Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az idén sem fizet osztalékot a Rába
2024.04.19 10:16A vártnál többszörösére nőtt az érdeklődés a Xiaomi e-autója iránt
2024.04.19 09:22Benzines változat is készül a Jeep elektromos SUV-jaihoz
2024.04.19 08:20Csak tisztán elektromos autókkal nem fogunk célt érni
2024.04.19 07:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sztrájkhullám fenyegeti a magyar autóipart?
Valamit elindítottak a győri audis dolgozók? Hogyan kell jól reagálni a munkaadóknak a kiélezett helyzetben? A hatvani Boschnál, a Thyssenkrupp jászfényszarui üzemében és a miskolci SEG-nél is a figyelmeztető sztrájk kapujába léptek.
Történelmet írt az Audi Hungária Független Szakszervezete, hiszen korábban nem volt példa ilyen mértékű összefogásra és egyhetes sztrájkra a versenyszférában. A sztrájk meghozta eredményét, hiszen sikerült elérniük, hogy 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos béremelést kapjanak a dolgozók. De vajon mi történik ezután? Elindul a sztrájkhullám? Mivel kell számolniuk a munkáltatóknak? Hogyan kell kommunikálni a dolgozókkal és az érdekképviselettel? Hogyan lehet enyhíteni a nemzetek közötti és a munkaviszony hosszából eredő bérfeszültséget? Ezekre a kérdésekre mind-mind választ kell találniuk.
Egy biztos: nem lesz könnyű dolguk. A termeléskiesés komoly károkat okozhat a vállalatoknak, éppen ezért időt és energiát nem sajnálva, felkészülten kell tárgyalóasztalhoz ülni.
Olvassa el blogunkat is, melyben arról írtunk, hogy milyen következményei lehetnek az Audi-sztrájknak! |
Az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szervezete a napokban több vállalatnál is figyelmeztető sztrájkot helyezett kilátásba.
A jászfényszarui Thyssenkruppnál hallani sem akarnak valós érdekvédelem megjelenéséről a munkáltató részéről – fogalmaz közleményében az ÉTMOSz. Kevés még ugyan a dolgozó, de már 30 százalékuk belépett a szakszervezetbe. Az érdekképviselet szerint körülményes a kapcsolatfelvétel a vállalattal és nehézkes a kommunikáció is.
A szakszervezet szerint a miskolci Starters E-Components Generators Automotive Hungary Kft. vezetősége kijelentette: nincs több pénz a bérfejlesztésre, akkor sem, ha a belépőbér épphogy meghaladja a minimálbért.
– Nehéz menetre készülünk, a cég másfél éve vált ki a Bosch csoportból és az új kínai tulajdonos a tőzsdén jegyzett, így fokozottan profitorientált. Tagságunk elszánt és kitartó, hogy megfelelő életkörülményeket tudjunk biztosítani a kollégáknak – tudatta az ÉTMOSz.
A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft.-nél tavaly sikeres volt a sztrájk. A szakszervezet szerint azonban most a vezetőség az autóipar közelgő válságára hivatkozva nem akarja teljesíteni követeléseiket. A bértárgyalások november óta zajlanak, de egyelőre nincs megállapodás.
A miskolci Boschnál azonban az Audi-megállapodással szinte egy időben sikerült megegyezniük. A fizikai dolgozók 10 százalékos alapbéremelést kapnak, a havi teljesítménybónusz is 10 százalékra változik, a cafetéria keretből (300 ezer forint) 100 ezer forintot beépítenek az alapbérbe és az órabéres dolgozóknál július 1-jétől bevezetik a havi bérezést.
A szellemi dolgozók alapbéremelése jóval kisebb: egységesen 3,5 %-os, de egyéni értékelés alapján a vezető további 1,5 %-ot is adhat. Az éves bónusz 5 százalékát beépítik az alapbérbe, így az eddigi 15 százalékról 10 százalékra módosul az éves bónusz mértéke. A cafetéria jutattás pedig szinte megegyezik a fizikai dolgozókéval.
A szakszervezet konstruktívnak és együttműködőnek ítélte meg a vállalatvezetés munkáját.