Beszállítók „Az elektromos személygépkocsik nem fogják teljesen leváltani a belsőégésű motorral rendelkezőket”

„Az elektromos személygépkocsik nem fogják teljesen leváltani a belsőégésű motorral rendelkezőket”

autopro.hu | 2019.10.24 14:00

„Az elektromos személygépkocsik nem fogják teljesen leváltani a belsőégésű motorral rendelkezőket”

Hanno Miorini lesz az egyik előadó az Adam Smith Conferences által novemberben, Budapesten megrendezendő közép-kelet-európai autóipari fórumon, a CEE Automotive Forum 2019-en. Hanno Miorini az eredeti berendezések értékesítésének alelnöke a Robert Bosch AG-nál, ahol a mobilitás átalakításával foglalkozik. 1985-ben kezdett el dolgozni a BMW csoport dízelmotor-fejlesztési központjának mérnökeként, Ausztriában. 1988-ban váltott a Robert Bosch AG-hoz, ahol a teherautó-motorok vásárlóival való együttműködés volt a feladata Észak-Amerikában. 2001 óta az autóipari rendszerek értékesítésének felelőse Ausztriában, valamint Közép- és Kelet-Európában.

Hirdetés

- Mérnökként kezdett el dolgozni dízelmotorok fejlesztési központjában, és most a Robert Bosch AG-nál a mobilitás átalakításával foglalkozik. Hogyan váltott a „régi dízelvilágból” az „új technológiák világába, amelyek leváltják a szennyezőket”?

Már a dízelmotorok mérnökeként, a kezdetektől foglalkoztatott a mobilitás fenntartható módja. Hogyan élvezhetjük a mobilitás szabadságát a környezet károsítása nélkül? Abban segítettem sokáig, hogy új technológiák által tisztábbá válhasson a dízel. Most teljesen új meghajtási módokat vizsgálunk. Személy szerint nagy rajongója vagyok az üzemanyagcellás technológiának.
Globális szinten azonban a belsőégésű motor (BM) továbbra is fontos energiaforrás marad, elektromos hajtásrendszerekkel párosulva. A BM kiforrott rendszer, amely elérte azt a károsanyag-kibocsátási szintet, amelynek a környezetre gyakorolt hatása nagyságrendekkel a megállapított határértékek alatt van. Most az elektromos hajtásláncok fejlesztésére összpontosítunk, ideértve a hibrid, az akkumulátoros elektromos és az üzemanyagcellás megoldásokat is. Nagyon örülök annak, hogy lehetőségem van ezen új technológiák támogatására.

- A Robert Bosch AG többek között a járművek vezetéstámogató és biztonsági rendszereire összpontosít. Hogyan változtatta meg a vállalat e rendszerek fejlesztésével az autóipart?
A Bosch által feltalált és piacra vezetett innovatív járműbiztonsági rendszerek jelentősen javították a járművek biztonságát. Az évek során az ABS és az ESP aktív biztonsági rendszerek nagyon hatékonynak bizonyultak rengeteg emberi élet megmentésében. Folyamatosan fejlesztünk további, a járműforgalom biztonságát növelő megoldásokat. Példák erre a vészfékrendszerek, a sávtartó segéd, a járművezető-felügyelet stb. Az autóban található különféle érzékelők, például a radar, a kamera vagy az ultrahang jeleinek fúziója elengedhetetlen a fejlett vezetőtámogató rendszerekhez (ADAS). Nem engedhetjük meg magunknak azt a sok emberi életet, amelyet az utakon veszítünk el. Ugyanakkor nemcsak személygépkocsikkal foglalkozunk, hanem a teherautók (például holttér-figyelmeztető rendszerek) és a villamosok (például ütközéselhárítási rendszerek) igényeit is kielégítjük.

- Mi a véleménye az önvezető autókról? Számít arra, hogy egy nap megjelennek?
Mint arról szó volt, sikeresen haladunk a vezetőtámogatás magasabb szintjei felé. Minél tovább jutunk el a teljesen automatizált (önvezető) autók irányában, annál magasabbá válnak a mérnöki tervezési tevékenységgel és a rendszer teljesítményével szemben támasztott igények. Biztos vagyok abban, hogy az elkövetkező években jelentős haladást láthatunk majd az intelligens vezetőtámogatás terén, ami tovább fogja növelni az utazás biztonságát. Emellett teljesen automatizált személyautókon dolgozunk, ahol korai sikereket tudunk felmutatni az automatizált parkolószolgáltatások terén. Egyébként pedig be fogjuk mutatni az automatizált parkolást az Adam Smith fórum azon résztvevőinek, akik meglátogatják budapesti műszaki központunkat. Véleményem szerint egy teljesen önvezető autó, amely képes minden elképzelhető forgalmi helyzetben biztonságosan vezetni, meglehetősen távol van még. Persze, biztosak sose lehetünk ebben, hiszen a haladás, például a mesterséges intelligencia területén, a vártnál gyorsabb lehet.

- Mit gondol, mi kerül terítékre a CEE Automotive Forum 2019 rendezvényen a mobilitás átalakulásának témakörében?
Várakozásom szerint megvitatjuk, hogy a közép-kelet-európai országok lehetőségei (műszaki oktatás / költségek / piaci közelség / pénzügyi erőforrások) mennyiben felelnek meg a mobilitási ipar jelenlegi és jövőbeli igényeinek. Mely országok vagy régiók kínálnak lehetőségeket műszaki fejlesztésekre vagy kereskedelmi szolgáltatásokra? A közép-kelet-európai térségben működő partnerek közül melyek illeszkednek a biztonságos és fenntartható mobilitás jövőbeli rendszereinek kifejlesztésére irányuló erőfeszítésekhez? Mely induló vállalkozások tudnak ígéretes üzleti modellt felmutatni? Személyesen a „Beszállítói stratégiák a mobilitás átalakulásához” témájában fogok felszólalni.

- Hogyan látja a Robert Bosch AG a szállítási ágazat jövőjét? Hogyan képzel el egy intelligens várost?
A szállítási ágazat természetesen nagyon széles terület. Az árufuvarozásban egy ígéretes megoldás a távolsági szállítást szolgáló vonatok és a városokba, rövid távolságú szállításra használt kisebb (elektromos) teherautók közötti digitális kapcsolat. Egymással összekapcsolt áruátadó terminálokra van szükség az árufuvarozás hatékonyságának biztosításához. Ezzel gyorsan lehet jelentős sikereket elérni.
A városi mobilitásról beszélve pedig azt gondoljuk, hogy a polgárok számára különféle, egymással kapcsolatban álló közlekedési eszközök hálózata áll majd rendelkezésre. Ezek irányítása egyszerűen és kényelmesen zajlik majd. Az úticél közvetlen eléréséhez gyors, tiszta és nagy járatsűrűségű elektromos vonatokat kell csatlakoztatni a közlekedési eszközökhöz. Ezek valószínűleg a korábban említett „könnyű elektromobilitáson” alapulnak majd. A jövőben pedig majd elektromos „robottranszfer” és „robottaxi” fogja kielégíteni a mobilitási igényeket. Sokkal kevesebb lesz a személygépkocsi, és több hely marad, ahol a polgárok egymással találkozhatnak, több fa lesz a levegőszennyezés elleni küzdelem és a hőmérséklet-szabályozás érdekében. A külvárosi és a vidéki térségek városokkal való összekapcsolását zökkenőmentes közlekedési érzet kialakítása mellett kell megoldani. Úgy gondoljuk, hogy fényes jövő előtt állunk, ha mindannyian partnerekként teszünk érte. Egyedül senki sem képes véghezvinni az intelligens városi mobilitás feladatát.

- Mi a különbség az elektromos járművek bevezetésében Németországban és a Közép-Kelet-Európában?
A világ minden országa próbálja megtalálni a legjobb módszert arra, hogy több elektromos jármű fusson az utakon. Egyesek sikeresebbek ebben, mint mások. A siker gyakran magához az autóvásárláshoz nyújtott magas állami támogatásokon múlik. Jobb módszer lehetne a technológia fejlesztésének támogatása, hogy vonzóbbá válhasson az elektromos autó és a hozzá tartozó infrastruktúra. Végső soron a vásárló fogja eldönteni. Nagyon érdekes lenne látni, hogy ki nyeri el az Adam Smith fórumának díjátadó ünnepségén az „Év innovációja” díjat, mivel minden ország megtesz mindent annak érdekében, hogy innovációkat hozzon létre az ágazatban, de kit ismer el jobban az iparág?

- Melyik ágazatban lát nagyobb lehetőséget az elektromos járművek vagy hidrogénüzemű autók elterjedésére?
Véleményem szerint az akkumulátoros elektromos személygépkocsik nem fogják teljes mértékben leváltani a belsőégésű motorral rendelkezőket. Ennek számos oka van, például a töltési idő és infrastruktúra, az akkumulátor anyagszükségletének forrásoldala, a villamosenergia-igény és -termelés, az újrahasznosítás. Idővel az akkumulátoros elektromos személyautók ágazata valószínűleg jelentőssé válik, különösen városi környezetben, ahol ugyanakkor valószínűleg kevesebb személygépkocsi fog üzemelni a jövőben.
Az elektromos kisteherautó kulcseleme a belvárosi teherszállításnak. A távolsági teherfuvarozás egyik módja az elektromos vasút, vagy ha ez nem áll rendelkezésre, akkor az üzemanyagcella-meghajtású teherautók. Következő lépésként valószínűleg megjelenik az üzemanyagcella a személygépkocsik tömegpiacán, mint a meghajtás végső megoldása.

- Hogyan változtatja meg az elektromobilitás a tömegközlekedést? Nem kellene a közszférának vezető szerepet játszania az elektromos járművek bevezetésében?
A közszféra kulcsszerepe, hogy elfogulatlan megközelítést nyújtson az összes rendelkezésre álló megoldáshoz, amelyek nem korlátozódnak az elektromobilitásra. Személy szerint azt vallom, hogy a távolsági, a külvárosi és városi mobilitás ágazataira vonatkozóan elengedhetetlen egy európai szintű, holisztikus megközelítésű személy- és teherfuvarozási terv kidolgozása.

2019. november 20-21-én a 6. Autóipari Fórumnak az eddigi csehországi helyszínek után most Budapest ad otthont. A Fórumot az elmúlt öt évben Csehországban rendezték meg, mely számos nemzetközi céget hozott a fejlett autópiaccal rendelkező országba. A Közép-Európai Autóipari Fórum azután is a kelet- és közép-európai régió legjelentősebb autóipari rendezvénye marad, hogy idén Magyarországon rendezik meg. Részletes információ a Közép-Európai Autóipari Fórumról, illetve annak programja itt található.

Kiemelt Partnereink