Beszállítók A magyar buszok beszállítói készen állnak a tömegtermelésre

A magyar buszok beszállítói készen állnak a tömegtermelésre

Gégény István | 2016.07.19 11:31

A magyar buszok beszállítói készen állnak a tömegtermelésre

Elemeire bontottuk a Mosonmagyaróváron és Győrben készülő Credo modelleket, persze csak képzeletben: bemutatjuk a Kravtex-Kühne csoport által gyártott járművek beszállítóinak képviselőit.

Hirdetés

Hiába járunk a nyár közepén, nem pihen a hazai járműipar. Az egyik forró téma a hazai buszgyártás, amit szóban sokan támogatnak, a gyakorlati tömeges megrendelések azonban eleddig elmaradtak. Pedig kapacitás, szakértelem volna bőven, sokan várnak valamiféle startjelre.

A buszgyártás jellegénél fogva eleve nagy élőmunka igényű ágazat egy önhordó szerkezetű Credo busz legyártása éves szinten nagyjából 4 magyar munkahely megőrzéséhez/megteremtéséhez járul hozzá (részben a gyártónál, részben a beszállítóknál). Kifejezetten buszgyártással 230-240 fő foglalkozik a Kravtex-Kühne csoportnál, és legalább ennyi embert foglalkoztatnak a cégcsoport magyar beszállítói már jelenleg. Összességében tehát a buszgyártási stratégia megvalósulása akár több száz új munkahelyet is létrehozhat a gyártásban és a beszállítóknál. Utóbbiak közül mutatunk most be három céget.

Különleges üzemben készülnek a Credo buszok szélvédői. Azon túl, hogy hasonló, buszos termékeket is gyárt a soproni Hirschler Üvegipari Vállalkozás, az abszolút felső kategóriát képviselő prémium autómárkák üvegeit szintén itt állítják elő. A luxusautók mellett a Renault modellek tetőüvegeiből hetente 1200 darab készül a gyárban, ehhez képest a százas nagyságrendű Credo szélvédők előállítása nem számít jelentős tételnek a cég termelési portfóliójában. – Szívesen állunk a kihívás elé, hogy a jelenlegi mennyiségnél ötször-hatszor több szélvédőt gyártsunk. Örömmel vennénk, ha minél több magyar gyártót elláthatnánk a nálunk készülő termékekkel. Rajtunk, a kapacitásunkon nem múlik – nyilatkozta szakportálunknak Hirschler László ügyvezető.

A cég az üveg alapanyagokat itthonról, Orosházáról szerzi be, a fóliákat német partnerektől vásárolják. A kontinensen sokáig a pótalkatrészek jelentették a soproni vállalkozás fő piacát, ám a „kínai hatás” tönkretette ezt az üzleti lehetőséget. Haszongépjárművek és személyautók mellett sajátos szegmensben talált új ügyfelekre a cég: a Járműszerelvényt Gyártó Zrt., az Alstom, a Siemens és a Bombardier vállalatok számára is szállít vasúti üvegeket. Ha például a jövőben francia gyorsvasúttal utazunk, jó, ha tudjuk: az ablak, amin kitekintünk, ugyanott készült, mint a Credo buszok szélvédői.

– Ami műanyagból van ezeken a buszokon, az nagyjából mind nálunk készül – ezt már a karosszériaelemeket gyártó egyéni vállalkozás képviselője, Tálos Gábor teszi hozzá. – A teteje, az eleje, a hátulja, a műszerfaltól kezdve a belső borításokig – sorolja érdeklődésünkre a szakember. A Kravtex-Kühne csoporttal úgy kerültek kapcsolatba, hogy egy csehországi beszállítóval megszakadt a buszgyártók kapcsolata, a győrújfalui vállalkozásnak épp volt szabad kapacitása, s folyamatos közös gondolkodás, együttműködés eredménye, hogy mára tőlük érkeznek csomagban a műanyag alkatrészek.

A 32 fős vállalkozás készen áll rá, hogy akár saját csapatát, akár bedolgozói körét bővítse a megrendelések jelentős felfutása esetén, rugalmasan tudnak reagálni a változó piaci igényekre. A műanyag termékekkel kapcsolatban kibontakozó trend, a 3D nyomtatás nem érinti ezeket az alkatrészeket, hiszen nagy méretekről van szó, így olyan poliészteres gyártást alkalmaznak, amely egyszerűbb, olcsóbb beruházásokat igényel.

A Credo modellek függönyeit az Esély Közhasznú Nonprofit Kft. munkatársai szabják és varrják, munkájuk nélkül kevésbé komfortos, „csupasz” lenne a beltér. – 33 éve működik Győrben megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató, önkormányzati tulajdonú szervezetünk. A varroda mellett nyomdai tevékenységet is végzünk, összeszerelési feladatokat szintén vállalunk, jellemzően az autóipar számára. Előfordult több alkalommal, hogy minőségügyi munkát bíztak ránk járműipari cégek, minden partnerünk elégedett a velünk való együttműködéssel – fogalmaz Farkasné Dr. Lukácsi Zita, a társaság ügyvezetője.

Ami a jövőt illeti, az Esély csapata kifejezetten üdvözölné a megrendelések felfutását jelentő nemzeti buszgyártási stratégia megvalósulását. Amikor arról érdeklődünk, bírnák-e a megnövekedett kapacitást, magabiztos válasz érkezik. – Akár havonta is tudnánk 500 buszhoz elegendő függönyt készíteni. Rendszeresen varrunk szállodáknak, ausztriai megbízóink is vannak, ezek mellett kifejezetten jót tenne, ha folyamatos és nagyobb mennyiségű megrendelést kapnánk. Így nem csupán az árbevételünk növekedne, hanem több értéket tudnának előállítani a magyar munkavállalók – tette hozzá az ügyvezető.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink