Beszállítók Barcsik Ákos: jönnek az intelligens abroncsok

Barcsik Ákos: jönnek az intelligens abroncsok

Biró Csongor | 2016.03.03 08:33

Barcsik Ákos: jönnek az intelligens abroncsok

A Bridgestone Magyarország főmérnökét a gumiipar kihívásairól, az iparág zöld megoldásairól kérdeztük.

Hirdetés

- Hol tart a gumiipar? Melyek az iparágat foglalkoztató legújabb kihívások?
- A legnagyobb kihívás számunkra a gépjárműgyártók elvárásainak minden tekintetben megfelelő gumiabroncsot készíteni. Kis túlzással állíthatom, hogy az utóbbi időben szinte minden új megjelenő autótípus új, egyedi méretű gumiabroncs kifejlesztését teszi szükségessé. Persze a gyártók a lehető legjobb energia besorolású, kiváló száraz és nedves teljesítményt nyújtó, csendes, valamint hosszú élettartamot és komfortot biztosító gumiabroncsot keresnek. Mindezt természetesen olcsón. Ezeknek az alapvetően egymásnak ellentmondó tulajdonságoknak egyszerre megfelelni csaknem lehetetlen.

Barcsik Ákos

- Milyen újdonságok várhatók a közeljövőben?
- A Bridgestone-t illetően egy teljesen új generációs defekttűrő abroncsot fogunk bevezetni a piacra hamarosan. Ha általánosan kellene válaszolnom, egy tízéves időintervallumra vonatkozóan azt tudom mondani, hogy a mostani használatos méretekhez képest nagyobb átmérőjű (19-22 hüvelykes), keskenyebb, defekttűrő kivitelű, beépített légnyomás/hőmérséklet ellenőrzővel ellátott, intelligens gumiabroncsokat látok a varázsgömbömbben.

- Véges, természetes nyersanyagból készül az abroncs, a gyártása sem túl környezetbarát, életciklusa végén a termék pedig kimondottan környezetszennyező. Mitől lesz zöld egy gumi?
- Mind a gyártási technológiában – ilyenek a megújuló energiát használó gyárak -, mind a felhasznált alapanyagok jellegében (a természetes alapanyagok maximalizálása, illetve a gumi újrahasznosítása) és a tényleges használatában (a gumiabroncs a lehető legkisebb energiaveszteséggel a lehető legtovább működjön) lehet zöld egy gumi.

- Hogyan lehet hatékonyan újrahasznosítani az abroncsot?
- Nagyon nehezen sajnos: a vulkanizálás egy kémiailag visszafordíthatatlan folyamat, így az elhasznált gumiabroncsokból újra feldolgozható gumit (mint alapanyagot) csak minimális mennyiségben lehet kinyerni. Tehergépjárművek gumiabroncsainál az újrafutózással igen hatékonyan lehet újrahasznosítani az abroncsokat, ez Magyarországon is elterjedt technológia. Személyautó abroncsoknál ugyanez a módszer nem terjedt el. A teljesen használhatatlan hulladék abroncsokat vagy elégetik, vagy egy speciális technológiával gumimorzsalékot készítenek belőle, amit aszfaltba, vagy különböző használati tárgyakhoz előállításához adnak adalékként.

- Mennyire valóságos és hatékony a sivatagi cserjéből készülő gumi?
- A sivatagi cserjéből készült gumiabroncs teljes értékű, a jövőben biztos lesz kereskedelmi forgalomban ilyen alapanyagból készült termék.

- Milyen feladatokkal folglakozott eddig a Bridgestone-nál?
- A BME elvégzése után 2001-ben kerültem területi mérnökként a vállalathoz, később mérnök-értékesítőként is tapasztalatot szereztem az iparágról. 2009-től dolgozom jelenlegi, főmérnöki pozíciómban. Fő tevékenységeim közé tartozik a prototípus termékek tesztelésnek levezénylése, felkövetése, a piacon zajló folyamatos változások műszaki nyomon követése, ezen információk továbbítása a technikai központ felé.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink