Best Practice Újra alkatrész válhat a gyártásközi hulladékból

Újra alkatrész válhat a gyártásközi hulladékból

Gégény István | 2014.07.10 07:27

Újra alkatrész válhat a gyártásközi hulladékból

A Suzuki esztergomi gyárából több százezer autó gördül ki évente, ez bizonyos gyártási melléktermékkel is jár. A környezeti terhelés csökkentése miatt a melléktermékek feldolgozása elengedhetetlen. Utánajártunk, mi történik a lemezmaradékkal, a csomagolással.

Hirdetés

Szakportálunkon bemutattuk már a hulladékgazdálkodással foglalkozó Alcufer Kft. győri fémfeldolgozó telepét, a személyautókat akár egészben bedarálni és anyag szerint szelektálni képes fehérvárcsurgói shredder berendezést, írtunk továbbá az elektronikai hulladékok feldolgozásának speciális folyamatáról, egy ipari létesítmény bontásának helyszínére is ellátogattunk. Tapasztalataink alapján nem lehet kérdés, miért a felelős szemléletű cégcsoportot választotta partnerének a japán autógyártó, amikor olyan szolgáltatót keresett, aki helyben, szakszerűen képes megoldani egy járműgyár vonatkozó feladatait.

Lukács Pál, az Alcufer Kft. kommunikációs és fejlesztési igazgatója, Bartal János, a Magyar Suzuki Zrt. minőségbiztosítási vezetője és Faragó Róbert, az Alcufer Kft. esztergomi telephelyének vezetője

A Suzuki esztergomi gyárával szomszédos az Alcufer hat hektáros, teljesen alácsatornázott, olajleválasztóval ellátott telephelye, amely 95 százalékban az OEM vállalat és a köré települt beszállítók hulladékainak kezelésével, gazdálkodásával foglalkozik. Lukács Pál kommunikációs és fejlesztési igazgató mellett Faragó Róbert telepvezető kalauzolt körbe a területen, aki jelezte: lakossági igényeket is kiszolgálnak, így például egy korszerű szárazra fektető berendezés is található az egyik csarnokban.

A fémhulladék egy részét szelektálás után egyből lehet vagonokba rakodni

Az anyagok többsége ugyanakkor a járműipari termelésből, szelektálva érkezik a telepre, amelyet vagy feldolgozást követően, vagy átrakodás után közvetlenül továbbszállítanak a kohókba. Utóbbi csoportba tartoznak az olyan homogén fémhulladékok, például lemezmaradékok, amelyek szinte kizárólag a Suzuki karosszériaüzeméből érkeznek a telepre. Bár a beérkező anyagok 90 százaléka fém, kerül ide műanyag, fa, papír és fólia is. A felsorolásból leginkább a fa lóg ki – vajon hol használnak fát az autógyártásban, tehetnénk fel a kérdést. A válasz az anyacég távoli lokációjában rejlik: rengeteg "egyutas" raklap érkezik a Suzukihoz, amelyeket nem éri meg visszajuttatni a szigetországba. Ezek szakszerű aprítást követően papírgyárakba kerülnek, további hasznosításra.

A járműiparban fa hulladékok is keletkeznek

A már említett lemezmaradékok a technológiai hulladékok csoportjába tartoznak, átrakodás után kohóknak értékesítik őket. Ugyanez a sors vár a nagyobb méretű termelési hulladékokra, amelyek bálázás (préselés, darabolás) után kerülnek a vasúti vagonokba. Ilyen kötött pályás úton hagyja el a telepet a feldolgozott hulladékok többsége – természetesen ahogy a beléptetésnél, elszállítás előtt is mérlegelik a szállítmányokat. A nagyobb, nehezebben darabolható, avagy több komponensű, úgynevezett egyéb vegyes társított hulladékok a már említett shredder üzembe kerülnek további feldolgozásra.

Egyes fém hulladékok feldolgozást követően hagyják el a telepet

A kohóba kerülő fémes anyagok sorsáról érdeklődve megerősítést nyer, amit feltételeztünk: az autógyárból kikerülő hulladékból a gondos kezelésnek köszönhetően ismét olyan alapanyag válhat, ami akár járműipari alkatrészek előállítására is alkalmas. Ez a legkevésbé sem mondható el a veszélyes hulladékokról – érthetően ilyenek is termelődnek egy autógyárban. A festékes törlőkendők, viaszok, mosófolyadékok, elhasznált kesztyűk előkezelése egy külön csarnokban zajlik, amelyet a Suzuki bérel az Alcufertől. A telep ugyanezen részén zajlik a papírhulladék – kartonok és egyéb csomagolóanyagok – tömörítése és bálázása, valamint a műanyagok, fóliák szelektálása, csomagolása.

Elektromos járművekkel gyűjtik be a hulladékot a gyártási területen

A sokrétű, nagy felelősséggel járó munkát 38 szakemberrel végzi az Alcufer Esztergomban, a munkatársak egy része az autógyár területén dolgozik. A gazdaságosságra a teherautók tankolásakor is odafigyelnek: a telepen saját üzemanyagtöltő állomást alakítottak ki, így mind időt, mind káros anyagokat spórolnak meg a feleslegesen meg nem tett plusz kilométereknek köszönhetően.

Járműipari hulladékok kezelése az Alcufer Kft. esztergomi telephelyén
Még több képet mutatunk a helyszínről

Az Alcufer Kft. más hazai autógyárak megbízásából is végez hulladékfeldolgozó tevékenységet, ugyanakkor a Suzuki esztergomi gyára esetében szemléltethető a leginkább, milyen előnyökkel jár, ha a látszólag felesleges anyagokra és feladatokra, a járműgyártás szempontjából talán mellékesnek tűnő folyamatokra is kellő hangsúlyt helyezünk, ha felelősen kezeljük a hulladékokat.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink