Beszállítók Győz a hibrid a tisztán elektromos üzem felett (egyelőre)

Győz a hibrid a tisztán elektromos üzem felett (egyelőre)

autopro.hu/K.Á. | 2019.12.12 04:18

Győz a hibrid a tisztán elektromos üzem felett (egyelőre)

A 48 voltos rendszerrel működő hibrid járművek piaci részaránya 2025-re kétszer nagyobb lesz, mint az elektromos járműveké, a start-stop piaci penetrációja 2019-ben pedig meghaladja az 50 százalékot, mutatta ki a SEG Automotive elemzése. A beszállító vállalat azt is kiszámolta, mennyivel kevesebb károsanyagot tüdőzünk le az új technológiának köszönhetően. A start/stop rendszer is nagyon terjed, ott meg nagyon sok üzemanyag fogható meg.

Hirdetés

A személy- és haszongépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentése a klímaváltozás elleni harc egyik fő és globális kihívása. És bár megkezdődött a belső égésű motorokról elektromos motorokra történő átállás, ez a vártnál lassabban következik be, mutatott rá a globális autóipari beszállító SEG Automotive közelmúltbeli elemzése.

Az előrejelzések szerint 2025-ben a világszerte gyártott járművek mindössze 10 százaléka lesz tisztán elektromos. Ugyanakkor a belső égésű motorok hatékonyságát javító technológiák jelentősen növelik piaci részarányukat: a 48 voltos lágy hibrid megoldások piaci részaránya 2025-re globálisan 20 százalék, míg Európában 36, Kínában 32 százalék lehet.

Már ez is nagyon durván csökkenti a károsanyag-kibocsátást

Ennek azonnali hatása lesz a klímavédelemre: az előrejelzések szerint 2025-ben gyártott 20 millió, 48 voltos rendszerrel szerelt jármű 30 milliárd liter üzemanyag és több mint 70 millió tonna CO2-kibocsátás megtakarítását jelenti a járművek teljes életciklusa során a hagyományos belső égésű motorokhoz képest. Összehasonlításként Németország teljes CO2-kibocsátása 2018-ban 760 millió tonna volt.

Generátorcserével kész is van a hibrid autó

Az elmúlt év során már a luxusmárkák, például a BMW és a Daimler is megjelentették első 48 Voltos szériamodelljeiket. A technológia segítségével a hagyományos, belső égésű motorok kis ráfordítással hatékonyan hibridizálhatók (lágy hibriddé tehetők): mindössze a 12 Voltos generátort kell a 48 Voltos berendezéssel helyettesíteni, és az üzemanyag-fogyasztás és CO2 kibocsátás máris akár 15 százalékkal csökkenthető. Az előrejelzések szerint a következő néhány évben a 48 voltos technológiát egyre több gyártó és piaci szegmens vesz át.

Hódít a start/stop

A start-stop megoldást is univerzálisan alkalmazzák, 2019-ben a globális piaci részesedése először lépi át az 50 százalékos küszöböt a kutatás szerint. Csak idén több mint 45 millió start/stop rendszerrel szerelt jármű készül, amelyek életciklusuk során 36 milliárd liter üzemanyagot takarítanak meg. A hagyományos járművekhez képest ez 84 millió tonna CO2-kibocsátás megspórolását jelenti.

Németország

Az újonnan gyártott autók 97 százalékában már 2018-ban is volt ilyen rendszer. Az ország élen jár a 48V technológia átvételében is, 2025-re a járművek várhatóan közel fele (47%) ezt a megoldást használja majd, míg a tisztán elektroos járművek aránya 19 százalékra nő.

Kína

Az ázsiai országban az elektromos járművek részaránya 2018-ban (3%) magasabb volt, mint Európában vagy az USA-ban, és várhatóan 2025-ben (16%) is magasabb lesz. Kínában a 48V technológia átvétele is várhatóan gyorsabb lesz, részaránya 2025-re eléri a 32 százalékot.

A Kínában 2025-ben készülő, mintegy 10 millió, 48V rendszerrel szerelt jármű teljes életciklusa során összesen 14 milliárd liter üzemanyag és 33 millió tonna CO2 megtakarítását teszi lehetővé a hagyományos, belső égésű motorral szerelt járművekhez képest.

USA

A start-stop rendszer piaci részaránya 2018-ban 38 százalék volt, de idén arányuk átlépi az 50 százalékot, összesen 5,4 millió új autó készül start-stop rendszerrel. A hagyományos autókhoz képest ezzel 4 milliárd liter üzemanyag és közel 10 millió tonna CO2 kibocsátás takarítható meg. 2025-re a hagyományos 12 voltos rendszerű új járművek közül csak minden hatodikban nem lesz start-stop rendszer. Az elektromos és a 48V technológiájú járművek térnyerése várhatóan lassabb lesz, részarányuk csak 10 illetve 7 százalék körül várható 2025-re.

India

Az elektromos autók részaránya mindössze 1 százalékos lesz az országban 2025-re. Ennek megfelelően más területekre kell összpontosítani: motorméret csökkentés, elektromos motorok és riksák, és 48V hibridizáció. A start-stop technológia 2018-ban még csak a járművek 7 százalékban volt jelen, az előrejelzések szerint részaránya 2025-re 12 százalékra emelkedik.

Japán

Japánban a hangsúly nem annyira a tisztán elektromos járműveken van, ezek részaránya mindössze 2 százalék és 2025-re is az eladások mindössze 8 százalékát teszik majd ki. Ezzel szemben a PHEV (plug-in hibrid) járművek részaránya 14 százalék, és ennek közel duplája várható 2025-re. A hagyományos járművek jelentős része start-stop rendszerrel készül, 2025-re pedig már csak minden hatodik járműben nem lesz start-stop.
Japán és vezető autóipari cége, a Toyota nagy jövőt jósol a hidrogénjárműveknek – és ha az üzemanyagcella sikeres lesz, az ország egyértelműen vezető szerepet játszik majd ebben a szegmensben. A hangsúly egyelőre a haszongépjárműveken van, a személygépjárműveknél a FCEV-k (tüzelőanyagcellás elektromos jármű) mindössze 0,3 százalékos részarányt érnek el 2025-re.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink