Beszállítók „A magyar beszállítók felnőttek az elvárásokhoz”

„A magyar beszállítók felnőttek az elvárásokhoz”

Burkus Zoltán | 2011.11.07 10:14

„A magyar beszállítók felnőttek az elvárásokhoz”

A nagy érdeklődéssel kísért, intenzív tárgyalásokat hozó novemberi beszállítói nap tapasztalata alapján a jövőben akár évente kétszer is megrendezésre kerülhet a MAJOSZ és a HITA egyedülállóan hasznos eseménye. A nap fontos tanulsága volt, hogy erősíteni és aktivizálni kell az országon belüli hálózatosodást, mert olyan cégek sem feltétlenül tudnak egymásról, amelyek egymástól alig tíz-húsz kilométeres távolságban működnek.

Hirdetés

Nagy érdeklődéssel kísért autóipari beszállítói napot szervezett a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) november 4-én a HUNGEXPO Vásár és Reklám Zrt. „B” pavilonjában. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal által támogatott rendezvényen lehetőség nyílt üzleti partneri kapcsolatok létesítésére a magyarországi gyártók és a beszállítói, szolgáltatói szektor között. A sikeres tárgyalásokat nagyban előmozdította, hogy a MAJOSZ összegyűjtötte az aktuális beszállítói igényeket, melyek alapján előre egyeztetett témájú megbeszéléseket szerveztek.

A beszállítói napon 105 potenciális beszállító cég 212 regisztrált tárgyalást folytatott le.

A helyszínen láthatóan élénk érdeklődés mellett folytak a tárgyalások, melyek után Bogdanovits Lászlót, a MAJOSZ főtitkárát kértük az esemény értékelésére.

Bogdanovits László,
a MAJOSZ főtitkára

– Nagy örömmel nyilváníthatom sikeresnek a rendezvényt: 212 tárgyalást regisztráltunk, és még az utolsó nap délutánján is érkeztek igények. Összesen 105 potenciális beszállító cég vett részt a tárgyalásokon, és akikkel eddig tárgyaltam, megerősítették: sikerült a kapcsolatfelvétel. Ennek a rendezvénynek az elsődleges célja, hogy a cégek el tudják dönteni, akarnak vagy nem akarnak kommunikálni egymással. Kisebb gondot jelentett, hogy le kellett rövidítenünk az elméleti tárgyalási időt, de mindkét oldalon olyan profi cégek foglaltak helyet, amelyek tíz perc alatt is fel tudják magukra hívni a figyelmet, illetve elegendő információcsere zajlott le annak eldöntéséhez, hogy érdemes-e a megkezdett beszélgetést folytatni. Úgy tervezem, ahogyan eddig is, úgy jövőre is megrendezzük a beszállítói napot, a nagyfokú érdeklődés alapján lehetséges, hogy tavasszal és ősszel is. Hangsúlyozottan köszönetet mondok a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak, hogy velük együttműködve és általuk finanszírozva tudtuk a rendezvényt megtartani. A mi szervezésünkben zömmel MAJOSZ-tagok jöttek el, és talán tucatnyi cég volt jelen, akik még nem tagjaink. Nagyon jónak tartom, hogy a különböző profilú és méretű KKV-k megismerhették egymást, és új gazdasági kapcsolatok jöhettek létre.

– Mennyire sajátította el 2011-re a magyar beszállítói szektor a világcégek által elvárt szakmai kompetenciákat?

– Amelyik cég erre nem volt képes, már nincs a szektorban. A magyar beszállítók felnőttek a feladatokhoz, felnőttek az elvárásokhoz, és lassan már a tőkeerejük is úgy alakul, hogy az elvárt és kívánt bővülésüket biztosítani tudják.

– Ez azt is jelenti, hogy a multinacionális vállalatok egyre több magyar tulajdonú vállalkozással működnek együtt?

– Folyamatosan megismerve és elismerve a magyar cégeket, ez a kör egyre bővül. Úgy tapasztalom, a bizalom a magyar vállalkozások iránt nőtt és nőni fog. A hazai cégek bevonása növekszik, és a költségekből adódó versenyelőnyeik várhatóan megmaradnak, így a választásnál komolyan számításba kell őket venni. A mi feladatunk, hogy a gyártók és a szolgáltatók tudjanak egymásról, kölcsönösen megismerjék a kínálatot.

"Úgy tapasztalom, a bizalom a magyar vállalkozások iránt nőtt és nőni fog" - fogalmazott Bogdanovits László.
Dajka Zsanett,
Gordiusz Alfa Kft.

A piacvezető gépforgalmazó Gordiusz Alfa Kft. a MAJOSZ pártoló tagjaként, a szövetséggel együttműködve saját ügyfelei közül több autóipari beszállítót meghívott a rendezvényre. – Úgy gondoljuk, partnereink akkor lehetnek sikeresek, ha a gépeiken megfelelő munkát tudnak végezni, minél jobban kihasznált kapacitással – mondta el érdeklődésünkre Dajka Zsanett marketingvezető. – Itt lehetőségünk nyílt megkérdezni ügyfeleinket arról, hogy az általunk leszállított gépek miként prosperálnak, illetve tárgyalásokat folytathattunk multinacionális cégekkel is. Mindenképp sikeresnek ítélem a rendezvényt, mivel itt egy délelőtt alatt olyan kapcsolati tőkeépítésre nyílt lehetőség, amit egyébként egy vezetőnek hetekbe, hónapokba telne leszervezni. A szövetséggel hamarosan egyeztetjük a további hasonló rendezvényeken történő részvételünket.

Kokas Tamás: "Az itt lévő cégek mellett kiváló kapcsolatunk van a General Motors-szal, a Suzukival, a Bosch-sal, SMR-rel és más Tier1-es magyarországi beszállítókkal."

A Nemzeti Külgazdasági Hivatalt (HITA) Kokas Tamás, a Beszállítói Osztály vezetője, Werly Szilvia vezető tanácsadó és több munkatárs képviselte.
– A HITA, mint újonnan alakult kormányhivatal, kiemelten fontosnak tartja a hasonló rendezvények támogatását – mondta el Kokas Tamás. – A kormányzat a beszállítói tevékenység segítését is célul tűzte ki, ennek köszönhetően alakult meg a hivatalban a Beszállítói Osztály. A támogatási rendszerben kiemelt szerepet kapnak a hazai, elsősorban magyar tulajdonú KKV-k. Ez természetesen nem zárja ki a külföldi tulajdonú, de hazai bejegyzésű társaságokkal való együttműködést sem.

– Milyen felépítésben működik a Beszállítói Osztály?

Szoros menetrend szerint zajlottak le a tárgyalások.

– Két fő ágazatunk van. Az egyik a Magyarországon letelepedett nagyvállalatok és a hazai KKV-k között hoz létre egy, a jelenleginél kiterjedtebb hálózatot és több munkakapcsolati lehetőséget. A MAJOSZ beszállítói napja ugyanezt a törekvést támogatja, hiszen itt van az Audi, a Suzuki, a Gedia és más multinacionális húzónevek a beszállítók iránt érdeklődő cégek között. Szerencsére ezek a vállalatok egyre inkább próbálnak beágyazódni a nemzetgazdaságba, tehát nem magányos szigetként tevékenykednek. Az itt lévő cégek mellett kiváló kapcsolatunk van a General Motors-szal, a Suzukival, a Bosch-sal, SMR-rel és más Tier1-es magyarországi beszállítókkal. Másik fontos tevékenységünk a magyarországi KKV-k segítése abban, hogy jobban és mélyebben tudjanak a beszállítói iparágban tevékenykedni. Akár speciális információkkal, akár a cégek képzésében történő részvétellel (Lean-menedzsment, változásmenedzsment). Nagyon jelentős még a „sűrű fillérek” megfogásának elősegítése, akár energetikai vagy vállalatirányítási módszerekkel. Emellett a különböző pályázatokhoz megadjuk a szükséges információkat a KKV-knek, hogy a beszállítói értékláncban följebb kerülhessenek, ne csak harmadik körös lehetőségeket vagy kapacitáskompetenciát tudjanak kínálni. Közös érdekünk, hogy versenyképesebb lehetőségekhez juthassanak – de ez természetesen rajtuk is múlik. A magunk részéről ezt egyebek közt beszállítói napokkal segítjük elő, általában 35-40 magyar cég részvételével. Nemrégiben volt a GM-mel az első nagyobb rendezvényünk, ennek folyományaként a GM auditorai már járják azokat a cégeket, akiket közelebbről ott ismertek meg, és remélhetőleg többen zöld utat fognak kapni közülük.

– Van-e további külföldi érdeklődés, növekedési potenciál a magyar beszállítói szektor számára?

– Mindenképpen. A német autóipar továbbra is magas fordulatszámon üzemel és komoly felvevőpiacot jelent, többek között Magyarország számára is. Reményeink szerint a közeljövőben ezzel kapcsolatban jó híreket közölhetünk. Természetesen működünk a határon kívüli régiókban, és nem csak a megszokott nyugat-európaiban. Ide tartozik például Oroszország, Szentpétervár és környékének ipari konglomerátuma, ahol több japán és európai autógyártó megvetette a lábát, és a hírek szerint vannak beszállítói hiányosságok – a saját eszközeinkkel próbáljuk ezt a piaci gap-et megcélozni. Igaz, ehhez elsősorban türelem kell, de 2012-es terveinkben már szerepel akár egy helyszíni beszállítói fórum megrendezése.

Sokan érdeklődtek a kormányzati támogatások, pályázati lehetőségek iránt.

– Milyen tipikus kérdésekkel keresték meg ma a hivatalt a beszállítójelölt-cégek?

– Nagyon sokan érdeklődtek a pályázati lehetőségek iránt, és meglepő módon kiderült, hogy sokan nem ismerik egymást. A mai nap alapján leszűrhető fontos tanulság, hogy erősíteni és aktivizálni kell az országon belüli hálózatosodást, mert olyan cégek sem feltétlenül tudnak egymásról a szektoron belül, amelyek egymástól alig tíz-húsz kilométeres távolságban működnek. A komplexitást nagyban növelhetné, ha a cégek végre a „turáni átkot” föladva együttműködnének, mert igazán akkor tudnánk előrejutni a kiszolgálásban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink