Beszállítók Szőke Zoltán: A Bosch készen áll az önvezetésre

Szőke Zoltán: A Bosch készen áll az önvezetésre

Szammer István | 2018.07.05 08:30

Szőke Zoltán: A Bosch készen áll az önvezetésre

Ugyanazokra a szenzorokra épül az önvezető autózás, amelyek a mai járművekben már megtalálhatóak. Ez irányban három fő telephelyen zajlanak a Bosch fejlesztései: Stuttgartban, az USA-ban és Budapesten. A fejlődésről, és a Bosch budapesti központjának ebben betöltött szerepéről beszélgettünk Szőke Zoltánnal, aki a Robert Bosch Kft. Budapesti Fejlesztési Központjának osztályvezetőjeként, a Chassis Systems Control üzletág magyarországi alelnökeként a mérnöki fejlesztés és automatizált vezetés fejlesztéséért felelős.

Hirdetés

– Hol tartunk ma az önvezető autók fejlesztésében? Mi a szerepe a fejlesztésben a budapesti mérnököknek?
– A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában elsősorban a személyautók önvezetési rendszerére fókuszálnak, így a kérdés is ezen a területen járható körül. Két csoportban érdemes megvizsgálnunk a kérdést: a személyi tulajdonban levő autók és a shared autonomous vehicle, vagy mobilitási szolgáltatók által üzemeltetett járművek fejlesztéséről külön kell beszélnünk. A két esetben az önvezetés különböző szintjeit érjük el a járművekkel. Amikor a személygépkocsi személyi tulajdonban van, a 2-es és 3-as szintű automatizáltsági fokot érjük el a rendszerekkel. Az ilyen rendszerrel felszerelt jármű automatikusan fékez kanyarok előtt, egy kiválasztott távolságból követi az előző autót, vagy épp elindul, ha a torlódás megszűnik, miközben a sofőr lényegében nem tesz semmit. Ezen rendszerek esetében a cél, hogy elsősorban autópályán történő vezetés közben növeljük a vezetés biztonságát. A jármű részlegesen képes önvezetésre, de a megfelelő pillanatban az irányítást a kormánynál ülő személy át kell, hogy vegye. A shared autonomus electrical vehicle- vagy megosztott önvezető elektromos autók fejlesztése az önvezetés magas, 4-es és 5-ös szintjét feltételezi. Ebben az esetben a tulajdonos a mobilitási szolgáltató és az elektromos robot taxi, az új városi közlekedés egyik megoldását jelenti, ahol a járművekben akár hiányozhat is a klasszikus kormánykerék. A Bosch mindkét irányban fejleszt. A márka által kifejlesztett technológia készen áll az autonóm vezetés kiszolgálására. Ugyanazokra a szenzorokra épül az önvezető autózás, amelyek a mai járművekben már megtalálhatóak. Természetesen a rendszerek továbbfejlesztése a 4-es, 5-ös fokozatú önvezetés kiszolgálásához folyamatos munkát jelent a mérnökök számára.

– Milyen előnyökkel jár, ha hálózatba kapcsoljuk az autókat?
– A hálózatba kapcsolt járműveknek óriási szerepe lesz a közúti biztonság fokozásában. Az internetes kapcsolat révén a jármű képes lesz figyelmeztetni a járművezetőt az általa még nem látható veszélyekre, így a balesetek száma és a dugókban töltött felesleges várakozások ideje csökkenthető. A Bosch olyan technológiai megoldásokat fejleszt, amelyek szükségesek a kapcsolódáshoz, és olyan szolgáltatásokat, amelyek ráépülnek az IoT adta lehetőségekre.

– Hol zajlanak a fejlesztések? Mi a magyar vállalat szerepe a fejlesztésben?
– Három fő telephelyen zajlanak a fejlesztések: Stuttgartban, az USA-ban és Budapesten. A mérnökök között nagyon szoros az együttműködés, amit nem lehet versengésnek mondani. A legnagyobb kihívás a teljes önvezetés terén az, hogy biztosak legyünk abban, hogy a rendszer megbízható és biztonságos. Ehhez közösen, együtt kell dolgoznunk. A Bosch technológiai vállalat. Célunk, hogy a vezetést támogató rendszerek fejlesztésében megszerzett sok tapasztalatot felhasználjuk az önvezető járművek rendszereinél is.

– Hogyan tesztelik a fejlesztéseket? Mi a szerepe a szimulátoroknak és a közúti próbáknak?
– Nélkülözhetetlen, hogy az önvezető autónak biztonságosnak kell lennie. Ehhez nagyon sok adatgyűjtésre és azok megfelelő feldolgozása szükséges. Az eredmények felhasználása a jövőbeni fejlesztések alapja. A rendszereinket szimulációkkal és zárt környezetben is teszteljük. Magyarországon a jelenleg, elsősorban vezetést támogató rendszerek tesztelésére használt lehetőségek mellett már épül a zalaegerszegi próbapálya is, és a magyar jogszabályok lehetővé teszik az autópályán a 3. szintű önvezető autó tesztelését is. A közúton történő adatgyűjtés fontos, de nem egyedüli eleme az automatizált vezetés validációjának.

– Mit gondol, mikor utazhatunk magasabb szintű önvezetésre képes autóval?
– A jogszabályi környezet kialakítása folyamatosan zajlik és 2019-20-ra születhetnek meg azok a jogszabályok, amelyek egyes államokban már lehetővé teszik az önvezető járművek mozgását. Emellett fontos a közút hálózat eszközrendszerének és az internetes szolgáltatásnak a fejlesztése, hogy a járművek kapcsolódása zavartalan legyen.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink