Olaszországgal szemben nyomoz az EU a Fiat károsanyag-kibocsájtási ügye miatt

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.05.19. 10:30

Az Európai Unió jogi lépéseket tervez Olaszország ellen a Fiat-Chrysler károsanyag-kibocsájtási tesztek eredményeinek elcsalása miatt.

Az EU tisztségviselők egyre frusztráltabbak amiatt, hogy látják, hogyan játszanak össze a kormányzatok a befolyásos autóiparral. A jogi lépés a legtöbb, amit az Európai Bizottság megtehet azért, hogy kényszerítse a nemzeteket, korlátozzák azokat a dízel járműveket, amelyek szennyező nitrogén-oxidokat okádnak magukból.

Az EU szabályozói szerint Olaszország nem győzte meg őket a hatástalanító berendezések szabályozását illetően.

„Az olasz hatóságoknak további információkat kell nyújtania, amik meggyőzhetnek minket, hogy azok az eszközök, amelyeket a Fiat modellekben használtak, bizonyítottan legálisnak tekinthetők.” – közölték EU-s források.

Az olasz közlekedésügyi minisztérium nem reagált, azonban még februárban elmondták, hogy az új Fiat-Chrysler tesztjein nem találtak illegális szoftvereket.

A hatástalanító berendezések 2007 óta illegálisak az EU jogrend szerint. Ennek felülvizsgálatához vezetett a Volkswagen azon beismerése, mely szerint használt ilyen szoftvereket, hogy elfedje a való életbeli nitrogén-oxid kibocsájtást, ami légúti megbetegedéshez és korai halálhoz vezethet.

Múlt decemberben a bizottság eljárást indított öt ország ellen, beleértve Németországot, az Egyesült Királyságot és Spanyolországot, mert elmulasztották az autóipari szabályok betartását.

A saját autógyártói ellen emelt vád ellenére Németország megvádolta az olasz Fiat Chryslert, hogy illegális eszközöket használ, hogy visszafogja a károsanyag kibocsájtást 22 perc időtartamra, alig hosszabb időre, mint a hivatalos tesztek időtartama.

Miután Olaszország visszautasította Németország vádjait a Fiat 500X-en, a Fiat Dublo-n és a Jeep Renegade-n elrejtett szoftverekkel kapcsolatosan, Berlin kérvényezte Brüsszelnél, hogy legyen mediátor a vitában. A mediáció márciusban nagy nyilvánosság nélkül befejeződött.

A jelenlegi rendszer alatt, amit a bizottság próbál felülvizsgálni, a nemzeti szabályozók engedélyezik az új autókat, és egyedül nekik van joguk arra, hogy betartassák a rendet a gyártóknál. De ha egyszer a járművet engedélyezik az országban, azok a teljes közösségen belül eladhatóak lesznek.

A mostani megmozdulás lesz az első olyan lépés, amellyel igyekeznek a közösség 28 tagállamát az EU szabályozásaihoz kötni.

Ha a tagállamok elmulasztják az engedelmességet, Brüsszel az EU bírósága elé viheti őket Luxemburgba.