Beszállítók Nyomás alatt az autóipari beszállítók – a szakértők csődhullámtól tartanak

Nyomás alatt az autóipari beszállítók – a szakértők csődhullámtól tartanak

autopro.hu/Sz.K. | 2019.10.20 04:35

Nyomás alatt az autóipari beszállítók – a szakértők csődhullámtól tartanak

Az Avir Guss miatt az autóipari beszállítók körében a harmadik csőd fenyeget rövid időn belül. Az iparág problémái, a fellendülés visszaesése ellenére is gyakran házon belül kreáltak.

Hirdetés

Az Avir Guss autóipari beszállító alkalmazottai hetek óta várják fizetésüket. Minden egyes elmúló nappal nő az aggodalom, hogy a várakozás hiábavaló lehet. A Handelsblatt megtudta a vállalat befektetőitől, hogy milliós összegekről beszélnek annak érdekében, hogy meg tudják menteni a szükségben szenvedő beszállítót. Ha nem sikerül összerakni a pénzt, néhány napon belül fizetésképtelenség fenyeget.

Ez az eset ismét rávilágít az autóipari beszállítók helyzetére, mivel eléggé megterheli őket, ha nagy befektetések nélkül kell belevágniuk az elektrifikáció miatti átalakításokba. Ha az Avir Gussból is kifogy a szufla, akkor ez lesz a harmadik fizetésképtelen beszállító a dél-német Weber Automotive és a sváb lakkozóberendezés beszállító Eisenmann után. Az egyes esetek eltérőek, de egy szempontból azonosság van közöttük. Azon vállalatok, melyek belső problémákkal küzdenek, először esnek áldozatul a konjunktúra lassulásának.

Az Avir Guss tavaly már nagy visszhangot keltett, mikor még Neue Halberg Guss néven a Volkswagennel került heves árharcba, melynek az eredménye egyhetes beszállítói leállás lett, és több ezer munkavállaló vonult utcára. Az öntöde végül tulajdonosváltáson esett át, de a pénzügyi nehézségek továbbra is fennmaradtak. Néhány hete felcsillant a remény, miután a társaságot olyan fontos ügyfelek, mint a VW, a General Motors és a Deutz motorgyártó segélycsomag elkészítéséről kezdtek tárgyalni, de az utolsó pillanatban ettől is elálltak. Az Avir Guss utódvállalat még máig sem tudott kikecmeregni a bajból. A bérek megrekedésében érintett dolgozók számára az IG Metall ígért jogi támogatást.

Törés a Webernél is

Hasonlóan drámai a helyzet a markdorfi Weber Automotive beszállítónál is. A motorblokkokat és hengerfejeket gyártó vállalatnál a korábbi tulajdonos és a francia Ardian többségi részvényes közötti vita annyira kiéleződött, hogy a társaság tavaly júliusban bejelentette fizetésképtelenségét. Az Ardian a korábbi részvényeseket számviteli csalással vádolja.

2011 és 2016 között a beszállító nagyon erős eredményeket mutatott, de 2017-ben, az Ardian belépése után hatalmas visszaesések jöttek. Ügyészség elé került a vállalat, fizetésképtelenség miatt. A Weber család most tervezi visszavásárolni vállalatát.

A házon belüli csőd látványos példája az Eisenmann lakkozó berendezéseket gyártó vállalat is, mely két évvel ezelőtt keresett vásárlót az UBS Bank segítségével. Az ügyek megkozmetikázása érdekében a társaság alacsony árú megrendelésekre tett szert, hogy a könyveléseivel kiemelkedővé váljon, azonban ezek a megrendelések hatalmas veszteségeket okoztak, továbbá a túl magas ár miatt az eladás sem sikerült.

A szakértők hosszú válságra számítanak

Még akkor is, ha a fenti három eset nagyon drasztikus példának számít. A szakértők biztosak benne, hogy további fizetésképtelenségek következnek be. Habár a jól működő vállalatok saját tőke aránya magasabb, mint a pénzügyi válság előtt, ezt a leckét legtöbben megtanulták. Ezúttal azonban hatalmas beruházások történnek az elektromobilitásra való átállás jegyében.

– Nem mindenki számára kifizetődők ezek a befektetések. A közeljövőben is sok olyan autóipari beszállítót láthatunk, akiknél kifogy a szufla – mondta el a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon Steffan Bratzel, a Center of Automotivel Management szakértője, ráadásul szerinte nehezítő körülmény, hogy ez alkalommal nem olyan hirtelen történik minden, mint tíz évvel ezelőtt, hanem egy hosszabb időintervallum során.

A munkahelyek is érintettek lehetnek

Az autóipari válság további beszállítóknál is tömeges elbocsátásokhoz vezethet. A Schaeffler frank családi vállalatnál ez 900 fő elbocsátásához, a Mann+Hummel szűrőgyártónál pedig 1200 munkahely megszüntetéséhez vezethet. A Mahle egy 250 embert foglalkoztató üzemet zár be és 400 további dolgozójának mond fel Bad Cannstadtban. A Schuler présgyártó 500 munkahelyet szüntet meg, a Continental pedig akár gyárbezárásokat is fontolgat. A világpiaci vezető Bosch is jelentős létszámcsökkenésre számít a csökkenő dízelek iránti kereslet miatt.

Ez semmiképp sem egyedi eset. Az IG-Metall baden-württembergi közel kétszáz üzeme közül minden másodikban költségcsökkentés van érvényben ráadásul nem mindegyik vállalat rendelkezik úgy pénzügyi tartalékokkal, mint az iparág nagyágyúi.

Mindenekelőtt azonban azok az albeszállítók jelentik az elsődleges problémaforrást, amelyek nyersanyagigényes alkatrészeket gyártanak.

– Elsősorban kis- és közepes méretű beszállítók azok, akiknek nincs meg a szükséges tőkeereje – mondta Stefan Wolf, a Südwestmetall vezérigazgatója.

Nyitókép: eisenmann.com

Hirdetés

Kiemelt Partnereink