Trend Zöld teherautók: áram vagy cseppfolyós földgáz?

Zöld teherautók: áram vagy cseppfolyós földgáz?

autopro.hu/B.B. | 2016.08.09 14:23

Zöld teherautók: áram vagy cseppfolyós földgáz?

Ami az Egyesült Államokban és Kínában már megszokott látvány, Európában még kuriózum. Pedig több tényező miatt is megugorhatna az LNG-hajtás aránya.

Hirdetés

Egyelőre alig két tucat cseppfolyós földgáz, vagyis LNG-kút van Európában, ezeknek is nagy része pár országra, Spanyolországra és Hollandiára esik, Németországban pár hete nyílt meg az első ilyen töltőállomás. Pedig a közúti áruszállítás az egyik legkomolyabb légszennyezettségi forrás, a német széndioxid-kibocsátás 5,6 százalékát a teherautók adják. Az LNG-üzemű gépek enyhíthetnék a problémát.

Egy cseppfolyós földgázzal hajtott teherkocsi ugyanis 35 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és 10 százalékkal kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe, mint egy dízeles társa, arról nem is beszélve, hogy működése 70 százalékkal is halkabb lehet, írja az Automobilwoche.

Az LNG mínusz 162 fokra hűtött földgáz, melyet kilenc bar nyomás alatt tartva hatszázszor több energiát lehet egyetlen tankban eltárolni, mint gázolajból, vagyis az elektromos haszongépjárműveknél legnagyobb problémát jelentő kis hatótáv egyáltalán nem jellemző az LNG-s kamionokra. Akkor viszont miért nem terjedtek még el? – kérdezhetnénk. A válasz egész egyszerű: hiába olcsóbb az LNG, mint üzemanyag, maguk a járművek még drágábbak a dízeleseknél. A szállítmányozással foglalkozó, vagy flottákat fenntartó cégek pedig pontosan számon tartják, mikor lehet érdemes váltani, csakhogy ez a pont még nem érkezett el. Elemzések szerint 2030-ra az LNG-meghajtás részesedése mindössze tíz százalékos lehet a német teherautók között.

A gázolaj árának hosszabb távú emelkedése, vagy a cseppfolyós földgáz árának csökkenése, esetleges állami támogatások – ezek segíthetnék az arány gyorsabb növekedését, ám az infrastruktúra hiányosságai még ez esetben is komoly hátráltató tényező lenne. Miközben a haszongépjárművek piaca folyamatosan bővül, 2020-ig egy nemzetközi kezdeményezés során 400 LNG-kutat építenének Európa legfontosabb útvonalai mentén. A legkomolyabb lökést talán az adhatná, ha a teherautók emissziós szíját is rövidebbre húznák.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink