Lehet-e élmény a fuvarozás?

Szerző: Gégény István | 2013.10.14. 10:21

Aki még soha nem vezetett teherautót, annak az Allison szentgotthárdi élményközpontjában érdemes kezdenie az ismerkedést az utak királyaival. Meg a váltóikkal.

Néhány napja gyárlátogatásra invitált bennünket az Allison Transmission, részletesen be is számoltunk olvasóinknak tapasztalatainkról. Mint ismert, az itt készülő váltók a Kravtex azon városi Credo buszaiban is megtalálhatóak, amelyek Pécs emelkedős úthálózatán teljesítenek napi szolgálatot. A 2010-ig az Opel magyarországi gyárának részeként üzemelő váltógyártás két éve saját telephelyen, önállóan zajlik. Tavaly óta pedig tesztpályát is nyitottak a gyár mögött, hogy az érdeklődők saját maguk győződhessenek meg a haszongépjárművekhez készülő automata váltók képességeiről.

Tesztvezetés az Allison élményközpontban
Ezeket a járműveket igyekeztünk megszelidíteni - kattintásra galéria nyílik

Mivel zárt magánterületről van szó, a kellő biztonsági feltételek megteremtése, valamint kísérősofőrök segédlete mellett az is beülhet a kamionok, akár buszok volánja mögé, aki nem rendelkezik C, D, E jogosítvánnyal. Mielőtt azonban erre sor kerülne, az Allison saját mozitermében ad ízelítőt a potenciális vásárlóknak az alkalmazott technológiáról, a váltók teljesítményéről és a felhasználási lehetőségekről. Különösen tetszetős élményelem fogad a múzeumi hangulatot idéző ipartörténeti kiállításon – amikor már épp kezdenénk beleunni a sok számadatba, történelmi utalásba, az egyik, archívnak tűnő monokróm kép megelevenedik. Maga Jim Allison kel életre – közel száz évvel ezelőtti környezetben –, hogy elmondja, miben egyedi a cég váltógyártása mögött álló innovációs tevékenység. Tiszta Amerika, szerethető hatásvadászat.

Ugyanez az élményfaktor kísérte a váltók gyakorlatias tesztelését, noha itt már semmi látványelemet nem tettek hozzá kísérőink a valósághoz. Nem is kellett: aligha igényel körítést féltucat teherautó szabad kipróbálási lehetősége, amelyek egyenként 300-500 lőerő közötti teljesítménnyel bírnak, 10-12 literes motor hajtja őket, s az élethű tesztelés kedvéért egyik-másik kamion 5-15 tonnányi rakományt is cipelt a platóján.

Innovatív járműipari technológiák, közvetlenül a gyáralapító tolmácsolásában

Itínereink elmondása szerint igazi váltóguruk is megfordultak már itt: orosz érdeklődők például minduntalan a hatodik fokozat elérésével próbálkoztak, nem túl sikeresen, hiszen viszonylag rövid pályáról van szó. Nem a sebesség a lényeg. Mi szelídebben közelítve arra voltunk kíváncsiak, mennyire észrevehető a fejlett elektronikával felszerelt Allison váltók aktivitása. Bátran elmondhatjuk: terheléstől, járműmárkától, felépítménytől függetlenül szinte láthatatlan marad a fokozatok közti átmenet, a teljesítmény kellően egyenletes, van itt lendület, gyorsulás, szépen dolgozik a retarder. A váltó kezelése annyira egyszerű, hogy személyautóban sem lehetne átláthatóbb, praktikusabb. A pontosság kedvéért: Scania, Volvo, Iveco és Mercedes modelleket vezettünk.

Persze könnyű dolga van a technikának sima pályán, kevés kanyarral, előzés nélkül. Meghívóink gondoltak rá, hogy kritikusak leszünk, ezért elébe mentek a polemizálásnak, s egy off-road pályán is kipróbálhattuk az Allison váltó tudását. Egy kicsit elgondolkodtak a jelenlévők, vajon tényleg ennyi eső esett volna az elmúlt napokban, vagy csak a mi kedvünkért locsolták fel úgy a magától is saras pályát, hogy nyakig belesüppednénk. Aztán menet közben nyilvánvalóvá vált: ez is élményelem. Ahogy a 30 fokos emelkedő, aminek a közepén, orral az égnek illik megállni, hogy onnan úgy induljunk tovább, fefelé, mintha egyesenen, sima talajon közlekednénk. Nem volt az a cudar terepviszony, amivel ne birkóztunk volna meg, pedig csak a kormányt kellett fogni, gáz, fék, semmi más. A többit megoldotta a technika.

Allison váltóval a sárfürdőben - a kamera mozgása nem a véletlen műve

Egy ilyen teszt alapján nem állíthatjuk biztosan, hogy az Allison a világ legjobb váltója. Bár el tudnánk hinni, hogy így van, de ahhoz most hiányzott az összehasonlítás más termékekkel, meg talán nem ártana meghallgatni vérbeli, milliókilométeres lábú fuvarozók véleményét is. Az viszont bizonyos: ezt a váltót nagyon összerakták, egyben nagyon el is dugták, már ami az észrevehetőségét, tevékenységének hangsúlyosságát illeti. Nem hivalkodik, hogy ott van, csak teszi a dolgát a háttérben. S bár rövid távon ismerkedtünk meg vele, megkockáztatjuk, hogy hosszabb távon, a mindennapokban is élmény lehet ilyen váltóval szerelt teherautót, autóbuszt vezetni.

Büszkék lehetünk rá, hogy ilyen termékek is készülnek Magyarországon. A járműipar bizony nemcsak autógyártásból áll...

Hírlevél feliratkozás

Kiemelt partnereink

Ezt olvasta már?