Techtogether Egyenesen Japánból kap segítséget a SZEngine

Egyenesen Japánból kap segítséget a SZEngine

Szabó Krisztina | 2017.05.17 06:30

Egyenesen Japánból kap segítséget a SZEngine

Légrádi Gergellyel, a SZEngine Motorfejlesztő Csapat konstrukciós vezetőjével beszélgettünk. A sok újdonság mellett szóba került egy új projekt is, amelyhez várják az új tagokat és a szponzorokat.

Hirdetés

– Mi kell ahhoz, hogy össze lehessen fogni egy ilyen csapatot?
– Türelem, elhivatottság és jó emberismeret, szerintem ezek a legfontosabbak. Nagyon fontos, hogy meglegyen a motiváció mindennap, illetve nagyon sok időre van szükség, amit az ember bele tud rakni ebbe a projektbe. Jelenleg a konstrukciós vezetői feladatokat látom el a csapatban, így feladataim közé tartozik a csapattársaim munkájának a koordinálása, az alkatrészek tervezésének és gyártási folyamatainak a felügyelete. Emellett fontos tényező a gyártókkal és támogatókkal, valamint együttműködő partnerünkkel, az Arrabona Racing Teammel való kapcsolattartás is.

– Mi inspirál vagy motivál a munka során?
– Ez egy egyedülálló projekt Magyarországon, ilyennel foglalkozni már önmagában is motiváló. Azért dolgozunk nap mint nap, hogy fejlesszük önmagunkat, és ez által a csapatot is. Hiszünk abban, hogy ez később kifizetődhet a munkánk során is. Ez az egyik inspiráció. A motiváció pedig az, hogy az ember munkája az egész csapat munkájához járulhat hozzá, illetve a közös kihívások is motiválnak.

– Úgy tudom, több részlegben működtök. Mi van az egyes tevékenységek mögött? Milyen szempontok alapján osztjátok be az embereket a részlegekbe?
– A csapatunk alapvetően két részre tagolódik. Van a konstrukció, vagyis a tervezés rész, ide tartozik a motortervezés, motorszerelés, alkatrésztervezés, tesztelés, szimuláció, és van a menedzsment részleg, aminek a feladata a jogi, gazdasági háttér megteremtése, szponzorokkal való kapcsolattartás, rendezvényszervezés, HR témák, és média megjelenések. Minden új jelentkező esetében felvételi elbeszélgetéseket tartunk, megkérdezzük, mi érdekli őket, milyen előképzettségük van, például motor vagy autószerelőnek tanultak-e. Érdeklődünk, hogy hasonló munkát szeretnének-e végezni, vagy mást próbálnának-e ki? Sokan igénylik azt, hogy bemutassuk nekik az egyes területeket, így biztosítjuk azt, hogy mindenki az érdeklődésének megfelelő dologgal tudjon foglalkozni. Egy-egy részleg nagyon komplex feladatokat lát el. Nagyon fontos a kommunikáció a részlegek között. Emellett fokozottan várunk a csapatba villamosmérnököket, hiszen a jövőben elkezdünk foglalkozni villamos hajtáslánc fejlesztésével is.

– Ebben az új projektben milyen céljaitok vannak?
– Látjuk azt, hogy az ipar is fokozott figyelmet fordít a villamos hajtásokra, így mi is nyitunk feléjük, de a hagyományos motorfejlesztést is szeretnénk fenntartani, mert hatalmas tudásbázist építettünk fel az évek során ezen a területen. Az Arrabona Racing Team-mel együtt nyitunk az elektromos meghajtás felé, ehhez sok gépész, járműmérnök és villamosmérnök hallgatóra van szükségünk, így bátorítom azokat, akiket érdekel ez a terület, hogy jelentkezzenek a csapatba.

– Honnan szeditek össze ezt az említett tudásbázist? Mennyire fontos az önképzés?
– Jelenleg az 5. generációs motor gyártásának fázisában vagyunk, így az elmúlt évek alatt az előző generációs motorok tervezése során nagyon sok tudást, információt gyűjtöttünk. Ezeket a dokumentációkat főleg internetes szervereken tároljuk, amiket megosztunk a tagjainkkal. Minden alkatrész tervezése során első lépés az irodalomkutatás, a tervezők az adott témákhoz kapcsolódó anyagokat tanulmányozzák, megismerkednek az adott témában kutató korábbi társaik kutatásával is. Az önképzés nagyon fontos. Például egyik csapattársam magától tanulta meg a véges elemes szimulációs szoftver használatot, vagy modellezést, pedig nem is volt feladata. A tagok maguktól jönnek rá, hogy ez segíti a csapat munkáját, és ezzel önmaguk is többek lehetnek. Az interneten rengeteg oktatóanyag, oktató videó található, ami szintén nagy segítség az önképzés során. Emellett fontos fenntartani a régi tagokkal a kapcsolatot, akik tapasztalataik révén nagyon nagy segítségek a csapat számára.

– És ők hogy segítik munkátokat? Tudnak beszállítókat, szponzorokat keresni nektek?
– Mindenki nagyon segítőkész, aki végzett a csapatban és elhelyezkedett egy cégnél. Például egyik volt tagunktól Japánból Skype-on érkezett segítség. Szponzorkeresés nem jellemző, mert mindent elölről kell kezdeni az új munkahelyen, fel kell építeni kapcsolatokat, ami sok idő. Volt már rá példa, hogy régebbi tagunk ajánlott nekünk új céget, aki segítségünkre lehet.

– Említetted az Arrabona Racing Team-et. Mennyire vagytok velük, illetve más magyar csapatokkal kapcsolatban?
– Magyarországon 4 csapat van, Miskolcon, Kecskeméten, Budapesten, a Műszaki Egyetemen, és itt Győrben az Arrabona Racing Team. A Formula Student világméretű sorozat, nagy a verseny a csapatok között, de jó kapcsolatot ápolunk. Az igazi cél ebben a versenyben a fejlődés és a tanulás. Egymás autó bemutatójára, vagy Design Freeze eseményeire is meg szoktuk hívni egymást. Magyarországon két húzó csapat van, a BME FRT és az Arrabona Racing Team, de a kecskemétiek és a miskolciak is évről évre fejlődnek. Az Arrabona Racing Teammel nagyon szoros az együttműködésünk, hiszen a tavalyi évben először használták az általunk fejlesztett motort a versenyszezonban, szép eredményeket elérve. Ezt az együttműködést folytatjuk az idei szezonban is.

– Vannak másoktól is megkereséseitek?
– 2016. volt az 1. versenyévadunk, ami sok kihívást tartalmazott. Vannak megkereséseink német és angol csapatoktól, ami mutatja, hogy van potenciál abban, amit csinálunk, ami egy plusz motivációt jelent számunkra.

– Milyen költségekkel gazdálkodtok?
– Nehéz számszerűsíteni, hiszen ide tartozik a szponzorainktól kapott anyagi támogatás, tréningek támogatásai, szoftverek, gyártás stb. Nagyon köszönjük azoknak a támogatóinknak is, akik alkatrészeket gyártanak számunkra, vagy a megmunkálásban segítenek, hiszen egy egyedi alkatrész gyártása költséges. Emellett a gyártókkal való konzultációk során nagyon sokat fejlődhetünk. Köszönjük szépen a támogatásokat szakmai, rendezvényszervezési, illetve bármilyen témában, ami hozzájárul ahhoz, hogy ez a projekt sikeres legyen. Kapunk támogatást például külföldi kiállításokra való utazáshoz is, ami egy nagyon fontos tényező, hiszen a csapatot és az egyetemet is népszerűsíthetjük ez által. Emellett az egyetemnek is nagy köszönettel tartozunk, hogy támogatja ezt a projektet.

– Hogyan tudjátok a nyugati csapatokkal felvenni a versenyt?
– Külföldön kicsit más a hozzáállás a Formula Student-hez, például néhány egyetemen az adott hallgatók az adott félévben csak és kizárólag ezzel a projekttel foglalkoznak, reggel nyolctól éjjel 2-ig, minden nap. Ez meglátszik a világranglistán elfoglalt helyezésükön is. A nyugati csapatok nagy szponzorokkal rendelkeznek, van olyan, amelyiknek 4 nagy autógyár van a pólójukon. Más csapat saját versenykamionnal utazik. Itthon is egyre fejlődik a Formula Student, egyre több cég csatlakozik támogatóként a projekthez, hiszen közel kerülhetnek a hallgatókhoz. Természetesen a cégeknek jó a képzettebb, munkatapasztalattal rendelkező szakember, mint a friss diplomás, akinek még nem volt komolyabb munkatapasztalata. Nálunk a csapatban, annak, aki megérdemli, megadjuk a lehetőséget, ha egy cég gyakornokot, vagy munkatársat keres.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink