Szolgáltatók Tessék kapaszkodni: Trump ajánlata az autógyártóknak

Tessék kapaszkodni: Trump ajánlata az autógyártóknak

autopro.hu/B.B. | 2017.01.26 10:30

Tessék kapaszkodni: Trump ajánlata az autógyártóknak

Hivatalba lépése után szinte azonnal felmondott egy szabadkereskedelmi egyezményt, melyért az Obama-kormány évekig dolgozott, ezen felül találkozóra hívta az amerikai autógyártók vezetőit Donald Trump: nem akármilyen ajánlatokat kapott a Ford, az FCA és a GM.

Hirdetés

Január 20-án, múlt pénteken iktatták be hivatalába az USA új elnökét, akinek retorikája az első, elnöki pozícióban töltött napokban nem sokat enyhült a korábbihoz képest. Az első három, immár Donald Trump által szignózott rendelet közül ugyanis az egyik a csendes-óceáni szabadkereskedelmi megállapodásból való kivonulás volt. A 12 országot tömörítő megállapodást (TPP) alig egy éve kötötték, életbe lépését több éves tárgyalássorozat előzte meg. Hiába adta volna a TPP a teljes világkereskedelem negyedét, mivel legnagyobb gazdasági szereplője az Egyesült Államok, az egyezmény jövője Trump lépésével meglehetősen bizonytalanná vált. Bár hiba lenne komolyabb jóslatokba bocsátkozni, a TPP felrúgása nem sok jót sejtet a NAFTA számára sem.

Az új elnök kedden sem tétlenkedett, újabb fejezetet nyitva az autógyártók elleni (eddig) verbális harcban, tárgyalásra hívta a három nagy amerikai gyártó igazgatóit. A Ford, a Fiat-Chrysler és a General Motors első embereivel Donald Trump ezúttal személyesen is közölte, elvárja, hogy az autógyártók növeljék az USA határain belül előállított járművek számát. A Fehér Házban tartott találkozón ugyanakkor nem csak a hazai beruházásokat sürgető szólamok hangzottak el, Trump a gyártók együttműködése esetén a kereskedelmi és adózási szabályok enyhítését is belengette.

Talán ennél is fontosabb, hogy Trump a környezetvédelmi szabályokról is szót ejtett: megígérte, hogy csökkenti az autógyártók és az olajtársaságok előtti akadályokat, aminek egyik eszköze az emissziós határértékek tervezett szigorításának elhalasztása/elhagyása is lehet, vagyis eredményt érhetett el a még az Obama-kormány által 2025-ig duplájára emelni kívánt üzemanyag-hatékonysági előírások elleni lobbi. Ez a VW elmúlt másfél éves amerikai ostorozása után különösen érdekes.

A GM első embere, Mary Barra konstruktívnak és sok mindenre kiterjedőnek nevezte a találkozót, Sergio Marchionne szerint viszont Trump nem adott túl sok kapaszkodót, hogy az autógyártókkal való együttműködés pontosan milyen előírások megváltoztatását jelentheti. Az értelmes párbeszéd megkezdése mindenesetre pozitív az amerikai gyártókra nézve, és még inkább helyzetbe hozhatja őket a külföldiekhez képest.

Ugyanakkor még az is lehet, hogy a felek közeledése hosszú távon többet árt, mint használ, az Automotive News szerint az amerikai gyártók USA-beli beruházásainak politikai kikényszerítésének időzítése nem épp a legoptimálisabb: előrejelzések szerint a tengerentúli autópiac épp most jutott túl egy hullámhegyen, így a következő években a kereslet stagnálására vagy enyhe csökkenésére lehet számítani. A nyomás miatt ennek ellenére az autógyártók várhatóan vállalják az olcsó mexikói munkaerőről való lemondást, és esetenként inkább a drágább, hazai beruházások mellett döntenek, dollármilliárdokat áldozva ezzel a jó viszony fenntartása érdekében.

Hasonlóan látják a helyzetet a német autógyártók is, hiszen az esetleg tervezett kereskedelmi korlátozások veszélyeire hívják fel a figyelmet. Matthias Wissmann, a VDA német autóipari szövetség első embere szerint az adók megnövelésével és egyéb tarifák bevezetésével hosszú távon az USA vezetése saját magát lőné lábon.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink