Beszállítók A szombathelyi mérnökök az országban bárhol megállnák a helyüket

A szombathelyi mérnökök az országban bárhol megállnák a helyüket

Beck András | 2019.10.15 09:00

A szombathelyi mérnökök az országban bárhol megállnák a helyüket

Az agrártermékekkel ma már önállóan kereskedik a szombathelyi BPW-Hungária Kft., és a termékfejlesztési munka is Vas megyében folyik. A tehergépjármű szegmensben is az a cél, hogy ne az anyavállalati fejlesztések befolyásolják kizárólag a bevételeiket. Ehhez a feladathoz az elmúlt években egyre nagyobb szabadságot kaptak. Mándli Péter ügyvezető igazgatót és Andrási Mátyás termékfejlesztési vezetőt kérdeztük a hosszú távú tervekről és a szombathelyi mérnökképzésről.

Hirdetés

– Szombathelyen milyen a helyi mérnökképzés?
Andrási Mátyás: – Az első végzett hallgatók több mint fél éve kezdtek el nálunk dolgozni a legkülönbözőbb területeken, így már tudunk érdemben nyilatkozni a képzés eredményességéről. A vállalatnál összesen tíz, a termékfejlesztésen négy Szombathelyen végzett mérnök kollégánk van. Nagyon elégedettek vagyunk a munkájukkal. Gyorsan be tudtak integrálódni a csapatunkba, hiszen a képzésük alatt is volt már kapcsolatuk a cégünkkel. Azok a kollégák, akik a szombathelyi képzésről hozzánk jöttek, az országban bárhol megállnák a helyüket.

– A mérnökképzés jövőjét hogy ítélik meg?
Mándli Péter: – Mi egy hagyományos ipari cég vagyunk, és a szenzortechnológia alkalmazása ellenére sokat dolgozunk fémmel. Egy átlagos tengely 450 kilogramm tömegű, és vasból készül, ezért a termékeinknek nagyon jelentős a fémipari tartalma. Így elsősorban nem mechatronikusokra, hanem hagyományos gépészmérnökökre van szükségünk. Ezzel természetesen nem akarjuk csökkenteni az informatika jelentőségét.

Andrási Mátyás: – A gépészmérnöki képzésen is komolyan tanulnak a hallgatók elektronikát, így a villamosmérnök kollégákkal hatékonyan tudunk együtt dolgozni a problémák megoldásán. Nyilván a felsőoktatási tananyagban egyre nagyobb szerepet kap az elektronika, de mindig a kor igényeihez és az aktuális trendekhez kell igazítani a tananyagot. Azok a gépészek, akiket most veszünk fel, ismerik annyira a szenzor-technológiát, amennyire nálunk szükséges. A villamosmérnököktől kellő támogatást kapnak a szakmai feladatok végrehajtásában.

Elsősorban nem mechatronikusokra, hanem hagyományos gépészmérnökökre van szüksége a szombathelyi BPW-Hungáriánál.
Elsősorban nem mechatronikusokra, hanem hagyományos gépészmérnökökre van szüksége a szombathelyi BPW-Hungáriánál.

Mándli Péter: – A rengeteg CNC vezérlésű gép és a magas fokú automatizálás a termelésben persze egyértelműen magával hozza az automatizálási tudás iránti igényt. Az egyetemisták is kellően felkészültek ezen a területen. A helyi egyetemmel megállapodtunk, hogy a duális képzésben részt vevő hallgatók milyen projektekben vesznek részt. Ketten közülük egy automatizálási területen dolgozó kollégával egy Kuka-roboton dolgoznak ki algoritmusokat általános automatizálási feladatokra. Ők standard gépészmérnöki képzésben vesznek részt, de a szakdolgozatokat megelőző projektmunkában PLT-ket, szenzorokat és egy robotberendezést hangoltak össze sikeresen. Az egyetemi együttműködésben nemcsak projektmunkát, hanem azon túli feladatokat is végrehajtanak.

– Tíz éves távlatban mit szeretnének elérni a BPW Hungáriánál?
Mándli Péter: – A tulajdonosok által megfogalmazott elvárás az, hogy a jelenleginél önállóbban működjünk. Az agrártermékekkel már ma is önállóan kereskedünk, és a fejlesztési munka is itt folyik. A tehergépjármű szegmensben is az a cél, hogy ne az anyavállalati fejlesztések befolyásolják kizárólag a bevételeinket. Ehhez a feladathoz az elmúlt években egyre nagyobb szabadságot kaptunk és kapunk folyamatosan, amit ki is kell használnunk. Így a szombathelyi gyár az itteni dolgozókkal a következő években bebizonyíthatja, hogy a piacon hogyan tud helytállni, és az egyedi futóművek területén is további piacokat szerezni. Ehhez ki kell építeni az értékesítésünket és a termékfejlesztést, valamint a termelést is még önállóbbá kell tennünk.

Andrási Mátyás: – Néhány évvel ezelőtt csak az agrártermékek fejlesztésért voltunk felelősek, három éve kaptunk egy kis szegmensre különleges futóművek fejlesztésével kapcsolatos feladatot. Egy európai startup cég fejlesztéséhez kapcsolódóan termék-kombinációs ötletet dolgoztunk ki, amely után a tulajdonosoktól engedélyt kaptunk a startup cég megvásárlására. Őket sikeresen integráltuk a BPW csoportba, és tavaly befejeztük a termékfejlesztést, mellyel innovációs ezüstérmet nyertünk a hannoveri IAA haszonjármű vásáron, és idén szériagyártásba került a termék, melynek az értékesítése is elkezdődött. Az ilyen projektek után a szombathelyi egység plusz jogosultságokat kap a központtól, és egyre önállóbbá válik.

Mándli Péter: – Ehhez a plusz felelősséghez a közeljövőben várhatóan egy bevételi célszámot is kapunk majd.

Kiemelt Partnereink