Best Practice Az Autoliv felkészült a lendületes növekedésre

Az Autoliv felkészült a lendületes növekedésre

Gégény István | 2015.03.09 07:12

Az Autoliv felkészült a lendületes növekedésre

A biztonsági öveket és csatokat gyártó sopronkövesdi vállalat területvezetőivel beszélgettünk a terület, a termelés és a személyi állomány megduplázásának feltételeiről.

Hirdetés

– Ez lesz az egy lépésben végrehajtott legnagyobb bővülés az Autoliv magyarországi gyárának történetében – mutat rá a szakportálunk által részletesen ismertetett törekvés jelentőségére Jánosa Károly, a létesítménygazdálkodási és IT terület vezetője. Amint korábban megírtuk, további 700 új munkatársat kíván felvenni 2018-ig az Autoliv sopronkövesdi üzemébe, jelenlegi csarnokainak 19 ezer négyzetméteres összterületét további 15 ezer négyzetméterrel növeli majd a vállalat, a munkatársak képzésére, a fejlesztési tevékenység megújítására is figyelmet fordítanak a folyamat során. Jánosa Károly elmondása szerint a projekt legnagyobb kihívása, hogy a jelentős volumenű építkezést működű üzem mellett kell kivitelezni, vagyis nem áll le a termelés a nagyjából 11 milliárd forint értékű beruházás idejére, amelyhez 1,5 milliárd forintos támogatás adott egyedi kormánydöntés alapján a magyar állam. 2015 harmadik negyedévére fognak elkészülni az új termelő és raktárépületek, 2016 nyaráig pedig lezajlik a belső átszervezés, funkcióváltás. A teljes belső logisztika megváltozik majd, új parkolókat, új belső utakat alakítanak ki. – Már most is megoldásra vár műszakváltáskor a munkatársakat szállító buszok várakoztatása, erre és a kamionok pihenőhelyének kialakítására is figyelmet fordítunk. Nem túlzás azt mondani, hogy egy cégen belüli buszpályaudvart hozunk létre – tette hozzá Jánosa Károly.

Jánosa Károly mutatja, mekkorát lép előre a sopronkövesdi vállalat

A szakember tájékoztatása szerint a négy új csarnok építésénél kiemelten figyelembe veszik a környezetvédelem és az energiagazdálkodás szempontjait, így például a használati meleg vizet a kompresszorok hulladékhőjének felhasználásával biztosítják majd. A már most is létező energiafelügyeleti rendszert kiterjesztik a teljes épülethálózatra, így valóban gazdaságosan tudják majd üzemeltetni a teljes létesítményt. A kivitelezést külső partner bevonásával valósítja meg az Autoliv, a villamossági és egyéb karbantartási feladatokat várhatóan szintén kiszervezné a cég.

Az Autoliv tényleg nagyobb sebességre kapcsol a következő években – mi sem érzékelteti ezt jobban, mint hogy a feladatok növekedésével párhuzamosan új műszaki vezető érkezett 2014 márciusában a céghez, aki a karbantartási feladatokat is átvette Jánosa Károlytól. Dregus Levente hetedik éve dolgozik az Autoliv kötelékében, korábban Romániában dolgozott. Fontos feladatnak nevezi a kollégák karbantartási képzését, továbbképzését, amely jóval egyszerűbb lesz mostantól, annak köszönhetően, hogy nemrég elkészült az a 250 négyzetméteres műhely, ahol oktatósarkot is kialakítottak.

– Az új karbantartási részleg előnye, hogy immár ki tudjuk venni a karbantartandó gépet a gyártósorról, nem kell megállítani a javítási munkák miatt a termelést. Jelenleg 60 munkatárs tartozik a területünkhöz, műszerészek, programozók, villamosmérnökök alkotják a csapatot. További 20-30 kolléga érkezhet a gyár fejlődésével párhuzamosan a karbantartási területre – mutatott a közeli jövőbe Dregus Levente. Elmondása szerint az Autoliv valamennyi európai üzemében azonos szintre kívánja emelni a karbantartást. Ennek alapja az oktatás, amely a személyes kompetenciák fejlesztése mellett a technikai tudás, a termékeke ismerete és a speciális Autoliv alapok minél jobb elmélyítését célozza. Akárcsak a Toyota gyáraiban, az Autoliv üzemeiben is egységes termelési rendszer, az úgynevezett Autoliv Production System (APS) mentén zajlik a gyártás, ami megkönnyíti a karbantartást is. – Sok pénzt lehet megtakarítani a precízebb karbantartással, mi erre törekszünk. Azt szeretnénk elérni, hogy növekedjen a megelőző karbantartások aránya, s lépést kívánunk tartani a legújabb technológiákkal. A gyár dinamikus fejlődésének köszönhetően mintegy 80 százalékkal fog növekedni a következő években a gyártósorok száma, ez pedig nagy felkészültséget igényel a műszaki csapat részéről – zárta gondolatait Dregus Levente.

Dregus Levente az oktatósaroknál

Az Autoliv gyára azonban nem csupán méreteiben fog nőni, hanem az itt végzett tevékenység színvonala is emelkedik majd. Ezt szolgálja az az új minőségügyi labor, amely révén saját kezébe veheti az összes itt készülő termék vizsgálatát a sopronkövesdi gyár. Korábban csak a statikai vizsgálatokat tudták helyben elvégezni, a dinamika-, élettartam- és szimulációs tesztek az Autoliv romániai, németországi telephelyein zajlottak. Mivel a termékek az emberi élet védelmét szolgálják, nagy hangsúlyt helyeznek ezekre a tesztekre, a valóságnak megfelelő vizsgálatokra. Ezért egy nagyjából 30 méteres szánszerkezetet alakítanak ki, ahol egy úgynevezett car body-ba ültetett próbababával fogják tesztelni a biztonsági öveket és a zárakat. Ehhez új épületrész kivitelezésébe fognak, amely 2016-ra készülhet el. Lehetőség lesz a hosszú élettartam vizsgálatára, szélsőséges hőmérsékleti körülmények tesztelésére, korróziótesztre, keménységmérésre, sőt, zajmérésre is. Utóbbi terület különlegesnek tűnhet talán, ám tudván, hogy a BMW i modellcsaládjának biztonsági öveit is az Autoliv szállítja, nem is olyan nehéz elképzelni, mire szolgálnak ezek a tesztek.

Az Autoliv tájékoztatása szerint átalakult a járműiparban a minőségi követelményrendszer, érzékenyebbek lettek a vevők. A zajszint tekintetében például robbanásszerű fejlődés várható, hiszen egy elektromos autónál a legkisebb zörej is zavaró lehet. A cég fejlesztőinek a feladata, hogy ezt kiküszöböljék, legalábbis minimálisra csökkentsék. Azáltal, hogy helyben el tudnak végezni minden olyan vizsgálatot, ami termékeik kiváló minőségét garantálja, gyorsabban tudnak döntéseket hozni, hamarabb tudnak fejleszteni, ezáltal pedig még rugalmasabban tudják megrendelőiket kiszolgálni.

Kiemelt Partnereink