Szolgáltatók NAV: miután élesedett az ekáer, elmondjuk, mi változott

NAV: miután élesedett az ekáer, elmondjuk, mi változott

Gégény István | 2015.02.27 14:12

NAV: miután élesedett az ekáer, elmondjuk, mi változott

Az új évszak érkeztével valóban véget ér az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer bevezetésének próbaideje, közölte szakportálunkkal az adóhivatal szóvivője, Suller György Attila alezredes.

Hirdetés

Sűrű programmal ér véget a tél. Február 26-án aláírta a köztársasági elnök a parlament által elfogadott, az ekáer szabályait módosító törvényt, várhatóan szombaton, tehát pár órával az élesítés előtt a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt ad ki a témával kapcsolatban - talán ekkor ismerhető meg teljes egészében a konkrétumokat tartalmazó miniszteri rendelet -, majd vasárnap, március 1-jén, vagyis az élesítés után a NAV közli a változásokat. Utóbbiról az adóhatóság vám- és jövedéki ügyekben illetékes szóvivője tájékoztatta szerkesztőségünket.

Suller György Attila

Suller György Attila elmondta: bár vannak olyan szakmai szervezetek, amelyek a rendszer élesítésének további elhalasztását kérték, más szervezetek az ő tudomásuk szerint igen elégedettek a próbaidő tapasztalataival. A NAV is úgy látja: az elmúlt két hónap bebizonyította, hogy szükség van az ekáer bevezetésére, hiszen máris több visszaélést sikerült a segítségével feltárni. Egy 75 tonnás jelöletlen burgonyaszállítányt említett a szóvivő példaként, amelyet a hatóság közbelépése nélkül könnyen magyar származású termékként dobtak volna idehaza piacra. Azért sem tolják ki tovább a próbaidőt, mert szerintük a rendszer immár alkalmas arra a célra, amelyre létrehozták.

Az alezredes rámutatott: az ekáer által érintett vállalatoknak, szervezeteknek lehetőségük volt a rendszerrel kapcsolatos vélemények megfogalmazására, ahogy a módosítási tervezethez is hozzászólhattak. A szóvivő megerősítette, hogy a döntéshozók figyelembe veszik a hozzájuk eljutott javaslatokat, a várható változtatásokat ennek fényében teszik meg.

Jelen sorok írásakor még nem tudható biztosan, hogy mindez hogyan érinti a járműipari vállalatokat, amelyek vezető képviselői nem titkolták megkeresésünkre, mennyire elégedetlenek az egyébként jó szándékra épülő, ám szerintük kapkodva, átgondolatlanul bevezetett ekáer anomáliáival.

A dolog méregfogát leginkább úgy lehetne kihúzni - amint erre egy érdekvédelmi szervezet vezető tisztségviselője is utalt korábban -, hogy bizonyos körök mentességet kapnának, természetesen kellő indoklással. A járműipar eleve ebbe a körbe tartozhatna, hiszen olyan adminisztráció mellett zajlik a termékek, alkatrészek, anyagok fuvarozása a beszállítói lánc tagjai között, ami aligha teszi indokolttá még egy ugyanilyen szűrő, egyben fölös teherfaktor beépítését a rendszerbe.

A következő pár nap során számos részletre fény derül majd, ezzel együtt nem irigyeljük az ekáer érintettjeit, ugyanis aligha ez lesz életük legkedvesebb hétvégéje.

Kérdéseinkkel megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot is, ám a sajtókapcsolati munkatárs jelezte, csak írásban fogadnak megkeresést, levelünkre azonban eddig nem érkezett részükről válasz.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink