Techtogether Egymillió forint sem elég egy pneumobilra

Egymillió forint sem elég egy pneumobilra

Pardavi Mariann | 2017.05.05 14:30

Egymillió forint sem elég egy pneumobilra

Pénteken dördölt el a startpisztoly az egri Érsekkertben, ahol a sűrített levegő és a mérnöki kreativitás találkozott egymással. Az egyik induló team csapatkapitányát, Veszelszki Krisztiánt egyebek mellett arról kérdeztük, hogyan fogják tudni munkakörnyezetben használni a versenyfelkészülés során szerzett tapasztalatokat.

Hirdetés

– “A játék a kutatás legjobb módja.” Miért ezt a jelmondatot választottátok a versenyre?
– Mindannyian úgy véljük, hogy tanulni nem csak a könyvek és jegyzetek fölött ülve lehet, hanem az együttes munkán, ötletelésen, avagy szó szerint a terepen is lehet. Mivel együtt dolgozunk, folyamatos kapcsolatban vagyunk a munka közben, ami így játékká, szórakozássá válik és nem fásultan, unottan tevékenykedünk a műhelyben, hanem önfeledten beszélgetünk, viccelődünk a jármű építése közben és mire az egész végére érünk azt vesszük észre, hogy sok mindent megtanultunk ezalatt az idő alatt.

– Miért pont a Pneumobil versenyt választottátok a gyakorlati ismeretek megszerzésére?
– Megannyi csapattagunk van, így természetesen a csapathoz való csatlakozásunk okai is sokrétűek. Van köztünk, akit mindig is érdekeltek az autók járművek, másokat a kétkezi munka, a tervezés/kivitelezés vonzott és természetesen van, aki az új szakterületek és az új tudás elnyerése céljából jelentkezett csapatunkba.

Dr. Juhász György (csapatvezető tanár), Géresi Zoltán (segítő tanár), Szeszák Bence Márk (csapattag), Nagy Szabolcs (csapattag), Veszelszki Krisztián József (csapatkapitány), Bojti Lehel (csapatsegítő), Apagyi Antal (guggol) (csapatsegítő), Tóth Tímea (sofőr, csapattag).

– Mit gondolsz, hogyan fogjátok a későbbiek során kamatoztatni a sűrített levegős hajtásból megszerzett ismereteiteket?
– Mindannyian látjuk, hallunk róla és tapasztaljuk azt, hogy akik valamilyen egyetemi versenycsapatban dolgoznak, azokat a hallgatókat a cégek szinte azonnal felveszik, mondhatni kapkodnak értük. Olyanra is láttunk már példát, hogy egy cég konkrétan megkeresett egy hallgatót és munkalehetőséget kínált neki. Az ezidő alatt megszerzett tudást, mint például 3D-s tervezés, rajzolás, szerelés, építés, pneumatikai és elektronikai ismeretek mind olyan dolgok melyeket azonnal alkalmazni tudunk, ha egy céghez kerülünk.

– Hogyan zajlott az elmúlt hónapok munkája?
– A járművünk napról napra fejlődött. Mindennek megvolt a maga sorrendje. Eleinte a szükséges fizikai átalakításokat hajtottuk végre, mint például egy elektromos gázpedál beépítése, az új szeleprendszerhez egy tartókonzol készítése, valamint a hajtáslánc új elemeinek elkészítése. Ezekkel párhuzamosan történt a vezérlés, a kábelek, kapcsolók, érzékelők beszerelésre való előkészítése, valamint maga a vezérlő program megírása. Ezt követően jött az összeszerelés, mely során a teljes hajtás és hajtőmű valamint az elektromos rendszert helyeztük a járműbe. Aztán a finombeállítás és a tesztelés következtek, hogy a versenyen a lehető legkevesebb meglepetés érhessen minket.

Első helyezésért küzd a 2017-es Pneumobilon a Debreceni Egyetem csapata

– Mi okozta a legnagyobb mérnöki kihívást a munka során, hogyan oldottátok meg?
– Ha egyet kellene mondanunk a sok közül, akkor talán a vezérlés volt a legnagyobb kihívásunk, ugyanis a csapat eleinte nem rendelkezett mechatronikai mérnök taggal – a mechatronikai hallgatók vezérlések készítését is tanulják –, így két gépészmérnök hallgatónk a nulláról építette fel mai tudását, ami igen nagy teljesítmény és kamatoztatni is tudják majd ezen ismereteiket. Idén talán szintén a vezérlést említeném meg, mert ebben az évben magasabb szintre léptünk, azaz kifinomultabb, pontosabb vezérlést tesz lehetővé idei újításunk, az elektromos gázpedál beépítése.

– Nagyságrendileg mennyi pénzből lehet elkészíteni egy ilyen járművet?
– Ezt sokban befolyásolhatja az adott jármű kivitelezése során felhasznált anyagok mennyisége, minősége, a szükséges alkatrészek, melyeket mi magunk nem tudunk előállítani. Megközelítőleg minimálisan egymillió forint körül mozog egy jármű elkészítése. Ez az összeg nem tartalmazza a pneumatikus alkatrészeket, melyeket az Aventics Hungary Kft. biztosít a résztvevő csapatok számára. Mindezeken felül a járműre fordítható összeg határa a csillagos ég.

A pneumatikához kapcsolódó ismeretek mellett beletanultak a 3D tervezésbe, rajzolásba, szerelésbe is

– Milyen segítséget kaptok az Debreceni Egyetemtől?
– A Műszaki Kartól számos segítséget kapunk. Például hozzáférést a forgácsoló és hegesztő műhelyhez, ahol nemcsak a megépíthettük a járművet, de az ahhoz szükséges eszközöket, berendezéseket is használhattuk. Ezen felül természetesen a legnagyobb segítséget a szaktanárainktól kapjuk, akik mindig készséggel állnak rendelkezésünkre és segítenek az esetleges problémák megoldásában és jó tanácsokkal látnak el minket. Ezúton is szeretnénk megköszönni munkájukat és segítségüket.

– Milyen cégek álltak mögétek szponzorként?
– Számos céggel állunk kapcsolatban, akik valamilyen módon támogatnak minket. Hogy néhányat megemlítsek: Aventics Hungary Kft., FAG Magyarország Ipari Kft., a Debreceni Egyetem Hallgatói Önkormányzata (HÖK), Adix, Gyöngy Bike, Pólus 2001 Bt., A-Takács Kft., Loctite. A sok támogatót a műszaki menedzser hallgatóinknak köszönhetjük, akik folyamatosan segítenek új szponzorokat keresni.

A csapattagok úgy gondolják, tanulni nemcsak a könyvek és jegyzetek fölött ülve lehet

– Milyen szakon tanulnak a csapattagok?
– Erre az évre kissé kiszínesedett csapatunk. Letöbben gépészmérnök hallgatók vagyunk, van egy mechatronikai mérnök hallgatónk, valamint egy lány is van a csapatban, aki nem más, mint a pilótánk, ő pedig építőmérnök hallgató. Ezen felül pedig segítik még a csapatot műszaki menedzser hallgatók is.

– Milyen tapasztalatotok van versenyzés terén?
– Csapatunkban vannak idősebb és fiatalabb tagok is. Mindannyian a DE-Főnix Pneumobil csapatban kezdtük pályafutásunkat. Néhányunknak az idei lesz a 3. megmérettetés, van, akinek a 2. alkalom és természetesen az új tagjainknak ez lesz az első. Mindannyiunknak ezzel kezdődött az autóépítő versenyes pályafutása, azonban az elmúlt években volt lehetőségünk betekinteni más autóépítő csapatok munkájába is itt a műszaki karon.

– Milyen helyezésre számítotok?
– Természetesen első helyezésre! Viccet félretéve, a tavalyi évet figyelembe véve, amikor erős középmezőnyben végeztünk 10. helyezéseket elérve az 50 csapatból, idén célunk az első 5 helyezettben benne lenni. Egy biztos, hogy mindent beleadunk, és minden tudásunkkal azon leszünk, hogy elérjük a dobogót!

Kiemelt Partnereink