Beszállítók A legkisebb járműben is a legmagasabb szintű utasbiztonságot nyújtja a ZF

A legkisebb járműben is a legmagasabb szintű utasbiztonságot nyújtja a ZF

autopro.hu/Sz.K. | 2017.09.22 06:30

A legkisebb járműben is a legmagasabb szintű utasbiztonságot nyújtja a ZF

A könnyűsúlyú elektromos autók előtt állhat a legnagyobb jövő a rövidtávú városi közlekedésben. Azzal a céllal, hogy hatékony biztonsági rendszereket kínáljon az ilyen járművek utasainak is, a ZF utasbiztonságért felelős partnerként vett részt a BEHICLE EU-s projektben.

Hirdetés

BEst-in-class veHICLE, vagyis osztályában a legjobb jármű – ez a mozaikszó jelzi a célt, egyben adja egy háromüléses elektromos jármű nevét is. A ZF, mint biztonsági szakértő főszerepet játszott ebben a projektben és innovatív, négy ponton rögzített biztonsági övet, valamint légzsákrendszert fejlesztett ki és integrált a járműbe. Az érintett gépet, a BEHICLE-t arra tervezték, hogy kategóriájában elsőként kapjon öt csillagot az Euro NCAP töréstesztjén.

Az ún. mikromobilitás egyre növekvő piacán a legkeresettebb járművek a városi kisautók, amelyek maximum 15 kW teljesítményűek és akkumulátorok nélkül nem nyomnak többet 400 kilogrammnál. Ezeknek az ultrakönnyű járműveknek viszont nagy hátránya, hogy az utasbiztonság terén nem épp kiemelkedőek. Mostanáig az Euro NCAP még nem jegyzett fel olyan modellt, amely két csillagnál jobb értékelést szerzett volna.

– Célunk, hogy hozzájáruljunk egy olyan biztonságos koncepcióhoz, mint a BEHICLE, ezért a projekt kezdetétől fogva egyesítjük szakértelmünket az utasbiztonság területén. A BEHICLE azért készül, hogy elérje az ötcsillagos Euro NCAP minősítést ebben a járműszegmensben – mondta el Dr. Michael Büchsner, a ZF globális utasbiztonság részlegének alelnöke és vezérigazgatója.

A jármű karakterisztikája - például a középen elhelyezkedő sofőrülés és a B-oszlopok hiánya - nagy kihívás elé állította a tervezőket. A szimulációkban és tesztelésben is résztvevő ZF innovatív rendszerébe ezért egy speciális, négy ponton rögzített biztonsági öv és egy függöny- illetve oldallégzsák került.

Az új biztonsági öv a hagyományos, hárompontú rendszerekhez képest nagyobb mértékben járul hozzá az utasbiztonság fenntartásában baleset esetén. Ezt részben az teszi lehetővé, hogy egyedi módon van az autóba szerelve: két behúzó integrált szíjfeszítővel és terhelésszabályozóval van a hátsó tetőtérbe rögzítve. A biztonsági öv becsatolásához a két zárnyelv oldalról nyúlik be a sofőr feje elé, így elérésük is könnyebbé válik. Az övcsatok a sofőrülés jobb és baloldalán helyezkednek el. A szíjak a ZF DLT (dinamikus zárnyelv) technológiájával vannak ellátva, melyeknél a zárnyelvben egy kis alkatrész koordinálja a visszatartó erőt, így baleset esetén a mellkas és a váll kisebb erőnek van kitéve, mint a medence területe.

Négypontos rögzítés, nagyobb biztonság

A ZF megerősített oldalsó légzsákjai segítségével még egyszerűbben sikerül teljesíteni a biztonsági követelményeket, hiszen a hagyományos járművekkel szemben a légzsák a háttámla helyett az ajtóban kap helyet. Az oldalsó légzsák dizájnja számításba veszi azt a tényt is, hogy a középen elhelyezkedő sofőrülés nagyobb helyet hagy a sofőr és az ajtó között, és a légzsákok nem érik el hosszanti irányban az ülést.

A vállalat függönylégzsákjai, amik az A- és C-oszlopok között helyezkednek el, hevederekkel vannak felfogatva, így még hatékonyabb védelmet biztosítanak egy oldalról érkező ütközés esetén.

A ZF passzív biztonsági rendszereinek kiegészítő dizájnjainak köszönhetően a BEHICLE az első szerkezet, amely optimalizálja az utastér és az ajtók biztonságosságát.

Kiemelt Partnereink