Szolgáltatók Nem halogatható a BKV buszparkjának megújítása

Nem halogatható a BKV buszparkjának megújítása

MTI/autopro.hu | 2011.03.09 18:27

Nem halogatható a BKV buszparkjának megújítása

A BKV többmilliárdos eszközmegújító programon dolgozik, mivel járműparkja mára teljesítőképességének határára érkezett.

Hirdetés

Az 1365 autóbusz átlagos életkora 17,2 év, több mint kétszerese az ideális 7,5 évnek. A legöregebbek a 200-as sorozatú 26 éves Ikarusok, a legfiatalabbak a Volvók, a járművek átlagos futásteljesítménye egymillió kilométer, de van kétmilliót futott autóbusz is - olvasható az MTI birtokába került BKV-tanulmányban.

A buszok állapota fokozott tempóban romlik az elmaradó felújítások miatt, 934 selejtérett, 66 pedig túlfutott, a reggeli kocsikiadás naponta veszélybe kerül, esztétikai felújításukra nincs pénz, csaknem 80 százalékuk pedig nem felel meg az esélyegyenlőségi elvárásoknak. A 2005-ös havi mintegy 10 ezer menetkimaradás a karbantartások elmaradása miatt 2009-re 22 ezerre nőtt.

A jelenlegi szabályok szerint csak Euro 5-ös besorolású motorral szerelt buszt lehet forgalomba állítani, a BKV-nak azonban a legtöbb, csaknem 570 busza csak Euro 1-es, 404 pedig besorolás nélküli. Mivel a felújítások nem jelentenek megbízható alternatívát, csak a járműpark cseréje lehet a megoldás. A következő két évben ezer új vagy megfelelő állapotú használt busz beszerzése válik időszerűvé.

Egy projekt keretében az Ikarus 412-es és 415-ös buszok egy részét felújítják, és Euro 5-ös motorral szerelik őket fel, ezeket a BKV hat évig használná, cseréjük 2016-17 környékén lesz esedékes.

A fiatalabb Volvo és Van Hool buszokat 15 éves korukban tervezik kivonni a forgalomból, az újonnan beszerzett ezer buszt hét-nyolc évig üzemeltetnék, így 2018-19 körül válik esedékessé cseréjük. Ezzel párhuzamosan a legöregebb Ikarus 260-as, 280-as és 435-ös típusokat lecserélik. A másik változat szerint kiszervezik a buszágazat egy részét, de ezt a tanulmányok szerint csak buszgarázsszinten lenne érdemes végrehajtani.

A trolibuszok körében a 30 éves ZIU-9-es típust azonnal le kellene cserélni, és az Ikarus 412-esnél is meg kell kezdeni a nagyfelújítást 2012-ben, selejtezésük 2022-ben lesz esedékes. A Solarisokat a BKV 2024 előtt nem tervezi kivonni a forgalomból, míg a 280-as Ikarusokat már 2012-ben leselejteznék. A járműpark megújítását EU-s társfinanszírozással oldanák meg, ennek keretében 57 csuklós és 36 szóló járművet szereznének be.

Kiemelt Partnereink