Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Önvezetés: itt vannak az első hivatalos irányelvek
Az érintett vállalatok és a politikusok addig ütötték a vasat, amíg az amerikai hatóságok megalkottak egy 15 pontos listát. Nem csak ezek közül a legfontosabbakat, hanem az iparági reakciókat is mutatjuk.
Nem újkeletű jelenség az önvezető technológiák korlátozásának igénye, amivel kapcsolatban csak most reagáltak érdemben először az amerikai döntéshozók. A most nyilvánosságra hozott, 112 oldalas, tizenöt pontot tartalmazó irányelv-tervezet akár a nemzetközi alapja is lehet a sofőr nélküli autókkal kapcsolatos szabályozásoknak.
Az előrevetített rendelkezések közül a legfontosabb talán az, hogy az önvezető funkciók mellett szükség van egy valamilyen fokon automatizált, párhuzamos rendszerre, ami egy esetleges hiba esetén biztonságosan át tudja venni a kocsi irányítását. A gépek által generált adatoknak elérhetőknek kell lenniük, vagyis lényegében globálisan is zöld utat kaphatnak az önvezető járművek Németországban már tervezett fekete dobozai.
Az autógyártók a 15 pontos kiadványt ellenőrző listaként (checklist) használva beszámolási kötelezettséggel tartoznak majd a hatóságoknak. Ebben ismertetniük kell az önvezetéshez kapcsolódó gyártói tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági tulajdonságokat, és azt is, hogyan reagál az autó kritikus helyzetekben, mikor a programoknak különböző személyek testi épsége közül kell döntenie.
Alighanem a törés- és emissziós tesztekhez hasonló vizsgálati rendszernek vetik majd alá a robotpilótával irányított autókat is, legalábbis erre utal Barack Obama Pittsburgh Post-Gazette által közölt megszólalása. Eszerint ha egy önvezető autó nem biztonságos, a hatóságok visszavonhatják a modell típusengedélyeit. Kérdés persze, milyen tesztekkel lehet viszonylag egyszerűen vizsgálni a komplex önvezető technológiát.
Nem csak saját célra rögzít - eljöhet az iparági információmegosztás kora? |
A tervezet számol az autógyártók egymás közti információcseréjével is, vagyis hogy a technológia biztonságosabbá tétele érdekében azok (például egy balesetet követően) megosztják egymással tapasztalataikat. Bár a rivális vállalatok számára ez első hallásra furcsának tűnhet, a repülőgépgyártók között létezik hasonló gyakorlat, írja az autonews.com.
A 60 napos véleményezési időszak után hatályba lépő irányelveket viszonylag egységesen fogadta a piac – igaz, pont a Google, a Tesla és az Uber, vagyis három, az önvezetésről már komoly tapasztalattal bíró cég nem kívánta kommentálni azt. A lényeget talán Karl Brauer, a Kelley Blue Book vezető elemzője foglalta össze legjobban: ő az irányelvek létrehozásának kettősségét emelte ki, arra utalva ezzel, hogy míg a hatóságok csak most reagáltak érdemben a trendek változására, a technológiát már egy ideje az utcán, maguk a fogyasztók tesztelik.