Életmentő luxus mentő

Szerző: Gracza Zoltán | 2011.02.02. 07:00

Személyautójának kényelméről mindenki maga dönthet, a mentőautók felszereléseit viszont készen kapja mentőszemélyzet és a beteg. Körülnéztünk az Ambulanz Mobile korszerű mentőautógyárában.

A Magdeburg melletti schönebecki székhelyű Ambulanz Mobilénél készülnek Németország legsikeresebb mentőautói. Az itt gyártott járművek tizenöt tartományból nyolcban az eladási listák élén állnak, miközben 24,2 százalékukat külföldre vitték. De mi lehet a siker kulcsa?

Az Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG bejárata a Magdeburg melletti Schönebeckben.

Az Ambulanz Mobile 1991-ben alakult egy kelet-német traktorgyár alapjain. Hat dolgozóval kezdték meg a munkát, amely a kezdeti időkben kimerült a mozgássérültek szállítására szolgáló járművek átalakításában. Mára ezzel szemben 160 munkás dolgozik a gyárban, akik az elmúlt években évi ezer járművet készítettek a megrendelők részére. A gyár rendelkezik négy, nevesített típussal is, amelyek segítségével körülbelül irányt lehet szabni a megrendelők igényeinek. E típusokat és azok lehetséges variációit, valamint az egyéni megrendeléseknél alkalmazható egyéb részegységeket egy külön fejlesztési részleg tervezi.

Egyedi tervek alapján, négy soron, hat-hat állomáson készülnek a különböző autók.

Az egyéni megrendeléseknél a mérnökök először megvizsgálják, hogy az adott típuson elvégezhető-e a kívánt átalakítás. A második – a mai helyzetben a legnehezebb – kérdés, hogy a kiválasztott jármű mikor érkezik a gyárba. De bármikor is kerüljön erre sor, a megbízás aláírásának napjától a munka-előkészítő csapat összeállítja és megtervezi a járművet és a gyártást, külön kidolgozva minden munkafolyamatot. Mikor végre megkezdhetik az átalakítást, már minden tervet és alkatrészt előkészítettek, így a legbonyolultabb jármű építése sem tarthat tovább két és fél hétnél. Egyszerűbb a kérdés, ha a vevő választ egyet a gyár alaptípusai közül. Két mentőautó, a Hornis és a Tauris, valamint két rohamkocsi, a Delfis és a Tigis szerepel az Ambulanz Mobile könnyen specifikálható palettáján.

Hornis az első állomáson; alig két hét múlva kész mentőautóként gurul ki a gyárból.

A Hornis egy VW Transporter alapokra készülő jármű, amely igény szerint alacsony, közepes, vagy magas tetővel is rendelhető. A magas tetős változat levágott teteje helyére egy kompozitból készült tetőburkolat kerül, amelybe a gyár által 2005 óta minden járművükre jellemző integrált villogókat szerelnek. A gyártás megkezdésétől a járművel utazik annak konkrét tervrajza is, amit a képzett munkások szakértő szemmel olvasnak. Az Ambulanz Mobilénél csak hosszabb képzési folyamat után lehet valakiből szerelőmunkás, így nem fordulhat elő, hogy a rajz valamely részét nem, vagy félreérti. Miután a Hornis karosszériája a négy külön sorból álló gyártócsarnokba kerül, megindul a mentőautóvá válás mozgalmas folyamata.

Először fröccsöntött belső burkolóelemeket helyeznek a beltérbe, a megrendelő által kívánt színben és kialakításban. A minél nagyobb egyben gyártott elemek elősegítik a későbbi tisztán tartást és fertőtlenítést, mivel így az illesztések és fugázások száma jelentősen lecsökken. Eközben a T5-ös gyári válaszfalát is kicserélik, ami így öt centiméterrel hátrébb kerül, több helyet biztosítva ezzel a vezetőnek és a kocsikísérőnek. A válaszfalba építik a jármű központi vezérlőit és diagnosztikai egységét, amelyeket a vezetőtér felől könnyebb megközelíteni és javítani, miközben a betegtér higiéniája is jobban megtartható.

Üvegszálas kompozitból készül a jellegzetes integrált villogókkal szerelt tető
Az előre legyártott oldalfalat a kiválasztott színben és kivitelben építik be

Ezután a padló is elkészül, ezt igény szerint ragasztják, vagy speciális rugalmas anyagból fújják. Ez utóbbi előnye, hogy illesztésmentes felületet biztosít és a már beszerelt tárgyak széleire is felvihető, ezzel teljesen megakadályozva a későbbi rések kialakulását. Bár a beltér kialakítására különböző ajánlatai vannak a cégnek, az egyéni járműgyártás itt mégis valódi értelmet nyerhet. A műanyag polcok, fiókok és tárolók helyett, igény szerint akár fából is képesek legyártani a mentőautó teljes berendezését. Az olasz megrendelők részére például a T5-ös oldalablakát kell billenthetőre cserélni, mivel az ottani szabályozások ezt írják elő.

A könnyen fertőtleníthető belső térben itt még szerelési munkák folynak

Az Ambulanz Mobile másik mentőautó változata a Tauris általában alacsony tetős Crafterből, vagy Sprinterből készül, de gyártották már középmagas tetős Transitból is. Ezt a típust nemcsak mentőautónak, hanem rendőr-, illetve tűzoltóautóként is képesek elkészíteni, teljesen egyedi igényekre szabva. Míg a mozgássérült-szállító autóknál a Ford Transit, a mentőautóknál pedig a Volkswagen Transporter a legkeresettebb alapjármű, addig a rohamkocsiknál a Mercedes Sprinter vezeti a megrendeléseket. A Delfis egyedi belső terét mindenben a rohamkocsik személyzetének és a beteg magas szintű ellátásának szolgálatára tervezték.

Míg mi körbejártuk a gyárat a munkások kivágták a Sprinter tetőlemezét
A süllyeszthető padlójú betegszállítóban kórházi ágyban szállíthatók a betegek

A legtöbb kezelőszerv és csatlakozó az egyedi tetőburkolaton kapott helyet, így innen vezérelhetőek a fények, a hőmérséklet, és ide csatlakoztathatóak a speciális eszközök is. Ideális megoldás ez, mivel a Delfis belmagassága két méter, így egy átlagos ember kényelmesen kiegyenesedve is végezheti a munkáját a járművön belül. A fontosabb kezelőszerveket több helyen is megismételték, így a beteg mellett ülve, vagy az oldal-, esetleg a hátsó ajtóban állva is szabályozható a külső és a belső világítás is. A speciális hordágy akár elektromos szintezéssel is készülhet, illetve magában foglalja a gerincsérültek szállításához szükséges támaszokat is. Az ágy rögzítése sem véletlenszerű, hosszirányba 20 G-s, keresztirányba 10 G-s gyorsulásnak képes ellenállni, így nem fordulhat elő, hogy egy baleset esetén kiszakad a helyéről. A baleseti biztonság növelése érdekében – valamint a német előírásoknak megfelelően – a gyár az összes típusát aláveti a szükséges törésteszteknek, ahol eddig minden alkalommal jól szerepeltek.

A Delfis bal oldali tolóajtaja mögött külön tárolórekeszt alakítottak ki

Nincs ezzel másképp a legújabb fejlesztésű Tigis rohamkocsi sem, pedig ez – az alaptípushoz képest – legnagyobb változtatásokon átesett típusa a gyárnak. A Tigis karosszériáját a fülke ajtaja mögött és fölött levágják, majd egy előre gyártott dobozt helyeznek rá, amely teljesen egy egységként foglalja magában a betegteret. Míg a Delfisnél a bal oldali tolóajtó és a műanyagburkolat között lehet tárolórekeszt kialakítani a vákuumágynak és a palackoknak, addig a Tigisnél erre egy jobb oldalra helyezett, kívülről nyitható tárolóban van lehetőség. Mindkét jármű külön elektromos rendszerrel rendelkezik a betegtér számára, ami elkülönített akkumulátorról kapja az áramellátást. Így a jármű üzemeltetéséhez szükséges energia mindig rendelkezésre áll, tehát nem fordulhat elő, hogy a kezelés közben lemerülő akkumulátorok miatt nem indítható a motor.

A Delfis mennyezetén minden megtalálható, amire csak szükség lehet
Jellegzetes oldalelem a Tigis egy egységként felszerelt betegterének oldalán

Ám mindez a nem vágyott, de mindenképp szükséges luxus nem csak a német betegeknek járna. Az importőri hálózatok és a finanszírozók készen állnak, hogy a milliónál is több kilométert futott magyar járműveket a bontókba segítsék. A kérdés csak az, hogy az üzemeltetők és a betegek igényei mennyiben különböznek.

Ambulanz Mobile mentőautógyár
Képgaléria (82 kép)