Trend Megint az autóiparban kavar Trump

Megint az autóiparban kavar Trump

autopro.hu/B.B. | 2017.03.10 15:00

Megint az autóiparban kavar Trump

Az amerikai elnök lazítana a gyártókra vonatkozó fogyasztási előírásokon, azonban amilyen jól hangzik ez rövid távon, olyan komoly veszélyt jelenthet az évek múlásával.

Hirdetés

Megúszhatják az amerikai autógyártók a fogyasztási (és ezzel együtt emissziós) normák további szigorítását, írja az Economist, ugyanis az új elnök az eddig előkészítés alatt álló rendelkezések visszavonását fontolgatja. Nem a mostani lenne az első alkalom, hogy Donald Trump egy hirtelen jött gondolattal vezérelve elhajítja elődjének évekig tartó munkájának eredményét.

Az új kormányzat az Obama-adminisztráció által még 2009-ben, az autóipari szereplőkkel hosszú tárgyalások után létrejövő konszenzus jegyében megkezdett üzemanyag-felhasználási előírásokat húzná keresztbe. A korábbi elképzelések szerint a gyártók az elkészült személykocsik és kisteherautók átlagfogyasztását 2016-ra 6,6 liter/100 kilométeres értékre szorították le, ezt 2025-re még tovább, 4,3 literre faragták volna le. Az évente körülbelül öt százalékos hatékonyságnövekedésnek ugyanakkor most vége szakadhat.

Ha Trump valóban eltörli a hatékonyságnövelési kényszert, azzal kedvezhet az amerikai gyártóknak, hiszen a kisebb K+F kiadások miatt a korábban várt trendeknél kedvezőbb árú járművekkel rukkolhatnak elő a piacon. Ráadásul a jelenlegi, alacsony benzinárak miatt egyelőre a keresleti oldal is jóval nagyobb érdeklődést mutat a hagyományos hajtású kocsik iránt, mint a csökkentett étvágyú, vagy épp alternatív hajtású modellek iránt. Csakhogy a pillanatnyi előnyök hosszabb távon már komoly veszélyeket hordoznak magukban, a fejlesztési verseny állami ösztönzőinek eltűnése miatti esetleges elkényelmesedés versenyhátrányt jelenthet az európai és ázsiai márkákkal szemben.

A lap ugyanakkor azt is hozzáteszi, a szabályozás módosítása nem lesz könnyű feladat. Mivel vissza kellene vonni az egyes államok saját, emisszióval kapcsolatos szabályhozatali jogát (a VW például éppen ezek miatt szembesült még több perrel a dízelbotrányt követően), a folyamat évekig is eltarthat, ráadásul még ezt követően is bírósági eljárások sora várhat az amerikai kormányzatra.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink