Szolgáltatók NGM: kezdettől zökkenőmentesen működik az ekáer

NGM: kezdettől zökkenőmentesen működik az ekáer

Gégény István | 2015.03.17 07:24

NGM: kezdettől zökkenőmentesen működik az ekáer

Immár élesen üzemel az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer. A próbaidő tapasztalataival kapcsolatos kérdéseinkre válaszolt a minisztérium.

Hirdetés

Elsőként arra voltunk kíváncsiak, hogy mit gondol a szaktárca a hozzánk eljutott vállalati véleményekről, amelyek a bevezetés hirtelenségére, a szakmai egyeztetések hiányára vonatkoztak.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint nem volt érdemi szakmai konzultáció a bevezetés kapcsán - az NGM másként látja

– A gazdasági tárca 2014. december 5-től – az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer Munkacsoport megalakulása óta – folyamatosan egyeztet az érintett piaci szereplőkkel. Az egyeztetések eredménye a már február 19-én véleményezésre bocsátott rendelet. Az online árukövetési rendszer részletszabályait meghatározó rendelet véleményezésében gyakorlatilag minden érintett részt vehetett, hiszen a kormány honlapján fent lévő jogszabálytervezetet bárki véleményezhette – reagált az NGM. A kapkodásra vonatkozó kritikákat is másként látják. – Az online árukövető rendszer szabályainak megismerésére volt idő, hisz azokat már a 2014-es őszi adócsomag tartalmazta. A most hatályos rendelet megtartja az ekáer koncepcióját, tehát 2015. március 1-jétől nem lépett hatályba olyan változtatás, amely külön felkészülési időt igényelne. A 2015. március 1-jétől hatályba lépő rendelkezések a korábbi rendelkezések egyértelművé tételét célozzák, illetve ezen időponttól bővülnek az ekáer hatálya alóli mentességek esetei. Ebből kifolyólag a szabályok kihirdetése és hatályba lépése közötti szűkös idő miatt nem fogja hátrány érni a vállalkozásokat.

Nyitott kérdéssel is megkerestünk a Nemzetgazdasági Minisztériumot, amely által arra voltunk kíváncsiak, milyen tapasztalatokat gyűjtöttek a döntéshozók a próbaidő során.

– A rendszer január 1-jétől gyakorlatilag zökkenőmentesen működik. Ezt igazolja a statisztika is. 2015. március 12-ig több mint 36 ezer vállalkozás regisztrált, és már majd 1,3 millió bejelentés érkezett, vagyis ennyi ekáer számot igényeltek a cégek. Március 11-től már kockázati biztosítékot is kell fizetni. Március 12-én délután 2-ig több mint 140 vállalkozás fizetett 230 millió forintot.

Thomas Faustmann, az Audi Hungaria első embere az ekáer próbaideje alatt úgy nyilatkozott szakportálunknak, hogy a rendszer gyengíti a versenyképességet

A minisztérium hozzáteszi: a köztartozásmentes adózók adatbázisában 113 ezer 520 adózó szerepel. Azok a vállalkozások, amelyek a NAV köztartozás mentes listáján (KOMA) szerepelnek, mentesülnek a kockázati biztosíték megfizetésének kötelezettsége alól.

– Azt, hogy mennyire sikeres az online árukövető rendszer, talán az bizonyítja a legjobban, hogy több uniós tagállam adóhatósága kereste fel a NAV-ot az ekáer bevezetése miatt – folytatja válaszát az NGM. – Az eddigi tapasztalatok alapján mindenképp megállapítható, hogy az adózók igen jelentős többsége jogkövető. Volt nem egy régió, ahol már az „éles üzem” első hetében az ekáer bejelentésre kötelezett fuvarok 85-95 százaléka rendelkezett érvényes ekáer számmal.

Az ekáer szükségességéről a korábbi tájékoztatásnál részletesebb indoklást is kapott szakportálunk. – A rendszer alkalmas az úgynevezett utaztatásos áfacsalások megakadályozására, még az unió egyik legnehezebben felderíthető áfacsalásának az ún. körhinta csalások kiszűrésére is. Vagyis nemcsak a költségvetés bevétele nő az online árukövető rendszernek köszönhetően, hanem az adóelkerülők kiszűrésével tisztességes adózók piaci helyzete is kedvezőbben alakul majd. Mindezeken túlmenően az elmúlt hónapok tapasztalata az, hogy a rendszer nemcsak az adózási kötelezettségüket nem teljesítő vállalkozásokkal szemben hatékony fegyver, hanem az egészségre ártalmas élelmiszer szállítmányokat is kiszűri – közölte a szaktárca.

Néhány kellemetlen rendszerhiba nyomán megkérdeztük, mit tesznek azért, hogy a január elején felfedezett adatrés és a március elején történt két leállás után egy ilyen jelentős rendszer működésében elkerüljék a hasonló kellemetlenségeket. – A jogszabály rendezi azt a kérdést, hogy mi a teendő üzemszünet esetén. A NAV azonnal egy rövid – a honlapjára kihelyezett – közleményben tájékoztatja a vállalkozókat. Ezzel párhuzamosan a közúton ellenőrzést végző pénzügyőröket, revizorokat is azonnal értesíti. A vállalkozónak majd csak másnap kell ekáer számot igényelnie. Tehát az üzemszünet napján – amennyiben aznap indult a fuvar – gyakorlatilag nem kell bejelentést tennie, így a vállalkozást joghátrány nem érheti.

Az NGM külön kitért a március 11-én bekövetkezett üzemszünetre, megismételve a NAV szóvivője által aznap küldött tájékoztatás lényegi mondanivalóját.

– A kockázati biztosítékot március 11-től kellett fizetni, az ehhez kapcsolódó fejlesztés éles környezetben történő futtatásakor technikai akadály lépett fel. Emiatt a biztosítékmentességi adatbázisban szereplő gazdálkodók egyes esetekben nem tudtak ekáer számot igényelni. A hiba okának feltárása és annak elhárítása 2015. március 11-én 07:32 perckor megkezdődött. A technikai akadály miatt 8:00 órától üzemszüneti eljárás kezdődött. A javítást tartalmazó szerviz éles környezeti telepítése 14:00 órakor megtörtént, az üzemszüneti eljárás megszűnt. A technikai akadály csak a gazdálkodók egy részét érintette. Ennek ellenére ezen a napon is több mint 24 ezer szállítmány bejelentése történt meg sikeresen.

Varga Mihály miniszter vizsgálatot rendelt el a januári rendszerhiba miatt

Végül arról érdeklődtünk, hogy az ekáer indulása, tehát 2015. január 1. óta a rendszer segítségével sikerült-e járműipari érintettségű visszaélést, csalási szándékot felderíteni.

– Konkrét eseteket – tekintettel az adótitokra, vámtitokra és bűnügyi érdekre – nem említhetünk. Azonban elmondható, hogy volt olyan járműipari beszállító nemzetközi vállalat, amelyiknek az egyik kamionját az első ekáer akció során állították meg. Ekáer szám köteles lett volna a szállítmány, azonban ezzel nem rendelkezett a jármű. Az ellenőrzést nehezítette, hogy a fuvarozást végző járművezető mindössze egy papírlapra – nem fuvarlevélre – írt keresztnévvel és telefonszámmal rendelkezett, amely elérhetetlen volt az ellenőrzés idején. Nem tudta megmondani, hogy kinek és hova szállítja az árut. Ezért az ellenőrzés a normál eljárásnál több időt vett igénybe. Ha a szállítmány rendelkezett volna ekáer számmal, az ellenőrzési idő néhány perc lett volna.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink