Techtogether A teljes hajtásrendszert a BME hallgatói fejlesztik

A teljes hajtásrendszert a BME hallgatói fejlesztik

Pardavi Mariann | 2016.08.03 09:03

A teljes hajtásrendszert a BME hallgatói fejlesztik

Egész Európa-szerte zajlik a Formula Student szezon: egy korábbi cikkünkben azt ígérték a BMEmotion csapat tagjai, hogy a jövőben az ő csapatuk is részt fog venni az együléses formulaautók versenyén. Megnéztük, hol tartanak a jármű fejlesztései, Várszegi Kristóf csapatkapitány válaszolt érdeklődésünkre.

Hirdetés

– Az olvasóink számára nem ismeretlen a tevékenységetek, hiszen már beszámoltunk a csapat munkájáról. A jármű tervezését akkor már befejeztétek, a gyártás állt előttetek. Mi történt azóta?
– Ebben a szezonban sajnos egészen biztos, hogy nem indulunk versenyen, az autónknak csak bizonyos részegységei készültek el. A cikk megjelenése óta elkészült egy már valóban jól működő villamos motor, valamint komoly előrelépés történt a hajtáselektronika fejlesztésében: működik az inverterünk, sikeres teszteken vagyunk túl egy kisebb teljesítményű motorral. Ez utóbbi kevésbé látványos eredmény, de fontos mérföldkő, elengedhetetlenek egy jól működő jármű elkészítéséhez. Látványosabbnak mondható, hogy a jármű térhálós acél vázának gyártása is előrehaladott állapotban van, a Siemens Gizella úti telephelyén történik a hegesztés. Hosszabb távon is érdemesnek tartom kihangsúlyozni, hogy ez a projekt inkább kutatás-fejlesztési tevékenységnek tekinthető. A járművet a Formula Student szabályainak megfelelően tervezzük és építjük, elsősorban a szigorú biztonsági előírások miatt. Azonban a versenysport helyett inkább az innovatív megoldásokra helyezzük a fókuszt, igyekszünk a lehetőségekhez képest mindent házon belül kifejleszteni. Így tovább tart egy jármű megépítése, de közben sokkal több értékes tapasztalat gyűlik össze. Az, hogy végül milyen versenyen indulunk el, egy későbbi döntés kérdése, gondolkodunk az MVM Energiafutamon, illetve más alternatív hajtású járműveknek kiírt versenyeken is.

– Melyik fejlesztésetek okozta a legnagyobb fejtörést? Mire vagytok büszkék?
– A gépészeti megoldások közül az egyedülálló kormányművünket emelném ki. Itt két, változó áttételű fogaskerék-fogasléc pár eltérő szögben tudja elfordítani a két első kereket, ezáltal jobb menettulajdonságokat remélünk. A szerkezet valódi hatását az első teszteken fogjuk csak meglátni, hiszen máshol még nem alkalmaztak hasonló megoldást. A legutóbbi rólunk tudósító cikk megjelenésekor még csak papíron létezett ez az alkatrész is, azóta a Dendrit Kft.-nek köszönhetően már valósággá vált. A villamosmérnöki megoldások közül leginkább arra vagyunk büszkék, hogy a teljes hajtásrendszert házon belül fejlesztjük, a motortól kezdve a teljesítményelektronikán át a felügyeleti rendszerekig.

– Mit érdemes tudni a járművetek paramétereiről?
– Háromfázisú állandómágneses szinkronmotor, 17 kW névleges üzemben, háromszorosan túlterhelhető; 380 V egyenköri feszültség; acél csőhálós karosszéria; kettős keresztlengőkaros, nyomórudas felfüggesztés elől-hátul; speciális fogasléces kormánymű; 300 kg tervezési súly; kompozit burkolat.

– Milyen segítséget kaptok az csapatnak otthont adó intézménytől, a Budapesti Műszaki Egyetemtől?
– A Villamos Energetika Tanszék biztosít számunkra helyet, azonban a későbbiekben valószínűleg a jármű összeszereléséhez újabb műhelyre is szükségünk lesz. Kaptunk anyagi támogatást azoktól a karoktól, ahonnan a csapat tagjai érkeztek, továbbá sokat jelent számunkra, hogy több oktató is konzultációval segíti a csapatunkat.

– Milyen cégek állnak a csapat mögött támogatóként?
– Az évek során több céggel álltunk kapcsolatban, sokan segítették a munkánkat. A Siemens jelenleg sokat segít nekünk a váz gyártásával, a Zarges egyéb gyártási feladatokban támogat minket. A Zoltektől szöveteket, míg a Loctite-tól ragasztókat és konzultációs lehetőséget kaptunk. További támogatóink például a Varinex – 3D nyomtatás –, a HVG Press –bemutatkozó anyagok –, az Eurocircuit – NYÁK gyártás –, az Edutus Főiskola – lézervágás –, a ProcessTech – vízvágás –, a Farmelco – elektronikai alkatrészek – és a Kvalix Automatika –gépészeti gyártás. Korábban a Dendrit Kft. is sok alkatrész gyártásával segítette a csapatot. Bízunk benne, hogy a jövőben továbbra is támogatnak minket. A következőkben szeretnénk újabb támogatókat is szerezni, elsősorban a gépészeti gyártáshoz: a második villamos motor illetve az uprightok gyártása komoly kihívást jelentő feladat.

– Hányan vagytok a csapatban?
– Körülbelül 15-20 hallgató alkotja a csapatunkat. Legtöbben a mesterképzésben vagy az alapképzés végén járnak egyetemi tanulmányaikban a gépészmérnöki kar, a villamosmérnöki és informatikai kar valamint a közlekedésmérnöki és járműmérnöki kar különböző képzésein. Illetve több csapattagunk végzett az egyetemmel, de továbbra is értékes tanácsokkal, szakmai konzultációval segítik a munkát. A következőkben szeretnénk újabb hallgatókat bevonni, lehetőséget biztosítunk tudományos diákköri munkára, valamint szakdolgozat témákkal is tudunk szolgálni.

– A járműépítő csapatok egyik nagy gondja, hogy az évente cserélődő csapaton belül ne vesszen el a meglévő tudás. Hogyan oldjátok meg a generációváltást?
– A csapaton belül igyekszünk megoldani az utánpótlást. Én például 2013 januárjában elsőévesként csatlakoztam a csapathoz, első feladatom a pedálbox tervezése volt a tapasztaltabbak irányítása mellett. Később a gyártó cégekkel való kapcsolattartás lett a feladatom, majd a korábbi csapatkapitányunkat, Nagy Ádámot igyekeztem segíteni. Egyre nagyobb felelősséggel járó feladatokat bíztak rám, végül a tavaszi félév eleje óta csapatkapitányként igyekszem előmozdítani a dolgokat. Hasonló módon próbálunk újabb hallgatókat bevonni a csapatba, például idén júniusban három új tagot köszönthettünk, akik egy-egy témakiírásunkra jelentkeztek. A jövőben is hasonló módon tervezzük az utánpótlás megoldását, minden félévben, akár több alkalommal igyekszünk témákat kiírni, amire jelentkezhetnek érdeklődő hallgatók, akik szeretnék a szabadidejük egy részét a projektben hasznosan eltölteni.

Kiemelt Partnereink