Beszállítók A Takata bukása: egy csődvédelem háttere

A Takata bukása: egy csődvédelem háttere

MTI | 2017.06.26 15:03

A Takata bukása: egy csődvédelem háttere

Csődvédelmet kért Japánban és az Egyesült Államokban a Takata. A japán autóalkatrész-beszállító vezetése azután döntött a lépésről, hogy a cég több mint 9 milliárd dolláros (közel 2500 milliárd forint) veszteséget szenvedett el hibás légzsákjai miatt, amelyek az autóipar eddigi legnagyobb visszahívási hullámát eredményezték. Mutatjuk a döntések hátterét.

Hirdetés

A Takata az amerikai szabályok szerinti eljárást kezdeményez, és csődvédelmet fog kérni az Egyesült Államokban is, ami lehetővé teszi számára, hogy pénzügyi mentőövet kapjon a kínai tulajdonú, michigani központú Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól. A KSS mintegy 1,57 milliárd dollárért (435 milliárd forint) megveszi a csődvédelmet kérő japán autóipari beszállító szinte minden vagyonelemét. A vállalat azt is közölte, hogy kevés kivétellel meg fogja tartani a Takata alkalmazottait, és nem áll szándékában bezárni a vállalat egyetlen termelőegységét sem.

A japán óriáscég egy ideje már bajban volt, a cég illetékesei először januárban jelentették be, hogy a Takata bűnösnek vallja magát az általa gyártott, emberéleteket is követelő hibás légzsákokért és hajlandó kompenzációt fizetni, februárban pedig beleegyezett az 1 milliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe.

A Takata autógyártó partnerei többek között a General Motors, a Chrysler, a Ford, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Nissan, a Mitsubishi és BMW szerte a világon mintegy 100 millió autót hívtak vissza a hibás légzsákok miatt, a visszahívási és cserélési folyamat 2020-ig tarthat.

A Takata által gyártott légzsákoknál előfordult, hogy nem fújódtak fel, vagy rosszul nyíltak ki, és emiatt elszakadtak. Olyan esetekről is tudni, hogy a légzsákokat felfújó pirotechnikai eszköz robbanótöltete idővel nedvességgel szívta meg magát, ami instabillá tette a vegyületet, és az az eredetileg tervezettnél nagyobb erejű, repeszképző robbanást okozott.

A légzsákok meghibásodása miatt korábbi adatok szerint globálisan 17-en, az Egyesült Államokban 11-en meghaltak és mintegy 180-an megsérültek. Ez utóbbi kapcsán a vállalat leszögezte, hogy a csődeljárás nem fogja akadályozni a légzsákcserék végrehajtását.

A Takata májusban azt közölte, hogy 79,6 milliárd jen (599,04 millió euró) veszteséggel zárta a március végén záródott üzleti évet. A vállalat légzsákbotrány miatt felmerülő kötelezettsége 10 és 50 milliárd dollár közé eshet a cég illetékesei szerint.

A vállalatot két részre osztják. Az egyik részt a Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártó fogja irányítani, a KSS felel majd a Takata összes "egészséges" eszközéért és műveleteiért, beleértve a biztonsági öv és kormány divíziót is. A másik céget újraszervezik, a Takata U.S. alá fog tartozni jogilag, és a vállalat ezen része lesz továbbra is a légzsákok cseréjéért felelős, a KSS-től teljesen függetlenül működve.

Eközben a Takatát perlik a légzsák-balesetekben megsérültek, illetve egyezségre kell jutnia autógyártó partnereivel a visszahívások költségeinek megosztásáról.

A Takata és a KSS illetékesei elmondták: a bejelentett lépés nem lesz hatással a hibás légzsákok helyettesítésére. Eddig az amerikai visszahívások csupán mintegy 35 százaléka teljesült, Japánban ezzel szemben a visszahívások 73 százalékát már teljesítette a vállalat. Az amerikai visszahívások az összes visszahívás nagyjából felét teszik ki.

Az átszervezett, légzsákcserékért felelős, Takata által irányított vállalat továbbra is ammónium-nitráttal működő légzsákokat gyárt majd, amíg a nedvszívó-adalék nélküli légzsákok globális visszahívása lezajlik, amelyre a cég várakozásai szerint 2020 körül kerülhet sor. A helyettesítő légzsákok tartalmaznak egy nedvszívó-adalékot, amely felszívja a kicsapódó nedvességet, ezt találták ki a vállalat fejlesztői a probléma megoldására.

A Takata 2019 végéig bizonyíthatja az amerikai közlekedési hatóságoknak, hogy a nedvszívó-adalékot tartalmazó légzsákok már biztonságosak. Ha a bizonyítás meghiúsul, akkor a Takatának újabb visszahívással kell szembesülnie: összes ammónium-nitráttal működő légzsákját vissza kell hívni a globális piacról.

A Takata részvényeit július 27-én vezetik ki a tokiói értéktőzsdéről, az árfolyam a három évvel ezelőtti csúcshoz képest több mint 90 százalékkal visszaesett.

A KSS szerint az átszervezés 2018 első negyedévére várhatóan lezajlik, a vállalat jelenlegi vezetője, Shigehisa Takada, a cég egykori alapítójának unokája is távozik majd posztjáról.

Az új vállalat a Takata márkanév helyett immár KSS néven gyártja majd termékeit.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink