Beszállítók A gazdasági lassulás előnyökkel is járhat

A gazdasági lassulás előnyökkel is járhat

Beck András | 2019.12.16 06:15

A gazdasági lassulás előnyökkel is járhat

Egy éve költözött új telephelyére a gyártásautomatizálással, disztribúció és egyedi gépgyártás formájában foglalkozó Kvalix Automatika Kft. A cég 2020-ban az idei eredmények megismétlésével is elégedett lenne, de a csökkenést sem zárja ki Forró Péter, a cég tulajdonosa, ügyvezetője.

Hirdetés

– Milyen fontos változások történtek 2019-ben a Kvalixnál?
– Pont az év elején költöztünk az új központunkban, amely továbbra is Újpesten található, így a költözés nem érintette rosszul a munkavállalókat. Csak néhány kilométerrel került odébb a munkahelyük a költözésnél, az ő szempontjaikat is kiemelten figyelembe vettük. A tömegközlekedés is jó az új központunknál, de pár munkatársunk a jó időben például biciklivel jár dolgozni, nekik külön zuhanyzót és öltözőt is kialakítottunk. Magát a költözést egyébként az indokolta, hogy az előző műhelyünket egyszerűen kinőttük.

– Az új központot bérlik vagy saját beruházás?
– Saját fejlesztést akartunk végrehajtani, de nem találtunk minden szempontból megfelelő ingatlant. Ezért ezt a jelenlegit béreljük, a műhelyünk korábban egy raktárnak épült, ami hűthető és fűthető, de a több mint 10 méteres belmagasság egy műhely szempontjából túl nagy. Saját kivitelezésnél fele ekkora is elég lett volna, viszont akkor egy daruzott is lehetett volna. Erre ritkán van szükség, de van, hogy jól jöhet. Itt egyébként elegendő volt az, hogy a mi szempontjai szerint egy kicsit átalakították a területet. Több éves bérleti szerződést kötöttünk.

– Miként oldották meg a költözést úgy, hogy ne legyen számottevő hatással az üzletmenetre?
– Jó szervezésre volt szükség. A CNC-gépeinket le kellett állítani és előkészíteni a szállításra, utóbbi önmagában is egy komoly logisztikai feladat. A termelésből összesen két hetes időszak esett csak ki. Az idei évünk egyébként nagyon jól sikerült és a 650 négyzetméteres alapterületű csarnokkal új lehetőségek nyíltak előttünk. Ez a terület több mint duplája az előzőnek, így fizikailag sokkal nagyobb gyártósorok létrehozására lettünk képesek. A bővüléssel a cég történetének legnagyobb egyedi megrendelését is el tudtuk vállalni.

– Milyen megbízásról volt szó?
– Ez egy egyedi gépgyártáshoz tartozó megrendelés volt. Egy autóipari beszállítónak készített gépet állítottunk össze, amelyen üzemanyag tartályok nyomásszabályozó szelepeit gyártják. Ennek az üzletágunknak a bevételei egyébként 90%-ban az autóiparból származnak. Egyedi szerelő gépeket, illetve tesztelő berendezéseket készítünk.

A 2019 árbevétel szempontjából jól sikerült, a szokásos tíz-húsz százalékos stabil növekedés viszonylag könnyedén teljesítettük – mondta Forró Péter, a cég tulajdonosa, ügyvezetője.
A 2019 árbevétel szempontjából jól sikerült, a szokásos tíz-húsz százalékos stabil növekedés viszonylag könnyedén teljesítettük – mondta Forró Péter, a cég tulajdonosa, ügyvezetője.

– Mióta foglalkoznak egyedi gépgyártással?
– Már 2010 óta, maga a Kvalix egyébként két lábon áll. Két fő üzletágunk van, 1990-től vagyunk a piacon, az elejétől ipari automatizálással foglalkozunk. A kezdeti rendszer-integrációs tevékenység után 1993-tól előtérbe került a disztribúció, teljes portfóliót építettünk ki érzékelés-technikából. Itt olyan megoldásokra kell gondolni, melyek a geometriai tulajdonságok észlelésére, mérésére szolgálnak. A pozíció, a jelenlét, a távolság, a méret, a forma, az elmozdulás és az elfordulás az, amit többek között mérnek az általunk forgalmazott eszközök. Az induktív közelítéskapcsolótól kezdve egészen a legújabb 3D-s gépi látás rendszerekig beleértve mindenre kínálunk megoldást. A disztribúcióban egyébként a magyar iparra jellemző adatokat hozzuk a növekedés százalékát tekintve. Ezek az eszközök a gyógyszeripartól kezdve az élelmiszeriparon át szinte az összes iparágban használatosak. Nemcsak iparáganként felelünk meg az átlagnak, hanem a területi értékesítési adataink is szinte teljes egészében lefedik a Központi Statisztikai Hivatal ipari adatainak arányait. Persze a viszonteladók és rendszerintegrátorok miatt Budapest valamelyest túlreprezentált. Mindez azt jelenti, hogy jól lefedjük az egész országot. A disztribúciós területen az autóipar nagyjából 30%-ot tesz ki, ami szintén országos átlagnak megfelelő. Az országot egyébként a budapesti központból illetve keleten és nyugaton egy-egy home office jelleggel dolgozó mérnök-értékesítő kollégán keresztül látjuk el.

– Az egyedi gépgyártási területen az autóiparnak mit készítenek még?
– Elsősorban a Tier1-es beszállítóknak készítünk gépeket, sokszor rendelnek tőlünk tesztelő berendezéseket. Például a kamerás vizsgálatokhoz, de a szerelő berendezések is teljesen megszokott termékek tőlünk. Meglehetősen sokrétű a tevékenységünk, szinte egy autót össze lehetne rakni azokból az alkatrészekből, amelyek a tevékenységeink révén átmentek a kezünkön.

– Hogyan indul egy gép elkészítésének a munkafolyamata?
– Nem csak gépek, hanem egyes érzékeléstechnikai megoldások is igénylik, hogy az értékesítés előtt egy megvalósíthatósági tanulmányt készítsünk. Például egy kamerás ellenőrzés esetén szerepel benne, hogy milyen megvilágításra és lencsére van szükség, vagy milyen megfogókat kell alkalmazni a vizsgálandó alkatrész szempontjából. Keréktől kezdve az autó frontjáig rengeteg mindent vizsgálnak az általunk szállított megoldásokkal.

– Mennyiben kötődnek a megrendelőik az elektromos autózáshoz?
– Meglepő módon a benzintankhoz tartozó nyomásszabályozó szelep is a modernebb hajtásláncokhoz kötődik, ugyanis egy hibrid autóba szerelik be azokat a szelepeket amelyeket ezeken a gépeken készítenek. A hibrid hajtásláncban a benzin mozgása lecsökken a tankban a hagyományos benzinmotorral szerelt kocsikhoz képest. A hibrid hajtásláncot arra is alkalmassá kell lenni, hogy valaki például akár hónapokig csak elektromos hajtással közlekedik. Ez plusz követelményeket támaszt a nyomásszabályozó szeleppel szemben is. Behúzó reléket tesztelő automatát is készítettünk már. Ez megint csak a villamossághoz kötődik. Az üzemanyag-takarékosabb, start-stop rendszerrel szerelt autóknál van rá szükség. De ezeken kívül szivárgás-tesztekhez is gyakran készítünk szivárgásellenőrző berendezéseket. Például vasúti fékberendezéseket gyártó cég számára szállítottunk ilyeneket, de ez például a sebességváltó házaknál is fontos, vagy akár a korábban említett nyomásszabályozó szelepeknél.

A Kvalix 2019 elején költözött új központjába.
A Kvalix 2019 elején költözött új központjába.

– A következő évre mit tervez a Kvalix?
– A 2019 árbevétel szempontjából jól sikerült, a szokásos tíz-húsz százalékos stabil növekedés viszonylag könnyedén teljesítettük. Jövőre a gazdasági környezetet figyelembe véve akár egy ismétléssel is elégedettek lehetünk, a gazdasági lassulás már a mi szintünkön is érződik. Disztribúciós partnereink elsősorban német cégek, tőlük már tavaly óta kapunk olyan visszajelzéseket, hogy lassulhat a gazdasági növekedés. Magyarországon ezt sokáig nem éreztük, de az utolsó két-hónapban már a megrendelés állományunkban is vannak ennek jelei. Nagyságrendileg hétszáz vevőnk van egy évben, így elég sok mindennek kell ahhoz történnie, hogy lássunk egy trendet ami most már kirajzolódik. A német lassulás begyűrűzése azért tartott ennyi ideig, mert Magyarországon még mindig olcsó a munkaerő. Főleg Németországhoz képest, így amikor egy nagy nemzetközi cégnél csökkentik a termelést akkor azt nem nálunk kezdik, hanem a magasabb bérszintű országokban. Ezzel indokolható azt, hogy egy ismétléssel már elégedettek lehetünk 2020-ban, de nem kizárt a csökkenés sem.

– A lassulás milyen hatásokkal járhat?
– A közgazdasági ciklus lefelé menő ága a piacnak még jót is tehet hiszen, "kipucolja" a gyengébb szereplőket. A gépgyártásban például vannak olyan cégek, amelyek nem megfelelő szakmai színvonalon dolgoznak. Egyszerűen arról van szó, hogy a belépési küszöb túlságosan alacsony. Vannak akik garázsokban állítanak össze néhány tízmillió forintos értékű gépeket. Nálun nincs ISO-rendszer, illetve minőségirányítás mint nálunk. Meglepő, de néha Tier1-es beszállítóknál is látunk olyat, hogy ilyen garázscégektől rendelnek berendezéseket. Ha látnák a vevők, hogy azok milyen körülmények közt készülnek, vélhetően nem rendelnének tőlük. A költözés nekünk egyébként abban is segítség, hogy a nagyobb műhelyben nagyobb, az ötvenmillió forintos határt többszörösen meghaladó értékű gépek összeállítására is képesek vagyunk. Ebbe a kategóriába az említett a garázscégek kevésbé tudnak betörni. A nagyobb gépekkel várhatóan ellensúlyozni tudjuk a disztribúcióban a gazdasági lassulás miatt bekövetkező értékesítési csökkenést.

Kiemelt Partnereink