Trend Sok még az akadály a gázüzem térhódítása előtt

Sok még az akadály a gázüzem térhódítása előtt

Uzoni Ábel | 2016.09.22 08:30

Sok még az akadály a gázüzem térhódítása előtt

Dacára annak, hogy az energiaszolgáltatók Magyarországon az elmúlt évtizedekben nem tettek a gázközlekedés elterjesztése érdekében, az uniós tagállamoknak 2020 végéig megfelelő számú nyilvános CNG-töltőállomást kell kiépíteniük az agglomerációs térségekben, valamint más sűrűn lakott településeken azért, hogy a minden szempontból előnyösebb üzemanyag használatát lehetővé tegyék.

Hirdetés

Akár 50 milliárd forintnyi éves megtakarítás is elérhető lenne a magyar költségvetésben, ha elindulna a tervszerű átállás a gázüzemű közlekedésre. Ez az egyik tételmondata annak a tudományos munkának, amelyből megismerhetjük Magyarország két évtizedre kivetített gázüzemű közlekedési stratégiáját. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) eddig tíz fejezetben (http://www.panlng.eu/tanulmany/) , 1600 oldalon foglalta össze, hogy mennyivel lenne tisztább, élhetőbb és fenntarthatóbb a környezetünk, ha fokozatosan beengednénk a közúti és vízi közlekedésbe a gázüzemű járműveket. Egy, a héten tartott budapesti sajtóeseményen a MGKKE elnöke nem vállalkozott rá, hogy részletekbe menően ismertesse a hamarosan Brüsszelnek benyújtandó PAN-LNG-kutatás eredményeit, csupán azokról a folyamatokról beszélt, amelyek mentén az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítése, a kibocsátott szennyező anyagok mennyiségének leépítése halad. Mert a munka már elindult, többek között kiépítésre vár öt LNG-töltőállomás a TEN-T európai közlekedési útvonal mentén, és úton van egy magyar innováció, a bárhol felállítható LNG-töltőkonténer. Egy nyári uniós döntés értelmében egyébként Magyarországon 39 CNG-töltőállomás létesül, és a csepeli kikötőben a PAN-LNG-4-DANUBE projekt keretében egy cseppfolyósított földgáz tárolására alkalmas terminál is helyet fog kapni, megnyitva az utat a vízi közlekedés környezetkímélőbbé tétele előtt.

„Dacára annak, hogy az energiaszolgáltatók Magyarországon az elmúlt évtizedekben nem tettek a gázközlekedés elterjesztése érdekében, az uniós tagállamoknak 2020 végéig megfelelő számú nyilvános CNG-töltőállomást kell kiépíteniük az agglomerációs térségekben, valamint más sűrűn lakott településeken azért, hogy a minden szempontból előnyösebb üzemanyag használatát lehetővé tegye” – mondta az MGKKE elnöke, Domanovszky Henrik. A beruházások előmozdítása érdekében szükség van mind a szabályozói, mind pedig az ösztönzői környezet változtatására is. Vannak azonban további problémák is a gáz-töltőállomások építésével. Bár a gázvezeték-hálózat igen sűrű, a sűrítést és extrém hűtést végző kompresszor 90 decibel környékén dolgozik, így belvárosi lakókörnyezetbe nem telepíthető ilyen töltőegység. Ehelyett jellemzően rosszabbul megközelíthető, a sofőrök számára nem túl vonzó, a városközpontoktól távolabb eső ipari zónákban leltek otthonra az alternatív üzemanyag-kutak. Az alternatív megoldás tehát még mindig nincs túlságosan szem előtt. Domanovszky Henrik szerint épp erre lesz megoldás egy magyar fejlesztésű – és a remények szerint magyar gyártású - mobil rendszerű töltőkonténer, amely telepítése nem lesz akkora gond. A PAN-LNG-tanulmány arra is rámutat, hogy a folyamatosan növekedő biogáz-igény kielégítésének egyik módja a hazai gyártás megteremtése lehet, ez sok, még feltáratlan hazai gázmezőre támaszkodhat.

Ami a gázüzemű közlekedés felfutásának jövőjét illeti, három lehetőséget vázolt a PAN-LNG-tanulmány: alacsony, közepes és magas elterjedéssel számoltak. A váltás egyre sürgetőbb, az Európai Bizottság által kiadott Közlekedés Fehér Könyve szerint a CO2-kibocsátást 60 százalékkal kell csökkenteni 2050-re az 1990-es szinthez képest, ám a jelenlegi kibocsátással még a közelében sem vagyunk a mostanra elvárt értéknek, ugyanis a 26 évvel ezelőtti szinthez képest 80 százalékkal magasabban állunk. A 2013-ban elfogadott Nemzeti Közlekedési Stratégia úgy fogalmaz, hogy az OECD-országokban 2030-ra a kőolaj-felhasználás aránya csökkenni fog, az energia-mixben a földgázalapú közlekedés 16, a tisztán elektromos erőforrás felhasználása 2 százalékkal lesz jelen.

A MGKKE elnöke az Autopro.hu kérdésére elmondta, a 16 százalék a vázolt magyarországi viszonyokra vetítve valahol a közepes és a magas elterjedési szint között helyezkedik el, míg a magas elterjedést kicsivel 20 százalék fölé lőtte be az MGKKE. Kimutatásaik szerint a gázüzemre való átállás húsz éves távlatban közepes elterjedés esetén évente 25, magas elterjedés esetén pedig 50 milliárd forint nettó megtakarítást jelentene a nemzetgazdaság számára. Ez jól mutatja, hogy ebben az irányban érdemes erőfeszítéseket tenni.

Felvetésünkre, hogy a maximális megtakarítás elérése érdekében most rögtön el kellene kezdeni átállítani a jogi szabályozókat, a beszállítási- és kereskedelmi hálózatot – viszont nem mindenkinek ez az érdeke - az elnök azt mondta: Természetes, hogy aki olajat finomít, annak a legkevésbé érdeke, hogy bármiféle alternatíva megjelenjen, tehát nyilvánvalóan vannak ellenérdekelt szereplők. A párizsi klímakonferencia után viszont mindennél erőteljesebben nyilvánvalóvá vált a CO2-csökkentés szükségessége. A magyar közlekedésben a megújuló energiaforrások részarányának el kell érnie a 10 százalékot, emellett CO2-kibocsátást kell elérni. A szakember szerint viszont a csökkenéshez nem lesz elegendő, hogy a gépkocsikban, a végfelhasználóknál az emissziós szinteket kezdjük csökkenteni. Ehhez az egész energia-felhasználási folyamatot kell átalakítani. A PAN-LNG-projekt azt mutatja be, hogy nulla-közeli CO2-kibocsátást eredményező közlekedés bevezetése is lehetséges. Az EU-tagállamoknak november 18-ig kell bemutatniuk Brüsszelnek, milyen szakpolitikai intézkedések mentén kívánnak eleget tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentés követelményeinek, a PAN-LNG-tanulmányok ehhez kellően alátámasztott vizsgálati eredményekkel szolgálnak.

És ha már gázüzemű közlekedés, a sajtóeseményen bemutatkozott a héten a hannoveri kiállításon is megjelenő IVECO Stralis Natural Power (NP) gázmotorja. A 9 literes Euro 6-os erőforrás teljesen új fejlesztés, de már nemcsak IVECO, hanem a más gyártók kamionjaira is felkerül. Molnár Tamás, a Danube Truck Magyarország Kft. ügyvezetője elmondta, az IVECO most bemutatkozó vontatójára dupla LNG-tartály került, amely 1500 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, felnőve ezzel a hagyományos dízelüzemű haszongépjárművekhez. Az előnyöket sorolva Molnár Tamás elmondta: a gázmotorban az a jó, hogy nincs kipufogógáz-visszavezetés (EGR), nincs katalitikus redukciós folyamat (SCR), ezáltal nincs AdBlue-adalékolás, nincs részecskeszűrő, és nincs utólagos üzemanyag-befecskendezés sem.

Kiemelt Partnereink