Beszállítók „A vevőink inkább időérzékenyek, mint költségérzékenyek, ha a fejlesztésről van szó”

„A vevőink inkább időérzékenyek, mint költségérzékenyek, ha a fejlesztésről van szó”

Beck András | 2019.09.16 05:00

„A vevőink inkább időérzékenyek, mint költségérzékenyek, ha a fejlesztésről van szó”

A bicskei székhelyű Magyarmet Finomöntöde Kft. összesen 230 tonnányi terméket szállított ki tavaly. Minden Mini Cooper Cabrión a náluk gyártott alkatrészbe csatlakozik a vászontető, ez a legjelentősebb autóipari megrendelésük. – Cégünk egyelőre nem érzi az autóipari lassulást, egészséges szerkezetű a rendelésállományunk – mondta Budai Gergely, a Magyarmet stratégiai igazgatója.

Hirdetés

– A Magyarmet jövőjére milyen hatással lehet az autóipar átalakulása?
– A csökkenő autóipari kereslet és az elektromobilitás költségeinek változása határozza meg az autóipar jövőjét. Cégünk felkészült és nem egyoldalúan támaszkodik az autóiparra. Az átrendeződések alapvetően azokat az alkatrészeket érintik, amelyek a hajtásláncban találhatók. Itt a szűkülő kereslet miatt nyilvánvalóan jóval nagyobb lesz a verseny, azonban nekünk nincsenek ilyen termékeink és több iparágra támaszkodunk. Tavalyi 11,5 millió eurós árbevételünk öt százaléka származott az autóiparból.

– Milyen mennyiségben gyártottak termékeket?
– Tavaly mintegy 230 tonnát öntöttünk, ez alatt a valójában nem a leöntött mennyiség, hanem a kiszállított termékek össztömegét kell érteni. Hogy elég szerteágazó a precíziós öntvények felhasználási területe, ezért nagyon sok különböző iparágba szállítunk, ami rengeteg terméket és vevőt jelent. Ez 2018-ban számokban azt jelenti, hogy közel 870 terméktípust gyártottunk 147 vevőnek. Ezt azért fontos tudni, mert a precíziós öntés kis és közepes szériákban bonyolult és élőmunka igényes folyamat, amit nehéz teljes körűen automatizálni. Kevés nagy szériás termékünk van – ahogy az egyébként az autóipari beszállítóknál megszokott.

– Mindezekből milyen jövőkép rajzolódik ki?
– El kell gondolkodnunk azon, hogy szeretnénk-e mindenképpen növekedni az autóiparban ilyen általános tendenciák mellett. A csökkenő forgalom és az autóipari beszállítóknál meglévő kapacitások miatt nagyobb verseny várható. Egy szűkülő piacon nem feltétlenül érdemes beszállni a versenybe. Az biztos, hogy az elkövetkezendő években mindenképpen diverzifikálnunk kell, és nem biztos, hogy érdemes az autóipari területre kihegyezett növekedési projekteket végigvinni.

– Milyen autóipari termékeket készít a Magyarmet?
– Elsősorban karosszéria-elemekhez csatlakozó öntvényeket. Ezek közül kiemelkedik a BMW csoporthoz tartozó Mini Cabrio tetőtartó alkatrésze. Rendkívül szigorúak a vevői minőségi előírások, hiszen látható alkatrészről van szó. A szériagyártásban ez teszi ki az autóipari gyártásunk döntő többségét. Emellett a rapid prototípusgyártás-technológiánk jelentős még az autóiparban. 3D nyomtatással elkészítjük a késztermék mintáját polisztirolból, amit a gyártás további folyamatában ugyanúgy használunk, mint a hagyományos szériagyártásban a viaszmintát. A rapid prototípusgyártással két-három héten belül kész alkatrészeket tudunk szállítani a vevőinknek A Mini-alkatrészt is először prototípusként gyártottuk, majd utána kaptuk meg a felfutó szériamegrendelést.

Az autóipari cégenek elsősorban karosszéria-elemekhez gyártanak csatlakozó öntvényeket.
Az autóipari cégenek elsősorban karosszéria-elemekhez gyártanak csatlakozó öntvényeket.

– Mikor kezdtek prototípusgyártással foglalkozni?
– Még 2014-ben, ez egy 3D nyomtatáson alapuló eljárás. Ezzel a technológiával sokkal gyorsabban tudunk prototípusokat és pótalkatrészeket, illetve különböző tesztekhez szükséges termékeket gyártani. Néhány darabos, legfeljebb tízes nagyságrendű megrendelésekről van szóAz autóiparral is akkor kezdtünk komolyabban foglalkozni, amikor a 3D technológiát bevezettük, különböző leömlőket, turbó alkatrészeket gyártottunk . prototípusként főleg német piacra. Itt a gyártási láncban jellemzően hátrébb vagyunk, a BMW-megrendelés abból a szempontból kiemelkedik, hogy ott közvetlenül a gyártósorra szállítunk.

– A prototípusgyártás a villanyautók fejlesztésénél milyen szerepet kap?
– Ezeknél is kiemelten fontos, hiszen jóval hamarabb el tudjuk készíteni a fejlesztés alatt álló autókhoz a kért alkatrészeket. Ezt a piaci szegmenst jó lehetőségnek tartjuk a növekedés szempontjából, hiszen a jelenlegi beszállítói láncokban a sebesség a legfontosabb. A vevőink inkább időérzékenyek és nem költségérzékenyek, ha a fejlesztési folyamatról van szó. A rugalmasságunk az általunk használt technológiából adódik alapvetően és a persze a hozzáállásunkból. Ha megfelelően kezeljük a megrendeléseket és ehhez komoly projektmenedzsment hátteret építünk fel, akkor a lehető legrövidebb átfutási idővel tudunk szállítani a vevőknek.

– A távol-keleti öntödék mennyire komoly versenytársak?
– A szériatermékeknél egyre jobban kell velük számolnunk, de a prototípusgyártásban jelentős előnnyel rendelkezünk, már csak a földrajzi közelségünk miatt is. Emellett azért a két régió termékei közt még jelentősek a minőségbeli eltérések. A megbízhatóságban és a kommunikációban is komoly előnye van az európai szereplőknek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink