Beszállítók Félreverik a harangot az európai beszállítók

Félreverik a harangot az európai beszállítók

autopro.hu/B.B. | 2017.09.18 09:30

Félreverik a harangot az európai beszállítók

Helyzet van: az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége Frankfurtban hívta fel a figyelmet az elektromos hajtás terjedésének veszélyeire. Munkahelyek tömegei vándorolhatnak az öreg kontinensről Kínába, mely az új technológiával soha nem látott esélyt kap, hogy kiterjessze autóipari hatalmát.

Hirdetés

Munkaerő-piaci szempontból is visszatérő téma volt a Frankfurti Autószalonon az elektromobilitás, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a PSA után az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (European Association of Automotive Suppliers - CLEPA) is felhívta a figyelmet: óriási veszély fenyegeti az öreg kontinens jópár munkahelyét.

A közvetlenül és közvetetten nagyjából ötmillió főnek megélhetést biztosító európai beszállítói szövetség vezetője, Roberto Vavassori elmondta, az elektromos hajtás terjedésének túlzott politikai ösztönzése Kínának juttathatja az új technológiának köszönhető új munkahelyek jelentős részét.

A globális munkaerő-piaci átrendeződés a döntéshozói nyomás nélkül is veszélyt jelent, hiszen Kína, Dél-Korea és Japán jelenleg egyeduralkodónak számít az e-autókhoz szükséges akkumulátorok gyártásában. Becslések szerint az európai gyártók elektromos autónként (!) 4-7000 ezer eurót (akár kétmillió forintnál is többet) fizetnek a szükséges telepekért.

A CLEPA javaslatai szerint az öreg kontinens munkaerő-piaci térvesztése ellen a hatékonyabb belsőégésű motorok és szintetikus (CO2-semleges) üzemanyagok jelenthetik a megoldást – vagyis át kell hidalni a meghajtások közti átmeneti időszakot, hagyni, hogy a két technológia sokkal inkább piaci mechanizmusok, mint politikai befolyás hatására váltsa fel egymást.

Az egyik probléma viszont éppen az, hogy a járművek meghajtásáról szóló vita túlságosan egydimenziós lett, vagyis más alternatívákhoz képest túlzottan nagy szerepet kap az elektromos hajtás – ezt már a világ legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch igazgatója mondta. Volkmar Denner szerint erre jó példa a beszállító által fejlesztett szintetikus üzemanyag: ez a már említett dízel-elektromos átmenet egyszerűsítésén túl környezetvédelmi szempontokból is reális megoldást jelenthetne.

Nagyon nem mindegy, hogyan zajlik majd pontosan az európai autóipar trendekhez való alkalmazkodása. A szektor 12,6 millió munkahelyet biztosít az Európai Unióban, amivel a kontinens teljes foglalkoztatottságából 5,7 százalékos arányt képvisel.

Kiemelt Partnereink