Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Már dolgoznak a szegedi BYD-gyár építkezésén
2024.04.23 10:21Nőtt a légi áruszállítás mennyisége és díja
2024.04.23 09:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ilyen a Magna hidrogéncellás-elektromos hibrid járműve
A szakértők szerint a Magna International új hidrogéncellás és akkumulátoros elektromos hibrid platformja jó irányba halad, az üzemanyagcellás járművek élén jár.
A megújuló energia szakértő, Geoff Budd elmondta, hogy más autógyártók és beszállítók egyre inkább úgy látják az üzemanyagcella-akkumulátor kombinációját, mint az utat, hogy egyensúlyt teremtsenek a hatótávolsági igények és a gyors üzemanyag-felvétel között.
Az akkumulátor és üzemanyagcella beosztás ahhoz méretezhető, hogy milyen funkciót lát el a jármű – mondta el Budd, akinek legutóbbi munkája az üzemanyagcella fejlesztés volt a Ballard Power Systems-szel és a Daimlerrel közösen. Budd továbbá a kanadai Hidrogén és Üzemanyagcella Szövetség bizottsági tagja.
A Magna Steyr Engineering, a kanadai alapítású autóalkatrész óriás egy hatótáv-növelt üzemanyag cellás-akkumulátoros hibridet (FCREEV) gyártott grazi üzemében, Ausztriában. A partnerei az üzemanyagcella fejlesztő Proton Motor Németországból, két, ausztriai alapítású kutatási intézmény, és az osztrák kormány, ami az anyagi támogatást biztosította.
A jármű, amit egy hagyományos, hatótáv-növelt hibrid kisbuszból alakítottak át, különböző üzemmódokban tud működni, hogy optimalizálja a rendszert, de ez függ a töltöttségi szinttől és a vezetés jellegétől is.
Kisebb méret és súly
A két elektromos erőforrás kombinálása teszi lehetővé a tervezésnél, hogy csökkentsék az akkumulátor és az üzemanyagcella méretét és súlyát, de gyors akkumulátor és hidrogéntöltést kínáljanak.
– A költségek és teljesítmény szempontjából közelítjük meg a témát, és, kulcselőnyeink vannak a felhasználó számára – mondta el Guido Bartlok, a Magna Steyr hidrogénrendszerek igazgatója a vancouveri Hidrogén Üzemanyagcella konferencián.
A Magna már korábban is fejlesztett üzemanyagcella alkatrészeket – mondta – de ez volt az első alkalom, hogy egy ilyen rendszert egy járműbe is beépített.
A hatótáv növelt üzemanyag cellás jármű az akkumulátoros elektromos autók legnagyobb gyengeségét célozza meg, ez pedig a hosszú töltési idő.
Más akadályok is maradtak, az újratöltő és a hidrogén kivezető nyílások még mindig ritkák, és a járművek önmagukban még mindig többe kerülnek, mint hagyományos társaik.
Ipari trend
Budd elmondta, hogy a Magna koncepciója egy ipari trend része, hogy kombinálja az üzemanyagcellát és az akkumulátort.
A Ballard például egy vegyesvállalat egy kínai céggel, amivel hatótáv-növelt üzemanyagcellás buszokat gyártanak a hazai piacra.
A francia Symbio FCell vállalat egy Renault Kangoo zéró emissziós plug-in hibrid kereskedelmi furgont tesztel, melynek hatótávolsága több mint 300 km.
Eközben a Daimler azt tervezi, hogy idén piacra dob egy Mercedes-Benz GLC üzemanyagcellás-akkumulátoros plug-in hibrid SUV-t, ígéretei szerint 500 kilométeres hatótávval, azt állítva, ez lesz az első ilyen jármű a gyártásban.
Budd elmondta, hogy más autóipari alkatrész beszállítók, mint a Robert Bosch és a Siemens is üzemanyagcellás-akkumulátoros hibrid rendszereken dolgoznak.
Állítható sokoldalúság
A hibrideknek fontos előnyei vannak a tisztán üzemanyagcellás platformokkal szemben – fejtette ki Budd. Az üzemanyagcella mérete, a hidrogén tank és az akkumulátor variálható méretű, attól függően, hogyan lesz a jármű használva. Az olyan autónak, aminek sok lehetősége van a töltésre, például egész éjjel a töltőn lehet, egy kisebb üzemanyagcella is elég a hatótáv növeléséhez. Ahhoz, ami állandóan úton van, előnyösebb lesz egy nagyobb üzemanyag cella, és a gyors újratöltés lehetősége.
– Tényleg az a kérdés, hogy mit akarsz az autódtól – mondta. Az akkumulátorok hatékonysági előnyöket kínálnak, mint a képesség, hogy energiát nyerjen vissza a regeneratív fékezéssel. – Nem éri meg kizárólag üzemanyag cellát használni.
Bartlok a konferencián elmondta, hogy amellett, hogy lehetőség van a gyorsabb városközi utazásra, a Magna FCREEV-je más szerepekre is használható, ahol a nagy hatótáv és a gyors újratöltés a fontos, mint például a taxi és shuttle szolgáltatásoknál. A vállalatnak azonban nem áll tervében önállóan FCREEV-t gyártani.
– Mi csak egy szerződéses gyártó vagyunk – mondta. – A mi OEM-jeink az ügyfeleink, így ezt azért kínáljuk, hogy megmutathassuk nekik, hogy képesek vagyunk rá, megvan hozzá a tudásunk.
A Magna Steyr nagyjából 200 ezer autót gyárt évente steyr-i összeszerelő üzemében, ezzel a világ legnagyobb márka nélküli autógyártója.