Beszállítók A világon elsőként: a Bosch olyan térképet készít, ami radarjeleket használ az önvezető autókhoz

A világon elsőként: a Bosch olyan térképet készít, ami radarjeleket használ az önvezető autókhoz

autopro.hu/Sz.K. | 2017.06.27 06:30

A világon elsőként: a Bosch olyan térképet készít, ami radarjeleket használ az önvezető autókhoz

A Bosch és a dán navigációs szolgáltató, a TomTom áttörést ért el az önvezető autókhoz fejlesztett nagy felbontású térképeknél. A technológiai és szolgáltatási beszállító lett az első a világon, aki radarjeleket használva helymeghatározási réteget készített.

Hirdetés

Eddig videó adatokat használtak erre a célra. A Bosch radar útjelzője többmilliárd egyéni tükröződési pontból lett megalkotva. Ezek mindenhol ott vannak, amiket a radar érzékel – például védőkorlátokon, útjelzéseken – és ezek alapján reprodukálja az út menetét. Az önvezető járművek arra használhatják a térképet, hogy egy sávban centiméteres pontossággal meghatározzák a pontos helyüket. „A radar útjelző mérföldkő az önvezetés kapcsán. Felhatalmazza az önvezető autókat, hogy megbízható helymeghatározást végezzenek minden esetben” – mondta el Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch vezetőségi tagja. A Bosch radar útjelzőjének nagy előnye az erőteljessége. Ellentétben a térképekkel, amik csak a videó adatokban bíznak a jármű helymeghatározása szempontjából, a radar megbízhatóan működik éjjel, illetve rossz látási körülmények között is. Emellett a Bosch radarrendszere öt kilobájt adatot küld kilométerenként a felhőbe, ez az adatmennyiség duplája a videó térképének.

A Bosch és a TomTom 2015 óta működik együtt

„Ez a megoldás az önvezető autók helymeghatározását minden szempontból biztosabbá teszi” – mondta el a TomTom vezérigazgatója, Harold Goddijn. Mióta elkezdték 2015 júliusában az együttműködést, a két vállalat intenzíven dolgozott a radar útjelzőn, és integrálták azt a TomTom nagy felbontású átfogó térképébe. A Bosch globálisan piacvezető a radar szenzorok területén, 77 gigahertzes technológiájával és az akár 250 méteres hatósugarú érzékelőivel. Összehasonlításként a videó szenzorok maximális hatósugara 150 méter. A fő kihívás az volt, hogy adaptálni tudják a már létező radarérzékelőket erre a feladatra. Sofőrasszisztens rendszerben, mint például az automata vészfékező rendszerek, vagy az adaptív tempomat esetén, az érzékelők mozgó tárgyakat monitoroznak. De ahhoz, hogy radar útjelzőket készítsenek, szükségük van rá, hogy felismerjék a statikus tárgyakat, ami azt jelenti, hogy a létező radarérzékelőket módosítani kell. A Bosch következő generációs radarérzékelői képesek lesznek biztosítani a szükséges adatot a radar útjelzőhöz. „Pár éven belül már olyan autók kerülnek piacra, amiken a holnap asszisztensi funkciói vannak, és a jövő önvezető autói számára készített térképet használnak majd” – mondta Hoheisel.

Egymillió jármű fogja a nagyfelbontású térképet naprakészen tartani

A nagy felbontású térképek létfontosságúak az önvezető autókhoz, és az érzékelők által monitorozott területekről biztosítanak információkat. Ellentétben a mai navigációs eszközök térképeivel, több, egymást fedő rétegből állnak:

  • Lokalizációs réteg: egy önvezető autó meg tudja határozni saját pozícióját egy sávon belül, a Bosch radar útjelzőjének és egy opcionális videó lokalizációs térképnek köszönhetően. Összehasonlítja az információkat a tárgyakról, amik az autó körüli szenzorokból jönnek, és a megfelelő információkat használja a lokalizációs rétegből. Ebben az esetben a jármű meghatározza relatív helyzetét ezekhez a tárgyakhoz képest.
  • Tervező réteg: kikalkulálja az egyéni manővereket az önvezetés során (pályagörbe tervezés). A tervező réteg továbbá információkat tartalmaz az út fekvéséről, a közlekedési jelzőtáblákról, sebességkorlátozásokról, kanyarokról és emelkedőkről is. Az önvezető autó a tervező réteget akár arra is használhatja, hogy eldöntse, mikor váltson sávot.
  • Dinamikus réteg: információkat gyűjt a gyorsan változó közlekedési helyzetekről, mint például a dugókról, az építkezési munkálatokról és akadályokról, vagy akár a szabad parkolóhelyekről.

Az összes réteget rendszeresen frissíteni kell – sőt, a dinamikus réteget még valós időben is. „Jelenleg azt biztosra vesszük, hogy flottákra lesz szükségünk Európában, Észak-Amerikában és Ázsia csendes-óceáni részén. Ezek nagyjából egymillió autóból állnának, hogy a nagy felbontású térképünket naprakészen tartsák” – mondta el Hoheisel. Az aktuális adatokat minden réteg számára az autók fedélzeti szenzorai generálják, amíg azok haladnak. Kommunikációs dobozok, úgy, mint a Bosch Connectivity Control Unitja fogja továbbítani a radarérzékelők adatait a járművekből a gyártók felhőjébe, onnan a Bosch IoT felhőbe. A Bosch ezt arra fogja használni, hogy elkészítse a radar útjelzőt, ami kompatibilis minden hagyományos térképpel. A TomTom felelősségi körébe tartozik a radar útjelzések integrálása egy átfogó térképbe, és ennek megosztása.

Kiemelt Partnereink