben a csoportokban különböző országokból érkező munkatársak vesznek részt, persze a jelenlegi helyzetben ez csak online valósulhat meg.

Gyakran érkeznek hozzánk Németországból is gyakornokok. Érdekesség, hogy, ami nálunk megvan házon belül, az például Németországban több telephely között oszlik meg. A hat autóipari divízió mind megtalálható a mi fejlesztési központunkban, ez világszinten is egyedülálló a Boschnál.

Véleménye szerint hogyan erősíthető az autóipari fejlesztésben Magyarország szerepe? Elvileg a következő évek változásainak a Budapesti Fejlesztési Központ csak nyertese lehet. Milyen tényezők teljesülése szükséges ehhez?

A magyar kormányzati stratégiának része a mesterséges intelligencia technológiai fejlesztésének támogatása, megalakult például korábban a Mesterséges Intelligencia Koalíció, most pedig a Mesterséges Intelligencia Nemzeti Labor, és mellette az Autonóm Jármű Nemzeti Labor. Amit a kormányzat felvállal ezekben a kérdésekben és az elektromos járművek terjesztésében, az erősíti Magyarországot, így a Boscht is. Ezt az irányt mi is jól tudjuk támogatni, azt gondolom, hogy ezekben a technológiákban Magyarország élen jár Európában, ebben pedig komoly szerepe van a Boschnak.

Végül a koronavírus-járványról: a nagy mennyiségű adat biztonságos elérése és a titokvédelem azt jelentheti, hogy az irodában kell dolgozni. Hogyan oldották meg a helyzetet és hogy látják a következő hat hónapot munkaszervezési és egészségvédelmi szempontokból?

A koronavírus-járvány nemcsak az autóipar, hanem az egész világ számára komoly kihívást jelentett. Az autóiparon belül a fejlesztést érintette kevésbé a járvány, a gyártásban sokkal nehezebb a helyzet.

Itt Budapesten például, a Gyömrői úti telephelyünkön március közepétől a kollégák nagy része otthonról látja el a feladatokat. A Bosch gyorsan reagált a változásokra. Munkatársaink egészsége és biztonsága mindenek előtt áll. A fertőzés megjelenése óta a Bosch csoport globális, regionális és lokális szinten is létrehozott olyan operatív stábokat, amelyek folyamatosan nyomon követik a koronavírus fertőzésekkel kapcsolatos történéseket, továbbá gyors intézkedéseket hoznak, amennyiben ez szükséges. Naponta elemezzük a beérkező híreket és felelős, hiteles tájékoztatást nyújtunk a munkavállalóinknak.

Munkatársaink egészségének védelmében megelőző intézkedéseket vezettünk be: telephelyeinken kötelező a maszkviselés, betartjuk a másfél méter távolságot a kollégák között, a hét minden munkanapján elérhető üzemorvosi szolgálatot biztosítunk, fokozottan ügyelünk a munkahelyek tisztaságára és a fertőtlenítésre. Munkatársaink egészségének védelmében a Bosch saját fejlesztésű Vivalytic tesztelőberendezéseit használjuk, melyek a világ egyik első teljesen automatizált, a COVID-19-et szűrő molekuláris diagnosztikai vizsgálatára képesek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink