Beszállítók Válság helyett növekedés a tatabányai FCI-nál

Válság helyett növekedés a tatabányai FCI-nál

Gulyás Géza | 2010.12.21 08:22

Válság helyett növekedés a tatabányai FCI-nál

A több mint ezer dolgozót foglalkoztató FCI Connectors Hungary Kft. első magyar ügyvezető igazgatójától, Sebestyén Balázstól megtudtuk, hogy náluk már 2009 tavaszától megkezdődött a visszaállás a normális kerékvágásba, sőt, növekedési pályára álltak.

Hirdetés

Még a múlt században, igaz, az utolsó évében telepedett le a kiváló infrastruktúrával rendelkező Tatabánya-Környe Ipari Parkban az FCI Connectors Hungary Kft. Több mint egy évvel a cégbírósági bejegyzés után, 2001 februárjában készült el zöldmezős beruházás keretében a jelenlegi, mintegy tízezer négyzetméteres csarnok.

Fotó: Kiss T. József
Fotó: Kiss T. József

– Ezt követően az elektronikában használt csatlakozók gyártása volt a jellemző – modta Sebestyén Balázs. – A világgazdaságra nagy hatással bíró internet-lufi 2004-ben kidurrant, ettől kezdve az autóipari divízió a meghatározó a gyárban. Öt éve már kizárólag autóipari beszállítók vagyunk.

Ötvenmillió légzsákcsatlakozó

Sebestyén Balázs
Sebestyén Balázs
Csatlakozóelemeket, speciális légzsák csatlakozókat, konnektorokat gyártanak, termékeik több mint 90 százalékát exportáljuk. Az idei évben mintegy 50 millió légzsákcsatlakozót szállítanak, ami – autónként átlagosan 6 légszákkal számolva – több mint 8 millió kocsi „ellátását” jelenti. Három éve szakosodtak az FCI gyárai, a tatabányai lett az SRS légzsákcsatlakozók gyártásának bázisa. A stratégiaváltás három évig tartott. Ezalatt jelentős modernizálás zajlott le, a termelés nagy része ma már automatizált gyártósorokon történik. A gyár része egy 37 fröccsöntőgépből álló üzemrész is.

– A válság nagyon hirtelen jött 2008 szeptemberében – emlékezik az igazgató. – Drasztikusan. Nálunk, kicsit persze leegyszerűsítve, a tavalyi év februárjáig tartott. Ebben a kritikus időszakban csökkent a létszámunk. A Tier 2, Tier 3 beszállítók ezt hozzánk hasonlóan élhették meg, ki hosszabb, ki rövidebb ideig. Ennek „köszönhetően” forgótőkehiány lépett fel, és a teljes autóipari beszállítói lánc a készleteit ürítette.

Azonnali teljesítést várnak az autógyárak

– Tavaly nyáron és ősszel még mindenki a válságról beszélt – folytatta –, de addigra mi már kilábaltunk belőle. Gyorsan, rugalmasan. Másfél éve már újra csaknem annyian dolgoztak, mint a válság előtt. Növekedési pályán vagyunk. A válság sok bizonytalansággal fűszerezett, ez a mai napig tart. Átalakult például az autóipar szerkezete, ami a krízis előtt precíz, átlátható volt. Az autógyárak úgy kezelik a beszállítói láncot az utóbbi két évben, hogy elvárják az azonnali, teljesen rugalmas alkalmazkodást a megrendeléseikhez. Tudomásul vesszük, ahogyan a mi beszállítóink is, a többi között a hatvani Leoni Kft., a GE Plastics és a jászberényi Scintilla Kft.

– Hogyan értékeli az idei esztendőt?
– A nettó árbevételünk 18 milliárd forint körül várható, és mint mondtam, sok területen fejlesztettünk. Az üzem a hét minden napján termel, napi 24 órában. Tehát röviden: jó év volt, amelyet reményeink szerint egy még jobb követ.

Meddig lehet előre gondolkodni?

Az FCI terve 21-22 milliárd forintos nettó árbevétel, ez az üzem organikus növekedéséből adódik. A dolgozók száma várhatóan marad ezer feletti. Minden jel arra mutat, hogy stabil, biztonságos év vár rájuk. A cél, hogy az üzem stabil, kiszámítható nyereséget termeljen és képes legyen folyamatosan fejlődni. Az FCI már ma is kiemelkedik a csatlakozógyártók közül, és nem titkolt célja, hogy ez a jövőben is így maradjon.

– A cafetéria-rendszer működik, jövőre is működni fog, ráadásul bővíteni szeretnénk – osztja meg az autopro.hu olvasóival az ezer család számára egyértelműen jó híreket Sebestyén Balázs. – Számos egyéb juttatást is tudunk biztosítani. Ilyen a helyben történő orvosi szűrővizsgálat, az ingyenes uszodahasználat, a fejenkénti 25 ezer forintos csapatfejlesztési alap, ez utóbbit az egyes munkacsapatok gyakorlatilag kötetlenül költhetik el. A cél, hogy a dolgozók a bérükön felül továbbra is sok juttatásban tudjanak részesülni, és tudásukkal, tapasztalatukkal nálunk teremtsenek értéket.

EHS-osztály: óvják a dolgozók testi épségét

Az FCI-nál létrehozták az EHS osztályt. Az angol environment, health és safety szavak – ez esetben környezet-, egészség- és munkavédelem – rövidítése. A cég nagyon fontosnak tartja a dolgozók egészségi állapotának és testi épségének őrzését. Ennek érdekében különböző fakultatív szűrőprogramokon, orvosi alkalmassági vizsgálatokon lehet részt venni. Beszédes adat, hogy több mint egy éve nem történt munkanapkieséssel járó baleset. Oktatásokat tartanak munka-, tűz- és környezetvédelem témakörben, vannak véletlenszerűen tűzriadók, zajvizsgálatok, szondáztatások.

Minőség, megbízhatóság, gyorsaság

A cég elnöke, Pierre Vareille úr, elkötelezett híve az úgynevezett Lean Programnak. Ezt akár gondolkodásmódnak is lehet nevezni, amelynek célja a veszteségek folyamatos csökkentése. Teljes reform, amely alulról, a gyárak szintjéről indul, és felöleli a termelés egész folyamatát, a raktározást, a karbantartást. Az FCI tatabányai gyárában is cél, hogy a felére csökkenjen a minőséggel kapcsolatos reklamáció, a felhalmozott készletek átáramlási ideje – az utóbbi a 2008-as 50 napról csökkent a jelenlegi 22 napra. Feszes tempót, hallatlan odafigyelést kíván, de hosszú távon nagyon megéri, összegzett Sebestyén Balázs.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink