Beszállítók Ezek a beszállítók örülnek az elektromobilitásnak

Ezek a beszállítók örülnek az elektromobilitásnak

autopro.hu/Sz.K. | 2019.08.02 12:23

Ezek a beszállítók örülnek az elektromobilitásnak

Az elektromos autók a közepes méretű beszállítók számára teljesen új lehetőségeket és esélyeket nyújtanak. Néhány vállalat az elektromos váltás győztesei közé tartozik.

Hirdetés

A Volkswagen elektromos offenzívája Bielefeldben kezdődik. A spanyol Gestamp autóipari beszállító helyi üzeme hónapok óta a jövőn dolgozik. Többtonnás gépek préselnek alumíniumtömbökből lemezt, melyek csupán néhány centiméter vastagok. Ezután vájatokat és lyukakat marnak bele.

Sorra érkeznek a megrendelések

Az év végére befejeződik a tesztfázis és elkezdődik a sorozatgyártás. Évente 570 ezer ilyen lemez jön majd le a futószalagokról. Ezekből a lemezekből készülnek majd a VW-konszern új elektromos autóihoz az akkumulátordobozok.

Míg több beszállító is az elektromobilitás miatti kockázatokat hangoztatja, a Bielefeld türelmetlenül várja az új korszakot. A VW megduplázta rendelését – ilyen nagy a potenciál az elektromos autókban szerintük. Ahhoz, hogy sikerüljön a változás, az olyan konszerneknek, mint a VW, a Daimler és a BMW is meg kell határozniuk a megbízható beszállítóik körét.

Az autógyártás manapság egy szimbiotikus gyártási sorrenden alapul. Az autók nagy részét beszállítók próbálják ki, gondolják ki, újítják meg és építik meg – gyakran közepes méretű vállalatoknál vagy családi vállalkozásoknál. A belső égésű motorok egyre közeledő apokalipszisével néhány meghajtástípustól üzleti modelljeikben búcsút vesznek, vannak azonban olyanok is, akik amiatt nyertesek, mert elég korán eldöntötték, váltani akarnak.

Könnyű alkatrészeket készítenek

A Bielefeldben található Gestamp gyár is ilyen. A Thyssen-Krupp hajdani leányvállalata 2011 óta tartozik a családi tulajdonban álló spanyol konszernhez, mely 43 ezer dolgozójával világszerte készít karosszéria- és alváz alkatrészeket. Bielefeldben található a kutatóközpontja, és egy korszerű gyár is. Az itt fejlesztett és gyártott termékeivel vesz részt az elektromos autók dömpingjében. Könnyű alkatrészeket készítenek az autógyártáshoz, és hamarosan akkumulátordobozokat is gyártanak, amelyek a belső égésű motorok világában egyáltalán nem léteznek.

Középtávon nagyjából 20 különböző dobozt fognak gyártani Bielefeldben, és már megrendeléseket kaptak a Mercedestől, a VW-től, a Jaguar Land Rovertől és a BMW-től is.

– Hatalmasat profitálunk az e-dömpingből – mondta Francisco José Riberas Mera, a vállalat elnöke és a család képviselője. A Gestamp 2018-ban több mint 8,5 milliárd euró (2 700 milliárd forint) üzleti forgalmat generált. 2009 óta a vállalat évente átlagosan 17%-kal nőtt.

Akkumulátorkezelő rendszerek

A Marquardt autóipari beszállító igazgatója, Harald Marquard is várja az autógyártók elektromos offenzíváját. A dél-németországi beszállító 1,3 milliárd euró (425 milliárd forint) forgalommal rendelkezik, melynek 80%-át az autóipar teszi ki.

– Ha máról holnapra eltűnnének a belső égésű motorok, akkor is talpon tudnánk maradni – mondta Marquardt. A vállalat szinte egyáltalán nem készít alkatrészeket a belső égésű motorok számára, ehelyett az akkumulátorkezelő rendszerekre összpontosít.

Az Akasol a Daimler és a Volvo számára gyárt akksikat

Nyilvánvaló, hogy egy olyan akkumulátorgyártó, mint a darmstadti Akasol is profitál az e-autó divatból. A vállalat június végén jelentette be első Egyesült Államokbeli gyárának építését, amely 2020-ban nyitja majd meg kapuit. A 2008-ban alapított, tőzsdén jegyzett akkumulátorrendszer-gyártó viszonylag kis játékosnak számít, de a 2018-as forgalomhoz képest idn eddig megháromszorozta magát.

– Úgy tűnik, könnyen megvalósítható a 1,5 milliárd eurós cél (491 milliárd forint), de sok munkát kell belefektetni – hangsúlyozta Carsten Bovenschen, pénzügyi igazgató.

A vállalat ügyfelei közé tartozik a Daimler és a Volvo is, továbbá lítium-ionos akkumulátorrendszereket szállít az Akasol Elektromos buszokba Braunschweigbe, Berlinbe, Mannheimba és Kölnbe, csak úgy, mint Londonba, Stockholmba és Hollandiába.

Vannak azonban szkeptikusok is

A kábelspecialista Coroplast is a nyertesek közé tartozik. A Wuppertaalban található családi vállalkozás is olyan autógyártókkal dolgozik, mint a Volkswagen és a Mercedes-Benz, melyek szinte minden modelljükbe a Coroplast kábeleit építik bele, ezzel a vállalatot nagyjából 500 millió eurós (164 milliárd forintos) éves forgalomhoz juttatva. Natalie Mekelburger, vezérigazgató azonban szkeptikus. Úgy gondolja, a belső égésű motor a kulcs az elektromobilitáshoz, mindenekelőtt pénzügyi alapot biztosít ahhoz, hogy a jövőben az új hajtásba tudjanak fektetni.

Ennek ellenére a fordulat nem ijeszti meg a vállalatot, az e-autókban is nagyjából ugyanakkora mennyiségű kábelt fognak használni, mint a hagyományos hajtásúakban. A nagyfeszültségű vezetékeik pedig kulcsfontosságúak az autóipar számára. A vállalat többek között olyan beszállítóknak is gyárt, amelyek a Teslával állnak kapcsolatban.

Még az autóipari fellegvárban, Baden-Württembergben sem szkeptikus minden beszállító az elektromobilitással kapcsolatban. A ditzingeni Trumpf lézerspecialista is jónak tartja a hangulatot.

– Itt nem kell aggódniuk a dolgozóknak a munkahelyük elvesztése miatt – mondta Christian Schmitz, a vállalat igazgatója. Az iparágban sokan bíznak abban, hogy a beszállítónak kulcsszerepe lesz az elektromos autók gyártása során, mivel a zöld Trumpf lézerekkel például rezet is lehet hegeszteni, mely a leggyakrabban előforduló fém az elektromos autókban.

A Hella a hibridekre apellál

A lippstädti központú Hella már 2007 óta foglalkozik elektromobilitással, akkoriban gyártotta le a vállalat a világ első feszültségstabilizátorát. A technológiát a start-stop rendszerekben használják fel azért, hogy a feszültség még a motor kikapcsolásakor is stabil maradjon. Azóta a vállalat termékpalettája tovább bővült. A beszállító hibrid és elektromos hajtáshoz kínál rendszermegoldásokat és alkatrészeket.

– A mobilitás jövője az elektromosságban rejlik, ehhez kétség sem fér – mondta Rolf Breidenbach, a vállalat vezetője. Különösen az úgynevezett enyhe hibridek területén, amelyhez a Hella kínál akkumulátor megoldásokat. – Az enyhe hibridek rendelkeznek majd az elkövetkező években a legnagyobb növekedési rátákkal és piaci részesedéssel.

Úgy gondolja továbbá, hogy az energia megtakarításának lehetősége nagy, és viszonylag könnyen integrálható a technológia a meglévő járműfelépítményekbe.

Az IHS Markit piackutatói arra számítanak, hogy az ilyen hajtással rendelkező autók száma világszerte közel 530%-kal nő majd 2020 és 2030 között.

Sok más beszállítóhoz hasonlóan a Hella is jelentős befektetéseket hajt végre portfóliójának elektromossá tétele érdekében. Az elmúlt üzleti évben a beszállító 10%-kal 7400-ra növelte foglalkoztatottjainak számát. A beruházások ezen a területen 8,8%-kal 692 millió euróra (227 milliárd forintra) nőttek, ami a teljes forgalom 10%-át teszi így ki.

A Bosch szoftverkapacitását bővíti

Az olyan iparági óriásoknál, mint amilyen a Bosch is, a változás még nagyobb. Világszerte körülbelül 50 ezer ember dolgozik a befecskendezési technológia területén, számukra a dízelmotorok a fő bevételi forrás, így a hirtelen változás végzetes lehet. Volkmar Denner, a Bosch vezérigazgatója azonban azt a jeligét hangoztatja, hogy „nincs elektromos autó a Bosch nélkül”.

A sváb vállalat tehát átalakít, évente 400 millió eurót (131 milliárd forintot) fektetnek új termékekben az elektromobilitás érdekében. Ez által lesz a Bosch az autógyártók szövetségese. Ezen túlmenően a vállalat hatalmas szoftverkapacitásokat épített ki, hogy jelen lehessen az akkumulátormenedzsment és az erősáramú elektronika területén.

Mennekes csatlakozó

Más német beszállítók is átveszik világszerte a vezető szerepet. Tíz évvel ezelőtt a dél-vesztfáliai Kirchhundemben található Mennekes családi vállalata fejlesztett az RWE energiaszolgáltató, és az elektromos Smart számára a töltőcsatlakozót.

– A csatlakozó nagy teljesítményre képes és strapabíró, akár autóval is át lehet rajta hajtani – mondta Christopher Mennekes, vezérigazgató. A kettes típusú töltőcsatlakozót Mennekes csatlakozónak is hívják, és 2014-ben felkerült az EU szabványlistájára. – Egyértelműen kedvező hatással van ránk az elektromobilitás.

Az e-mobilitásban bőven lehet újat mutatni

A Baumüller-Csoport teljesen új üzleti területen tevékenykedik, mégis az elektromobilitás nyertesei között tartják számon. A nürnbergi vállalat elektromos hajtás- és automatizációs technológiákat készít a gyártók számára. A vállalat azonban több éve tevékenykedik az elektromobilitás területén is, a csaknem kétezer alkalmazottal rendelkező családi vállalkozás elektromos motorokat és teljes meghajtásrendszereket készít hajók, rakodógépek és egyéb haszongépjárművek számára, hogy csökkenthessék ezen a területen is a károsanyag-kibocsátást.

– Az elektromobilitás megérkezett a haszongépjárművek és a mobil munkagépek területére is – mutatott rá Andreas Baumüller, a csoport vezetője. A nürnbergi vállalat projektjei változatosak, kompkikötő, villamos komp és lítium-ionos akkumulátorok területén is tevékenykednek. – Bár az elektromobilitási megoldások jelentősen eltérnek az ipari felhasználástól, itt is kihasználhatjuk fejlesztési és gyártási szakértelmünket, hiszen az elektromobilitás területén hatalmas keresletnövekedés tapasztalható.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink