A Bosch e-tengelye nagyobb hatótávot adhat az elektromos autóknak

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.09.06. 14:16

Alapelvvé vált, hogy minél erősebb egy akkumulátor, annál nagyobb lesz az elektromos autó hatótávolsága. De vajon lehet másként is hatékonyan növelni ezt a fontos kritériumot?

Az elektromos tengelyhajtás különlegessége, hogy a Bosch három hajtásalkatrészt kombinál egyetlen egységen belül. A motor, a teljesítmény elektronika és a váltó együtt alkot egészet, ami direkt módon hajtja meg az autó tengelyét. Ez a meghajtást nemcsak hatékonyabbá, de megfizethetőbbé is teszi.

– Az e-tengellyel a Bosch a minden-egyben irányelvet alkalmazza a meghajtás terén – fogalmazott dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH vezetőségi tagja, és a Mobility Solutions üzleti szektorának elnöke. Ebből kifolyólag az új meghajtás potenciálisan nagy üzleti lehetőség a Bosch számára. Az alkatrészek alkalmazhatósága rugalmas: az e-tengely hibridekbe, elektromos autókba, kompakt autókba, SUV-okba, akár még kisteherautókba is beszerelhető.

Gazdaságossági szempontból az e-tengely akár még a Bosch egyik legmerészebb ötlete is lehet. Az újszerű elektromos meghajtás kulcsszerepet játszik a vállalat célkitűzéseiben, mely szerint globális tömegpiaci vezető lenne 2020-tól az elektromobilitás terén. A világ útjain már több mint 500 ezer elektromos és hibrid autó fut Bosch alkatrészekkel felszerelve. A vállalatnak sokéves tapasztalata van az elektromos motorok, a tengelymeghajtások, és az elektromos hajtás terén. Ez a szakértelem koncentrálódik a jelenlegi fejlesztési munkában, melynek gyümölcse az újonnan kifejlesztett elektromos tengely. A Bosch reméli, hogy csak ezzel az egy alkatrésszel többmilliárdos bevételre tehet szert.

– Az e-tengely az elektromos autók számára fontos meghajtás, még a régi autógyártóknál is. Lehetőséget ad nekik, hogy értékes fejlesztési időt spóroljanak, és hogy gyorsabban piacra bocsájthassák elektromos járműveiket – tette hozzá a szakember.

Mivel a Bosch mindegyik autógyártó kérésének megfelelően személyre szabja meghajtását, ügyfeleinek nincs szüksége sok időt igénybe vevő fejlesztésekre. Az elektromos tengely néhány darabját a beszállító már ügyfeleivel tesztelte is. A tömegtermelés várhatóan 2019-ben indul be.

– A specifikációk sora helyett néhány paraméter elég a Bosch számára, hogy személyre szabhassa e-tengelyét – mondta dr. Mathias Pillin elektromobilitásért felelős alelnök. Az ügyfeleknek elég csupán jelezni, milyen teljesítményt, forgatónyomatékot és telepítési helyet szeretnének, ezután a Bosch optimalizálja a hajtást, hogy az megfeleljen ezeknek a paramétereknek.

A meghajtás 50-300 kilowatt közötti teljesítménnyel lesz elérhető, így képes lesz a nagyobb méretű járművek meghajtására is. A forgatónyomaték 1000-6000 Newtonméter között variálható. Ha hibrid és elektromos autókba építik be, első- és hátsótengely meghajtás is lehetséges.

Összehasonlítva más termékekkel, a Bosch elektromos tengelye folyamatosan különösen magas teljesítményre képes. Más szavakkal az elektromos meghajtás jobban működik nagy sebességen egy hosszabb időintervallumon keresztül. Hogy ezt elérjék, a Bosch nem csak újratervezte az egész rendszert, de a motort és a teljesítményelektronikai alkatrészeket is továbbfejlesztette.