Beszállítók Légzsákmánia: van mit köszönni neki

Légzsákmánia: van mit köszönni neki

autopro.hu/B.B. | 2018.05.01 06:15

Légzsákmánia: van mit köszönni neki

Miközben az utakon futó járművek száma folyamatosan nő, a közlekedési balesetek áldozatainak számát sikerül kordában tartani. Ebben nagy szerepe van a biztonsági felszereléseknek, köztük a légzsáknak. Mutatjuk, milyen jövő várhat az eszközre!

Hirdetés

Ha a trendeket nézzük, elmondható: egyre több autó, egyre kevesebb áldozat. Ez leginkább a járművek vezetést segítő biztonsági berendezéseinek fejlődésének köszönhető, melyek közül talán a légzsákok végzik a legfontosabb kármentést. Nem csoda, hogy a beszállítók és gyártók egyre többet zsúfolnak belőle egy-egy autóba, írja az Automobilwoche.

Miközben egyes prémiumkategóriás modellben már akár tucatnyi légzsák is található, az újabb és újabb megoldások fejlesztése gőzerővel pörög. A ZF Friedrichshafen Center Airbagnek keresztelt újítása például a hátsó ülések háttámlájából pattan elő, megakadályozva, hogy ütközés esetén az utasok egymásnak csapódjanak. Hasonló megoldás egyébként már elérhető az Audi A8 legfrissebb verziójában.

A Hyundai egyik leányvállalata, a Mobis is innovatív légzsákkal állt elő. Ez felülről védheti az utasokat, hiszen egy esetleges borulás esetén a fejtér felett, a panorámatető alatt fújódik fel. A fejlesztők szerint az eszköz mindössze 0,08 másodperc alatt aktiválódik.

A légzsákok ráadásul nem csak az autóban tartózkodókat védhetik, hanem a gyalogosokat, kerékpárosokat is. A Volvo például a V40 modellel demonstrálta a motorháztetőt megemelő, az alól előugró légzsákot, ami egy esetleges gázolás áldozatának nyúlthat segítséget. Az már más kérdés, hogy gyalogosok védelmét célszerűbb egyéb biztonsági asszisztensekkel (például városi vészfékfunkcióval) növelni, így a Volvo külső légzsákja eddig nem került szériagyártásba.

A légzsákok fejlesztésének leginkább csak kreativitás szabhat határt, jövőjüknek pedig az önvezetés terjedése – persze az még a nagyon távoli jövő, amíg a száz százalékosan megbízható, önjáró modellek általánossá, miattuk a gyűrődési zónák és légzsákok pedig feleslegessé válnak. Addig is a legjobb, ha az összes légzsák soha nem használt felszerelés marad a járművekben.

Kiemelt Partnereink