Trend Ez gyors volt: megadóztatnák az önvezető autókat

Ez gyors volt: megadóztatnák az önvezető autókat

autopro.hu/B.B. | 2017.05.15 10:12

Ez gyors volt: megadóztatnák az önvezető autókat

A megtett távolság alapján kalkulált adó bevezetését, az így befolyt összegből pedig infrastruktúrafejlesztést javasolnak vezető mobilitási tanácsadók. Logikát bőven találni az elképzelésben, így a példa ragadós lehet.

Hirdetés

Jól gondolja, ha úgy véli, az önvezető autók elterjedése nem csupán az egyes gyártók fejlesztéseitől és a fizetőképes kereslettől függ. A felívelő trend jóval összetettebb, elég ha csak a kevésbé gyakran emlegetett infrastrukturális igényekre gondolunk. Egy-egy önvezető kocsi ugyanis gond nélkül boldogul az emberi sofőrök tömegében, az igazi káosz az arányok felcserélődésekor várható. Hogy egy humánirányítású jármű ne borítsa majd fel az önjáró kocsik rendszerét, a közlekedési lámpáktól a megkülönböztető jelzésekig sok mindenre kiterjedő fejlesztésekre van szükség. A gond az, hogy ezek a közösségi beruházások tetemes forrásokat igényelnek, de a profitorientált vállalatok nem iparkodnak saját számlára bevállalni az autópályák és nagyvárosi utak felokosítását.

Erre a finanszírozási kérdésre amerikai szakértők szerint az önvezető autók használóira kiszabott adó lehet a megoldás, írja az autonews.com. A javaslat szerint az ilyen járművek használói a jelenleg a benzinre és dízelre vonatkozó adókkal (előbbi gallononként 18,3, utóbbi 24,3 cent) megegyező nagyságú közterhet fizetnének, magyarul az önvezető kocsikat választók a megtett távolság függvényében járulnának hozzá a kapcsolódó fejlesztések végrehajtásához. Még nagyobb kormányzati bevételt jelenthetne a sofőr nélküli haszongépjárművek (teherautók és buszok) hasonló megadóztatása.

Bár az Eno Center for Transportation elképzelése – mely egy 18 pontos finanszírozási ötletlista egyik szelete – logikus választ kínál egy komplex problémára, kérdőjelekből sincs hiány. Az egyik ilyen, hogy miként lehetne ellenőrizni, ki milyen mértékben kötelezett az adó megfizetésére. A Paul Lewis-vezette szervezet adóterve inkább csak járműflottáknál, például más egyéb díjakkal összevontan alkalmazható, azonban durva feltételezés, hogy a magánszemélyek nem fognak jelentős arányban önvezető kocsikat vásárolni.

Az biztos, hogy a magánszektorhoz viszonyítva lemaradott kormányzati technológiai előkészületek miatt a döntéshozók nyomás alatt állnak, ahogy az is, hogy nincs olyan sok idő a finanszírozási problémák megoldására.

Kiemelt Partnereink