Beszállítók MAJOSZ-közgyűlés: információk, kapcsolatok, rendezvények

MAJOSZ-közgyűlés: információk, kapcsolatok, rendezvények

Burkus Zoltán | 2012.05.12 17:01

MAJOSZ-közgyűlés: információk, kapcsolatok, rendezvények

Megtartotta éves közgyűlését a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ). A tagvállalatok képviselői elfogadták az éves elnökségi és a pénzügyi beszámolót, emellett közérdeklődésre számot tartó szakmai előadások is elhangzottak.

Hirdetés

A MAJOSZ elnöke, Rupp Herbert köszöntője után dr. Lukács Pál főiskolai tanár tartott előadást a Kecskeméti Főiskola és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. együttműködéséről. Az intézményben szeptemberben induló gyakorlatorientált duális képzés keretében 26 hallgató kezdi meg tanulmányait, 12-en a Mercedes-Benz, 14-en a Knorr-Bremse gyakorlati közreműködésével. "Minden képzést megpróbálunk dualizálni" - mondta el dr. Lukács Pál, indoklásként kifejtve: a jövőre várható szűkített, mintegy 100 milliárd forintos felsőoktatási kerethez egy műszaki felsőoktatási intézmény úgy tud alkalmazkodni, ha összefog az iparvállalatokkal. Ennek érdekében hozzák létre idén a mintegy 1,3 milliárd forintos TIOP-támogatás felhasználásával az új járműtechnológiai tanszéket. A tervek szerint Barényi Béla nevét viselő intézetet várhatóan decemberben avathatják fel, és a GAMF-karon az akkreditált járműmérnöki szakirány mellett hamarosan indulhat a logisztikai- és a felület-előkészítő és fényező szakirány.

"Minden képzést megpróbálunk dualizálni" - mondta el dr. Lukács Pál.

Dr. Lukács Pál beszámolt még az AIPA térségi gazdaságfejlesztési koncepció és klaszter munkájában a főiskola és a Járműipari Technológia Transzfer Iroda szerepéről. Eddig több mint 130 projektgeneráló folyamat indult el, és 2012-ig megállapodásokat kötöttek a térség meghatározó gazdasági szereplőivel. A tervezési szakasz idei lezárását követően 2017-ig a hazai KKV-k támogatására koncentrálnak annak érdekében, hogy felsőbb szintre juthassanak a beszállítói rangsorban. Az állami ösztönzőprogramokhoz kapcsolódóan Kecskemét az országos felsőoktatási együttműködés keretében főként az anyagtudomány és a jármű-összeszerelés területén tud fejlesztési kompetenciát biztosítani a vállalati elképzeléseknek. A közös célok érdekében a Kecskeméti Főiskola olyan szintű anyagvizsgáló laboratóriumi rendszert hoz létre, amely két-három éven belül a térség meghatározó akkreditált intézménye lehet.

Rupp Herbert az előadáshoz kapcsolódva elmondta: a MAJOSZ kezdeményezte a gyakorlatorientált, részben ipari környezetben folyó szakmunkásképzés bevezetését, hogy a leendő szakemberek megértsék a többi gyártási részterület, például a logisztikai és minőségbiztosítási feladatok szerepét a saját munkafolyamatukban. Mint egy analógiával szemléltette, nem szívesen utazna olyan repülőn, amelynek pilótája csak szimulátorban gyakorolt...

Bogdanovits László főtitkár: "A nemzetközi környezetben nagyon fontos a magyar járműipar elismertségének fokozása".

A közgyűlés adminisztratív munkatársainak megválasztása után Bogdanovits László főtitkár tartotta meg az éves elnökségi beszámolót. Úgy értékelte, a magyarországi járműgyártás megerősödve került ki a válságból: a már működő Mercedes-gyár, az Audi épp a közgyűlés napján megtartott bokrétaünnepe, az Opel Magyarország és sok Tier 1-es beszállító nagyberuházásai mutatják a magyarországi gyártóbázisok jelentős fejlődését. A MAJOSZ tagvállalatainak többségénél a rendelésállomány folyamatosan bővült, és bár vannak előjelei egy második európai gazdasági válságnak, bíznak benne, hogy az nem fog az elsőhöz hasonló mértékben bekövetkezni. A jelenlegi nemzetközi környezetben éppen ezért nagyon fontos a magyar járműipar elismertségének fokozása.

A MAJOSZ taglétszáma tavaly négy-öt százalékos rotáció mellett 210-212 között mozgott, a magyar járműipar felfutásával 2014-re az elnökség 250 tagvállalattal és 100 pártoló taggal számol. Fő feladatuk változatlan: megismertetni egymással az iparág szereplőit, híreket adni működésükről hazai és nemzetközi szinten, fokozni és fejleszteni versenyképességüket, segítséget adni a szakmai rendezvényeken történő megjelenéshez. A tavalyi közgyűlés óta 9 elnökségi ülésen foglalkoztak ezekhez kapcsolódó aktuális teendőkkel.

A tagság túlnyomó része (87%) az első beépítésű alkatrészgyártók köréből kerül ki, a tevékenységi körökben domináns a finomforgácsolás. Az elmúlt évben mind a kisebb, mind a nagyobb méretű tagvállalatoknál megfigyelhető volt a termelékenység dinamikus fejlődése.

Az elnökségi beszámoló, majd a tagságnak korábban megküldött pénzügyi beszámoló elfogadása után a résztvevők érdeklődésére számot tartó szakmai előadások következtek.

A MAJOSZ érdek-képviseleti és kapcsolatépítési tevékenységéből Bogdanovits László kiemelte a kormányzattal (NGM), a Magyar Gépipari és Energetikai Országos Szövetséggel (MAGEOSZ), a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal (HITA), a Magyar-Szerb Kereskedelmi és Iparkamarával (MSZKIK) az elmúlt évben megkötött megállapodásokat, rendezvényszervezési együttműködéseket, kiállítási megjelenéseket. A CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) szövetség révén a MAJOSZ mintegy 70 ország járműipari beszállítói szervezetével áll élő kapcsolatban. Innovációs partnereik közül a Bayern Innovativ-ot és a Fraunhofer kutatóintézet-hálózatot nevezte meg a főtitkár, a tájékoztatási partner szakfolyóiratok között pedig az AutoPro szakportált és magazint is megemlítette.

A szövetség honlapján és közel napi gyakoriságú hírlevelein keresztül tájékoztatja a tagságot a számukra érdekes eseményekről, pályázati lehetőségekről, beruházásokról, üzleti megkeresésekről.

Az elnökségi beszámoló, majd a tagságnak korábban megküldött pénzügyi beszámoló elfogadása után a résztvevők érdeklődésére számot tartó szakmai előadások következtek. Képviselőik által az M27 ABSOLVO Consulting az európai piac- és forrás-szerzésről, az Aarenson Consulting a képzett munkaerő megtalálásának lehetőségeiről, a Kühne+Nagel Kft. a kecskeméti Mercedes-Benz gyár logisztikai feladatairól és beszállítói lehetőségeiről számolt be, valamint bemutatkozott a Ferro-Press Fémipari Szolgáltató Kft.

A magyar járműipar felfutásával párhuzamosan 2014-re a MAJOSZ elnöksége 250 tagvállalattal és 100 pártoló taggal számol.

Elnöki zárszavában Rupp Herbert leszögezte: a 2008-as válság vége után újabb hullámzást él meg az ipari szektor, ezért a kilátások még mindig nem túl jók. Ugyanakkor a magyar beszállítók kapacitásai jórészt lekötöttek, a megrendelésállomány várhatóan nem csökken a következő hónapokban, köszönhetően a német ipar továbbra is egészséges működésének, és 2013-ban sem várhatók nagyobb problémák. A MAJOSZ fő feladata továbbra is az, hogy új kapcsolatok megteremtésével és a meglévők bővítésével erősítse a magyar járműgyártás háttériparának nemzetközi elismertségét „olyan szintre, amelyet Magyarország megérdemel”.

Mikor juthatnak a magyar beszállítók közelebb Kecskeméthez?

A nap folyamán többször szóba került, hogy a magyar beszállítók a tárgyalásig is nehezen juthattak el a Mercedes-Benz kecskeméti gyárával kapcsolatban, és részarányuk a termelésben jelenleg alacsony. Mint az előadók közül többen kifejtették, ennek oka nagyrészt abban keresendő, hogy a B-osztály gyártása már korábban elindult Rastattban, ezért ahhoz képest, amikor a kecskeméti üzem megkezdte a termelést, a beszállítók már évekkel korábban kiválasztásra kerültek. (Az AutoPro információi szerint az első körben olyan magyar cégek juthattak szerződéshez, amelyek német partnercégek referenciáit, illetve a német piacon elért tartós sikert és megbízható minőséget tudtak felmutatni - a szerk.) A Mercedes-Benz a modellciklus folyamán nyilván óvatosan kezeli a változtatást, viszont a négyajtós kupé jövőre induló gyártása, illetve a prémium-kompakt osztály modellfrissítése másfél-három éven belül további lehetőségeket adhat a hazai alkatrészgyártók, beszállítók számára.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink